Naslovna > Tehnika > Sito i rešeto za testiranje automobila

FCA testni centar Balocco

Sito i rešeto za testiranje automobila

Kako bi novi automobili sa proizvodnih traka izašli sa što manje funkcionalnih nedostataka, proizvođači njihove prototipove, ali i unaprijeđene modele u testnoj fazi provlače kroz „sito i rešeto“ u nastojanju da dobiju najkvalitetniji mogući finalni proizvod. Jedan od najpoznatijih testnih centara na svijetu je italijanski Balocco, koji je u vlasništvu FCA grupacije i na kojem su prvi testovi sprovedeni još 1962. godine…

Malo ko od sretnika koji kupe novi automobil razmišlja o tome da iza tog gotovog proizvoda stoje sati i sati razvojnog procesa, koji za krajnji cilj ima potpuno funkcionalan i pouzdan proizvod za svakog pojedinačnog kupca. Svako novo vozilo svoj životni put započne na stolu za crtanje, nakon čega slijedi faza projektovanja, izrada prototipa i na kraju faza ispitivanja u svim mogućim i nemogućim uslovima. Upravo testna faza predstavlja posljednju mogućnost konstruktorima da pronađu i isprave eventualnu grešku u konstrukciji vozila, prije puštanja u proces proizvodnje. Ranije su fabrike prototipe „maltretirale“ po čitavoj zemaljskoj kugli, u različitim vremenskim uslovima i na svim mogućim terenima, kako bi dobili što realniju sliku o kvalitetu izrade i ponašanju vozila u predstojećoj eksploataciji. Da ne bi „gubili“ vrijeme u transportu prototipa po svijetu, mnogi proizvođači izgradili su testne poligone na kojima su mogli simulirati skoro sve uslove pri eksploataciji automobila.

 

 

 

Tako se i italijansko-američka FCA grupacija može pohvaliti da posjeduje svoj razvojni testni centar pod nazivom Balocco SB 251, gdje se vrši 24-satno testiranje i razvoj raznih vozila ili njihovih pojedinih komponenti. Pri tome se u centru ne vrši samo razvoj novih modela ili komponenti, već se kontinuirano obavlja i usavršavanje postojećih modela vozila. Uslovi i mogućnosti centra su takvi da omogućavaju simulaciju desetogodišnje eksploatacije vozila u toku svega pet mjeseci ispitivanja. To u praksi znači da sva vozila na putu od radnog stola do tržišta moraju proći ovo svojevrsno „sito i rešeto“ prije velikoserijske proizvodnje, a sve u cilju obezbjeđenja najviših standarda kvaliteta, bezbjednosti, pouzdanosti i udobnosti.

 

 

 

 

Podsjećamo da je testni centar Balocco otvoren sad već davne 1962. godine, kad je njegova primarna funkcija bila ispitivanje dinamike i maksimalne brzine automobila Alfa Romeo, koji su u to vrijeme imali izraženi sportski predznak. U suštini, Balocco je bio sjedište Autodelte-sportskog odjeljenja Alfa Romea, čiji je zadatak bio razvoj trkačkih reli modela i F1 projekta Brabhama (čije su bolide pokretali motori Alfa Romea), na šta upućuje i činjenica da centar ima replike krivina iz Monce (Biasson i Lesmo), te jednu iz Zandvoorta (Hugenholtzbosht ukosnicu). Sam centar neprestano raste i razvija se, kako po pitanju samih staza, tako i tehnologije u ispitnom centru.

 

 

 

 

Od nekadašnjeg brzinskog poligona, danas se stiglo do multifunkcionalnog ispitnog centra, pa se Balocco može pohvaliti sa čak 26 različitih testnih staza ukupne dužine 80 km i više od 50 vrsta različitih podloga. To znači da one variraju od staza za ispitivanje maksimalne brzine do terenskih staza sa podlogama sa niskim stepenom prianjanja. Za potpun razvoj vozila na usluzi su segmenti koja simuliraju razna klimatska područja, vodene prepreke, radionice, skladišta, zatim osam stanica za točenje pogonskog goriva i pranje vozila. Sve usluge dostupne su 24 sata, pri čemu se godišnje obavi oko 200.000 sati ispitivanja i do maksimuma se terorišu pojedini sklopovi kao što su kočnice, vješanje, motori i mjenjači radi dostizanja većeg kvaliteta završnog proizvoda. Koliko su mogućnosti centra raznovrsne, pokazuje podatak da isti raspolaže stazom za brzinska ispitivanja u dužini od 6 km, a ukupno asfaltnih testnih staza ima 18 km. Centar ima i brdsku testnu stazu dužine 24 km, sa raznim vrstama podloge za ispitivanje trakcije, ovalnu stazu sa tri trake, testni poligon za terenska vozila, te specijalnu stazu za ispitivanje trakcije na mokroj podlozi.

