Naslovna > Automobili > Škoda > Fabia > Stidljivi goropadni vikend trkač
FOTO GALERIJA (33)

Test - Škoda Fabia RS 2011

Stidljivi goropadni vikend trkač

Pomalo stidljiv, samozatajen optički nastup nove Škode Fabije RS odlično skriva njenu divlju ćud obezbjeđenu sjajnim 1.4-litarskim turbo kompresorskim benzincem od čak 180 KS. Razvijena u čast osvajanja prošlogodošnje IRC titule, Škoda Fabia RS predstavlja automobil koji puno toga pruža za uloženi novac...

Češki proizvođač Škoda u svojoj proizvodnoj paleti oduvijek je imao neki sportom nadahnuti model, sa kojim je često bilježio zapažene sportske uspjehe. Dolaskom pod krov matičnog VW koncerna nastavilo se u istom ritmu, ali ovaj put Škoda je postala punopravan član proizvođača koji u ponudi imaju izuzetno sposobne sportske automobile.

 

Ovaj put družili smo se sa najnovijom Fabijom RS, kompaktnim modelom za koji slobodno možemo reći da je možda jedan od najboljih sportskih automobila koje je Škoda ikada napravila. Ovaj model, koji se u rally izdanju prošle godine okitio titulom u IRC šampionatu, zamijenio je uspješnu prethodnicu, koju je pokretao kod nas omiljeni 1.9-litarski TDI turbodizelaš sa 170 KS, agregat koji je pomirio nisku potrošnju goriva i više nego vatrene performanse. Isto se može reći i za najnoviju opciju, a o čemu se zapravo radi otkrićemo vam u nastavku teksta.

 

Prije svega, otkrićemo vam po čemu je optički specifična nova Fabia RS. Ono što je za svaku pohvalu je njena neupadljivost, jer samo će vrsni poznavaoci ovaj model prepoznato kao najjači u paleti. Opcioni Gigaro 17-colni laki točkovi, LED dnevna svjetla, kočione čeljusti obojene u crveno, imitacija difuzora na zadnjem dijelu, dvostruka izduvna cijev, te decentni logotipi na prednjoj maski i petim vratima, tako su upakovani da se minimalno ističu na ovom modelu. Agresivnost Škodinog kompaktnog sportiste dodatno naglašava i istaknuti prednji spojler sa velikim usisnikom vazduha, a dodamo li svemu kombinaciju Rally Green metalik boje i crnog krova, dobijamo pažljivo zaokruženo vozilo kojem se zaista nema šta oduzeti ili dodati. Zahvaljujući aerodinamički optimizovanim odbojnicima Fabia RS je u poređenju sa standardnim modelima profitirala u dužinu za 29 mm (4.029 mm), a istovremeno je zbog modifikovanog ogibljenja bliže tlu za 6 mm (1.492 mm).

 

Ipak, ono što izaziva najveću pažnju kod ovog modela je njen pogonski sklop, koji u VAG grupaciji još koriste VW Polo GTI i Seat Ibiza Cupra. Riječ je o pravom tehničkom biseru u obliku 1.4-litarskog četvorocilindričnog benzinca, koji pomoću sofisticirane kombinacije turbopunjača i mehaničkog kompresora na prednju osovinu pri 6.200 o/min isporučujue cijelih 180 KS. Najveći obrtni moment od 250 Nm zbog skladne fuzije turbopunjača i kompresora konstantno je raspoloživ između 2.000 i 4.500 o/min, što zajedno sa sjajnim sedmostepenim DSG mjenjačem sa dvostrukim kvačilom rezultuje veoma uglađenom, a po potrebi i sportski efikasnom, gotovo brutalnom vožnjom.

 

U sličnoj filozofiji dizajniranja eksterijera izvedena je i konfiguracija unutrašnjosti nove Fabije RS. Otvaranjem vrata prvo što se ističe je dobrodošlica u obliku metalnih ukrasnih obloga na pragu sa ugraviranim logotipom RS, a zatim i sjedišta koja u ovom modelu zaslužuju posebnu pažnju. Naime, iako su sportski skrojena, sa izvrsnim bočnim držanjem i dovoljnim mogućnostima podešavanja, sjedišta u Fabiji RS zadovoljiće i vozače koji u prvom redu preferiraju udobnost. Da se ne radi o običnoj Fabiji potvrđuju izvezeni RS logotipi na naslonima sjedišta, metalne nožne komande, ali i umetak na sportskom trokrakom elektro-hidrauličnom upravljaču presvučenom perforiranom kožom. Instrumenti su osvjetljeni ugodnim bijelim koloritom, a brojka od krajnjih 270 km/h i obrtomjer sa crvenim poljem koje počinje od 7.000 o/min, ujedno su i posljednji elementi koji vam jasno daju do znanja da sjedite u posebnoj Fabiji.

