Naslovna > Automobili > Mazda > CX > Slična, ali značajno drugačija
FOTO GALERIJA (39)

Vozili smo - Mazda CX-5

Slična, ali značajno drugačija

Po sletanju na međunarodni aerodrom Amerigo Vespucci u Firenci začuđeno smo zadužili Mazde CX-5 prve generacije kojima smo se prevezli do hotela Castel Monastero, 60 kilometara udaljenog od Firence. Tek kasnije smo shvatili da je to bio taktički potez čelnika Mazde kako bismo se uvjerili u sve razlike između prve i druge generacije njihovog najvećeg modela u Evropi...

Kako kažu „iz srca i duše“ je nastala druga genaracija ovog SUV-a i od nje Japanci imaju velika očekivanja. Opravdano, može se reći, jer je izgrađena na „dobrim temeljima“ u punom smislu te fraze. Prvo - podsjećamo da je Mazda model CX-5 počela proizvoditi 2012. godine i odmah po pojavljivanju je postala krucijalan član porodice ovog japanskog brenda. Prodato ih je više od 1,5 milion jedinica širom svijeta, što je oko 25% od ukupne prodaje Mazde. Drugo - druga generacija je napravljena na istoj platformi kao i prethodnik, s tim da više od pola dijelova uopšte nije kompatibilno i ne može se upotrebljavati. Čudno. Baš, jer smo ih imali jednu pored druge i dozvolili smo sebi da ih uporedimo.

 

 

 

Druga generacija je vidno dotjeranija, a glavni dizajner Isayama San nam je naglasio da je to rezultat Jinba Ittai filozofije: vozač i automobil kao jedno! To bi značilo da je čovjek postavljen u centar pažnje pa će vozeći Mazdu CX-5 druge generacije odmah biti primijećen, baš kao i ona. Zategnute bore, novi „opasniji“ izgled i cijela lista drugih estetskih promjena, poput nove maske hladnjaka, novih svjetlosnih sklopova i naprijed, i nazad obogaćenih LED tehnologijom, očekivano i u trendu, te bočne strane bez udubljenja sa prethodnog modela, čime je dobila na eleganciji. Bez obzira na to što je niža 10 mm od prve, taj se podatak ne primijeti ni vizuelno, ali ni po pitanju prostora u kabini. Da je Mazdin cilj priključenje u premium društvo, pokazuje unutrašnjost u kojoj više nema tvrde plastike. Sve je presvučeno kožom i materijalima mekanim na dodir. Naravno, zavisno od paketa opreme novodizajnirana sjedišta će biti dostupna sa presvlakama od crnog platna ili crne, odnosno bijele kože. Novost je i Head Up display, koji bi trebalo da bude sastavni dio svakog nivoa opremljenosti. Budući da smo testirali predserijske modele, koji su opremljeni do maksimuma, primijetili smo i novi 7-inčni displej na redizajniranoj centralnoj konzoli, redizajnirano kolo upravljača koje kao i sjedišta, ima grijače. Još jedna, za Japance važna karakteristika su peta vrata pogonjena elektromotorom čiji će se ugao otvaranja moći podešavati u skladu sa željama kupaca.

 

 

Nakon vizuelne inspekcije i detaljne analize upustili smo se u avanturu zvanu vožnja. Pred nama su stajali modeli sa dva pogonska agregata, koja će biti dostupna evropskom tržištu: Jedan benzinac, dvolitarski atmosferac sa Skyactive tehnologijom iz kojeg izlazi 165 KS za model sa pogonom na prednje točkove, te pet „konja“ manje u 4x4 modelu zbog diferencijala. Drugi je 2,2-litarski dizelaš sa dvije izlazne snage. Zbog manjeg „tuning chipa“ slabiji ima 150, a jači 175 KS, koje će se na podlogu prenositi preko svih točkova. I slabiji dizelaš će kao opciju imati 4x4 pogon. Oba motora se kombinuju sa 6-stepenim automatskim ili manuelnim mjenjačima sa visokim nivoom preciznosti i tajminga promjene stepeni prenosa. Prilikom testnih vožnji primijetili smo da se kabina ljulja i to se ne može sakriti. Doduše, nema se ni šta kriti, jer CX-5 ima velike gabarite. Ipak za brigu nema prostora, jer će za sigurnost i stabilnost biti zadužen cijeli arsenal elektronskih pomagala spakovan u Skyactive tehnologiju. Još smo primijetili i da je dizelaš od 150 „konja“ nešto bučniji u odnosu na onaj jači, što nikako ne bi smio biti slučaj, jer su svi modeli opremljeni istom izolacijom, ali treba imati u vidu da smo vozili predserijski model na kojem mnogi detalji još nisu utegnuti.

 


Kako je Mazda sa CX-5 na putu prema premiumu, neizostavno ju je bilo opremiti sigurnosnim elementima. U njoj se nalaze svi aktivni i pasivni sigurnosni sistemi dostupni na tržištu. Ultrasonični senzori neprestano analiziraju vozačko okruženje i o svim promjenama redovno obavještavaju vozača. Mazdin Radar-Cruise Control opremljen je i pametnim City Brake Supportom koji, za razliku od sličnih sistema kod ostalih brendova, usporava i ubrzava automobil do i od tačke mirovanja, pa za CX-5 već možemo reći da je na dobrom putu kada je u pitanju autonomna vožnja. Vozeći u prelijepom okruženju Toskane uvjerili smo se u ispravan rad svih sistema i možemo reći da smo zaista uživali. Da li će i kako raditi na bh. cestama saznaćemo kada novi model dođe na naše tržište. Cijena nije potvrđena, ali ne bi trebalo da bude drastično viša u odnosu na prethodnu generaciju, kod koje su modeli sa dizel motorima i najbogatijom opremom koštali oko 80.000 KM.

 


Dizajn kao strast
U našem razgovoru sa glavnim Mazdinim dizajnerom, Shinichi Isayama-sanom, otkrili smo da je glavno obilježje svakog dizajnera u stvari strast. Tako nastaje Mazda, iz srca i duše. Kako kaže: „Ako pogledamo sve nove generacije automobila primijetićemo da su svi nekako slični. Imaju dosta toga zajedničkog. Mi u Mazdi se trudimo biti svoji. Ne tražimo inspiraciju ni u čijem radu već proizvodimo svoj produkt. Iako znamo da je to mukotrpan, težak, zahtjevan i dug proces, ipak nastojimo biti samo svoji, nastojimo biti unikatni. To je Mazda!“

 

Tekst: Edin Alić

Datum objave: 15/04/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook