Klasa malih gradskih automobila dobila je novu kraljicu! Četvrtoj generaciji Seat Ibize titula prve dame pripala je zahvaljujući prelasku preko psihološke granice od četiri metra dužine (4,050 m), iznad koje se još samo nalaze dosadašnji rekorderi Fiat Punto i Peugeot 207 (403 cm). Iako je prosječno za pedesetak kilograma lakša u odnosu na prethodnicu, „španska zavodnica” predstavlja svojevrsno iznenađenje i potpuno novi pristup sve popularnijem trendu „downsizinga” - smanjivanja dimenzija i težine automobila u svrhu manje potrošnje i zaštite životne sredine, koji je u klasi gradskih „mališana” promivisala Mazda modelom „2”. I dok su pedantni Japanci svoju „dvojku” olakšali i smanjili, Španci su primijenili potpuno drugačiji recept i ponudili kupcima gradski automobil raskošnih dimenzija, dinamičnog dizajna, visokog nivoa kvaliteta i završne obrade, za kakav do sada Seat nije mogao dobiti Volkswagenov blagoslov.
Mada je atraktivnošću daleko od provokativnog koncepta Bocanegra, predstavljenog početkom godine na Sajmu automobila u Barceloni, nova Ibiza, čiji dizajn potpisuje Belgijanac Luc Donckerwolke (radio u Bentleyu i na Lamburghiniju Murcielagu i Gallardu) s pravom se svrstava među najljepše automobile u klasi. Za razliku od ostalih ljepuškastih modela iz Seatove game, Ibiza se udaljava od oblih linija i uvodi kombinaciju oštrijih ivica, sa bokovima na kojima se prelamaju prepoznatljive oštre linije, što kreću s krajeva karoserije i gube se negdje na središnjem stubu. Ovako rješenje automobilu daje snagu i dinamiku, odnosno jedinstven vizuelni efekat, zahvaljujući kojem se Ibiza u očima posmatrača „kreće” i kada stoji. Prednjim krajem dominiraju nova svjetla agresivnog i prodornog pogleda, tradicionalna trapezoidna maska hladnjaka sa Seatovim logotipom i jasno profilisani plastični odbojnik, čiji krajevi zadiru duboku u blatobrane.
Pozadina je čista suprotnost, jer se tu razigrane linije naglo smiruju. Pažnju privlače detalji poput trapezoidnih svjetla, te velikog, nešto položenijeg stakla petih vrata. Sve u svemu, dizajn nove Ibize predstavlja značajan korak naprijed u odnosu na prošlu generaciju, koja nije imala dovoljno šarmerskih aduta za napad na vrh klase. Raskošne dimenzije, te deset centimetara viška u odnosu na prošlu generaciju osjete se i u unutrašnjosti, koja sada nudi potpuno novi dizajn centralne konzole i instrumenata, ali, i što je najvažnije, mnogo kvalitetnije i mekše materijale, koji su do sada isticani kao najveći nedostatak Ibize. Instrument tablom sa pozadinskim crveno bijelim osvjetljenjem dominiraju dva analogna pokazivača smještena u plastične duplje, kakve su u svijet savremenog automobilizma vratile „Alfe” s kraja devedesetih godina prošlog vijeka.
Svi ostali podaci od važnosti za automobil poput stanja rezervoara, prosječne potrošnje, temperature motora... prenose se putem digitalnog displeja na instrument tabli. Središnja konzola izvedena je stepenasto u dva nivoa, od kojih je prvi rezrvisan za radio-CD sistem, a drugi za komande klimatizacije. Ovakav praktičan raspored ne ostavlja mjesta nedoumicama i traži od vozača minimalno vrijeme za privikavanje na raspored osnovnih komandi. Novost u enterijeru je i sportski trokraki upravljač, sa aluminijumskim umetcima i zadebljanim rukohvatima, bez multifunkcionalnih prekidača, koji su „preseljeni” na ručicu sa lijeve strane upravljača. Osim kvalitetnijih platnenih i kožnih presvlaka sjedišta, novina je i njihov snažnijih profil te dimenzije naslonjača dostojne kompaktnih automobila, ali i puno više prostora za noge svih putnika.
Nova Ibiza leži na temeljno dorađenoj platformi aktuelnog Volkswagen Pola i Škode Fabie, te uprkos porastu dimenzija (9 cm veći međuosovinski razmak) još uvijek nudi jedan od najmanjih međuosovinskih razmaka u klasi – 247 cm ( Clio/257,8 cm, Corsa/251,1 cm, Colt/250 cm, Mazda/249 cm). Takav konstruktorski potez uprkos raskošnim dimenzijama omogućava joj dobre manevarske sposobnosti i krug okretanja od 10,5 metara, što je još uvijek u prosjeku klase. Doprinos poboljšanju dinamičkih karakteristika daje i novi „Agile Chassis” koncept, koji u osnovi donosi veći trag točkova prednje (30 mm) i zadnje (33 mm) osovine, te omogućava mnogo bržu vožnju i sigurnije prolaske kroz krivine, ali i bolju stabilnost na pravcu. Kada se zna da se kao mogućnost nudi i kombinacija sa elektronskim sistemima poput ESP-a i TCS-a, onda se s pravom može očekivati da nova Ibiza po voznim krakteristikama stane rame uz rame sa najboljim predstavnicima u klasi.
Mada je čitava priča o Ibizi od početka upućivala na zaključak da se Volkswagen konačno smilovao i Seatu dao puno pravo na proizvodnju snažnih automobila sportske krvi, pogled na paletu od tri benzinska i tri dizel motora, koji će se ugrađivati u novi model vraća u stvarnost. Početni i ujedno najslabiji trocilindrični 1.2-litarski benzinac razvija tek 70 KS, dok najvećih 105 KS nude 1.6-litarski benzinac i 1.9 TDI dizelaš. Iako početni motori predstavljaju prosjek klase, oni najjači za sada ne mogu opravdati ovu konstataciju, jer konkurencija nudi neuporedivo jače motore uz svoje gradske automobile. Ljubiteljima Seata i svim sportski orijentisanim vozačima ostaje da čekaju neku od Sport, FR ili Cupra verzija, koje bi trebale donijeti jače motore iz Volkswagenove game. Značajno je spomenuti i da svi benzinski agregati u atmosferu ispuštaju manje od 160g CO2/km, dok su emisije CO2 dizelske palete ispod 120g/km. Što se tiče mjenjača, uz novu Ibizu će se isporučivati petostepeni i šestostepeni manuelci, dok će se u ponudi uz najjače motore naći i sedmostepeni DSG automatski mjenjač...