 

Finalni pečat u našem testnom modelu dali su crna oplata krova, kao i sedmostepeni DSG mjenjač sa atraktivnom ručicom, koji dozvoljava prebacivanje i putem tastera na upravljaču. Sve ostalo možemo naći i u standardnim bolje opremljenim Fabijama, što posebno važi za centralni greben gdje su postavljene komande automatske klimatizacije i Swing audio CD sistema. Što se tiče ponude prostora, ona je gotovo jednaka standardnom modelu, odnosno na zadnjoj klupi se mogu smjestiti dvije, a po potrebi i tri odrasle osobe, dok zapremina prtljažnika varira od osnovnih 315 do krajnjih 1.150 litara.

 

 

 

Test dinamičnosti je u potpunosti razotkrio činjenicu da Fabia RS za razliku od sličnih konkurenata nije samo ušminkani kompakt. Na okret ključa, mali 1.4-litarski benzinac javlja se neuvjerljivim zvukom prikladnijim za obične modele iz porodice Fabia, ali čim kazaljka obrtomjera krene ka gore, pod prednjim poklopcem, ali i iz pravca zadnjeg dijela počinje simfonija koja vas tjera da samo jače pritisnete papučicu gasa. Izvanredne vučne osobine obezbjeđene su i skladnom fuzijom sa sedmostepenim DSG mjenjačem sa dvostrukim kvačilom, koji nudi i dodatni S mod, podešen tako da u potpunosti iskoristi potencijal ugrađenog 1.4-litraša, odnosno njegovih 180 KS i 250 Nm obrtnog momenta. Svakako ne treba isticati da se izmjena stepena prenosa vrši trenutno, te da u navali punog pogonskog potencijala prenos na podlogu poboljšava i XDS elektronski sistem diferencijala sa ograničenom silom proklizavanja. Na našoj testnoj stazi ovaj sistem se pokazao kao izvrsno riješenje, a funkcioniše tako što koči unutrašnji rasterećeniji točak koji ulazi u proklizavanje, prenoseći dodatni obrtni moment na vanjski točak koji ima bolji konakt sa podlogom. Međutim, čak i sa isključenim sistemom proklizavanja Fabia RS je izuzetno predvidljivo vozilo koje ni pri ekstremno brzoj vožnji nema sklonosti ka bilo kakvim negativnim reakcijama.

 

Za to je svakako zaslužno pažljivo trimovano ogibljenje, koje je s druge strane i više nego sposobno da obezbjedi iznenađujuće visok nivo komfora i na našim izrovanim putevima. Za njega jedino što možemo reći je – bravo Škoda. Tokom vožnje na testnoj stazi sa Fabijom RS postigli smo iznenađujuće visoke brzinske prosjeke, ali što je možda i važnije postigli smo ih sa izuzetnom lakoćom. Osim čvrstog vješanja, odličnih Continental SportContact pneumatika dimenzija 205/40R17, direktnog elektrohidrauličnog upravljačkog sistema koji do ruku propušta dovoljno informacija sa podloge, pohvale zaslužuje i kočioni ABS sistem sastavljen od diskova na svim točkovima, kojima je potrebno samo 36,9 metara da Fabiju RS zausteva se 100 km/h. Svakako, pored ABS i XDS sistema, sportska Fabia dolazi i sa ostalim uobičajenim elektronskim pomagalima kao što su ASR i ESP. Mjerenje performansi je na kraju pokazalo koliko je Fabia RS zapravo sposoban sportski automobil. Ubrzanje od 0 do 100 km/h traje samo 7,4 sekunde, dok će se igla brzinomjera zaustaviti tek kada dođe na brojku od 226 km/h. Pečat pozitivnosti ponovo pripada motoru koji je prosječno trošio 8,8 litara bezolovnog goriva, što je i više nego izvanredan rezultat.

 

I šta reći na kraju za automobil koji zasita sadrži sve pozitivnosti običnog, svakodnevnog malolitražnog vozila i rasnog trkača koji može da postidi i puno jače automobile od sebe. Jednostavno, nova Škoda Fabia RS sa cijenom od36.358 KM predstavlja automobil koji će vam pružiti mnogo čistokrvno sportskog užitka u vožnji, a sve uz niske troškove eksploatacije i punu funkcionalnost standardnog kompakta.

 

Datum objave: 02/01/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook