volvo top 1
Naslovna > Automobili > Mazda > Strogo kontrolisano kretanje
FOTO GALERIJA (19)

Tehnika – G-Vectoring Control

Strogo kontrolisano kretanje

Da bi vožnja bila što opuštenija vozač tokom nje mora što manje pomjerati upravljač kako bi se automobil zadržao na idealnoj liniji kretanja. Da bi doskočila ovom problemu, Mazda je predstavila revolucionarni G-Vectoring Control (GVC) sistem...

G-Vectoring Control (GVC) je prva u nizu od Skyactive - Vehicle Dynamics tehnologija koje pružaju integrisanu kontrolu  motora, mjenjača i šasije, za produbljenje Jinba Ittai filozofije „horse and rider as one'', što u svijetu automobila znači „vozač i automobil su jedno“, odnosno povećanje međusobne povezanosti, koja Mazdine automobile izdvaja od ostalih. Ovo povezivanje omogućeno je kontrolom obrtnog momenta motora, koji se odražava na šasiju automobila putem G-sila kod kočenja, okretanja i ubrzanja, kod korištenja kočnica, upravljača i pedale gasa, čime se vozaču daje mogućnost da precizno i lako kontroliše automobil. Razvoj GVC sistema baziran je na ideji da se ponašanje same šasije poboljša preko upravljanja rada motora. Do pojave GVC bočno i uzdužno ubrzanje kontrolisalo se posebno, dok se kod njega to vrši centralizovano.

 

 

Posebno je bitno izdvojiti da se optimizacija vertikalnog opterećenja vrši putem podešavanja obrtnog momenta motora. U momentu kada vozač okrene upravljač, sistem zaustavlja ubrizgavanje na 15 milisekundi (kod benzinaca reguliše i vrijeme paljenja), čime se redukuje obrtni moment, a težina prebacuje na prednje točkove. Time se povećava i prianjanje odnosno trakcija, a najviše se opterećuje prednji vanjski točak u krivini.
NA IZLASKU IZ KRIVINE, ukoliko vozač dodatno ne pritiska pedalu gasa, ubrizgavanje se povećava i automobil lagano ubrzava, a opterećenje se prenosi na zadnji vanjski točak. Da bi se ovo moglo postići motori moraju veoma brzo reagovati na promjene kod ubrizgavanja, što je odlika Mazdine Skyactive tehnologije. Početni parametri koji se uzimaju u obzir su ugao upravljača, brzina promjene pomenutog ugla, brzina kretanja samog automobila, te položaj papučice gasa. Smanjenje obrtnog momenta (koje vozač i ne primjećuje) iznosi maksimalno 111 Nm ili po točku oko 50 Nm, odnosno 5 kg. Mora se naglasiti da GVC djeluje sasvim „prirodno“ i da kod vozača i putnika ne stvara nikakav nelagodan osjećaj s obzirom na to da su sile usporavanja maksimalno 0,01 G. Ključna prednost GVC-a je da nudi bržu i precizniju kontrolu kretanja nego što to može postići sam vozač, dok njegovu upotrebu omogućava tehnologija Skyactiv motora (kontrola obrtnog momenta) i Skyactiv Chassis tehnologija za idealno ponašanje automobila. Možda i najveća posljedična prednost GVC tehnologije je ta da, s obzirom na to da u stvari predstavlja kontrolu softvera, nema povećanja mase automobila, jer nema dodatnih hardverskih komponenti, a može se ugraditi na sve tipove vozila i sve vrste pogona.

 


STALNE KOREKCIJE UPRAVLJAČEM bez obzira koliko male bile, na dužim relacijama umaraju vozače. Upotrebom GVC tehnologije ove korekcije se maksimalno eliminišu, a mišići vozača ostaju „pošteđeni“ ovih napora. Manje korekcija, a više trakcije doprinosi preciznijem upravljanju, posebno kod povećanja brzine pri promjeni smjera kretanja i boljoj povezanosti vozača i automobila. Ne „obazirući“ se na vještine samog vozača GVC konstantno ( u svim uslovima, brzinama vožnje, lošim putevima i iznenadnim manevrima) donosi sljedeće prednosti:

a) Vozaču se podiže samopouzdanje, jer se automobil ponaša u skladu sa njegovim očekivanjima. Korekcije upravlječem su na talasastom putu značajno manje i daleko rjeđe, što povećava povjerenje vozača u njegove sposobnosti i daje potpuni osjećaj jedinstva vozača i automobila.
b) Značajno se smanjuje umor vozača i putnika na dugim relacijama, jer GVC smanjuje pokrete glave i tijela, što znači da je uživanje u vožnji daleko veće.
c) Zadržavaju se „mirne“ misli vozača zahvaljujući stabilnom kretanju automobila i optimizovanom vertikalnom opterećenju pri svim uslovima vožnje, naročito u uslovima vožnje po kiši i snijegu. Takođe, stabilizuje automobil kod ekstremnih manevara zahvaljujući tome što pneumatici imaju daleko veće prianjanje, što putnicima daje daleko veći osjećaj bezbjednosti vožnje.

 



Prva primjena GVC tehnologije očekuje se u jesen ove godine, kod unapređenja modela Mazda 6 za ovu godinu, a kod modela Mazda 3 GVC tehnologija uvešće se početkom 2017. godine. Pošto se radi samo o nadogradnji postojećeg softvera i korištenju postojećih senzora, očekuje se da će mazda GVC tehnologiju ponuditi i u svojim ostalim modelima. Naravno da će i pozitivne reakcije vozača dodatno ubrzati uvođenje ove tehnologije.


PLUS
* Znatno smanjuje umor vozača
* Povećava komfor vožnje putnika
* Ne zahtijeva dodatne hardverske komponente
* Omogućava ugradnju u sve tipove automobila, bez obzira na vrstu pogona i motora


MINUS
* Da li će vozači, „preopterećeni“ morem tehnoloških inovacija, prepoznati prednosti GVC tehnologije?
*  Za većinu ovdašnjih vozača Mazdini automobili spadaju u kategoriju „Snovi“.



Svevideće oko


U eri „Velikog brata“, kada nas kamere prate kud god se krećemo, BMW je pripremio „kontraudar“ predstavivši BMW Remote View 3D aplikaciju, kojom se putem mobilnog telefona može pratiti u svakom trenutku šta se dešava oko vašeg automobila. Ovu mogućnost prvi će imati budući vlasnici nove BMW serije 5, koji će putem svog mobilnog telefona i u stvarnom vremenu kontrolisati šta se događa oko njihovog parkiranog automobila. Sistem se koristi zapisom sa kamera smještenih u samom automobilu, dok se automobil reprodukuje kao renderisana slika. Ovo daje vlasniku određenu dozu sigurnosti i kontrole nad automobilom jer momentalno može provjeriti dešavanja oko svog automobila. Da li će ovo doprinijeti smanjenju krađa i vandalizma, ostaje da se vidi.

Datum objave: 29/12/2016
Komentarišite ovaj članak


Stanje na putevima

Partneri

Auto Shop Magazin

TV Emisija ASM Plus

 

Facebook