 

 

Glavna uloga Balocco centra, pored ispitivanja pouzdanosti i izdržljivosti, jeste upravo razvoj novih projekata i njihovog ispitivanja u fazi kada oni prelaze sa računarskog 3D modela na fizički prototip. U ovom momentu se, zahvaljujući najmodernijoj opremi kojom ispitni centar raspolaže, sva tehnička rješenja analiziraju i ocjenjuju, svi sistemi vozila se fino podešavaju, mjere se parametri i performanse, izvode se uporedna ispitivanja i uporedna testiranja vozila, kako automobila tako i lakih komercijalnih i teretnih vozila. Pored svega, sam centar postao je ekskluzivno mjesto za otkrivanje i prezentaciju novih vozila, razna međunarodna dešavanja i eminentne vozačke kurseve. 

 

 

 

Koliki značaj za FCA grupaciju ima Balocco centar govori i podatak da je u njemu stalno zaposleno preko 200 tehničara i testnih vozača, čije dugogodišnje iskustvo i znanje doprinosi uspjehu centra isto koliko i savremena oprema kojom raspolaže. Da bi se shvatilo koliki je obim posla u centru, moramo istaći podatak da svako vozilo koje „posjeti“ Balocco centar u šest radnih sedmica pređe oko 13.000 km „torture“. Pri tome, uvažavajući klasu kojoj pripadaju, sva ona prolaze i sveobuhvatna laboratorijska ispitivanja u klimatskim komorama koje omogućavaju širok raspon temperatura, od debelih minusa do pustinjskih vrelina. Sva navedena ispitivanja, kako na poligonu tako i u laboratorijskim uslovima, imaju cilj isključivo da vozila FCA grupacije dostignu i ponude najveći mogući nivo kvaliteta, udobnosti, bezbjednosti i performansi, u okvirima klase kojoj pripadaju.

 

 

 

PLUS“

 

- Umjesto putovanja po svijetu, sva ispitivanja na jednom mjestu

 

- Za pet mjeseci vozila „odrade“ 10 godina eksploatacije

 

- 26 testnih staza dužine 80 km sa više od 50 vrsta različitih podloga

 

- Održavanje raznih eminentnih svjetskih događanja

 

 

 

MINUS“

 

- Da bi ostao u funkciji, centar mora konstantno da se unapređuje (kako sa opremom tako i testnim stazama)

 

- Razvoj i unapređenje centra, nažalost, FCA grupaciji donosi i značajan trošak

 

 

 

SNAGA IZ MORA

 

Tehnološki gigant IBM trenutno ubrzano radi na novoj revolucionrnoj bateriji za električne automobile. Nova baterija pokazala se znatno boljom od trenutno aktuelnih baterija, u svim segmentima. Ima veći kapacitet, duži radni vijek i nižu cijenu, dok je naročito interesantan „izvor“ materijala za samu bateriju. Svi proizvođači trenutno koriste litijum, kobalt ili nikl, a IBM je, zbog ograničenja postojećih baterija, krenuo novim putem. IBM tvrdi da materijale za svoje baterije crpi iz „neograničenog“ izvora, odnosno morske vode. Po tvrdnjama IBM-a, baterije prizvedene od materijala iz morske vode omogućavaju punjenje do 80% kapaciteta za samo pet minuta, pri čemu imaju znatno nižu cijenu od aktuelnih baterija na tržištu, koje se izrađuju od rijetkih i skupih metala, te da su znatno otpornije na „samozapaljenje“ od postojećih baterija. Naravno, u IBM-u kriju „kao zmija noge“ koje materijale ekstrakovane iz morske vode koriste za izradu svojih baterija, a da tu „ima nešto“ govori i činjenica da u cijelom projektu učestvuje i „stari poznanik“, kompanija Mercedes-Benz.

Datum objave: 30/05/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook