Naslovna > Automobili > Volkswagen > I.D. Serija > Strujom protiv benzina i dizela
FOTO GALERIJA (15)

Tehnika – Volkswagen I.D.

Strujom protiv benzina i dizela

Mada je sav teret vezan za aferu sa dizel motorima neopravdano pao na Volkswagen, jer su svi proizvođači imali „oraha u džepovima“, Nijemci su punom snagom krenuli u budućnost sa ambicioznim planom koji mnoge, pogotovo evropske zemlje zagovaraju, a to je potpuno uklanjanje automobila sa motorima SUS sa ulica do 2030. godine.

Shvativši da potpunu elektrifikaciju neće moći postići samo modifikacijom aktuelnih modela, Volkswagen je na sajmu automobila u Parizu predstavio svoje viđenje električnog automobila u vidu koncepta I.D. koji bi u svojoj konačnoj, produkcijskoj varijanti trebalo da se pojavi 2020. godine. Već prvi pogled na koncept I.D. jasno stavlja do znanja da se u potpunosti razlikuje od trenutnih VW modela.

 

Novi „Think new“ dizajn trebalo bi da krasi i ostale električne modele Volkswagena u budućnosti. Zasniva se na MEB platformi i izgledom podsjeća na povišeni hatchback, pri čemu vanjskim dimenzijama odgovara Golfu, a unutrašnjim Passatu. MEB platforma omogućava smještaj litijum-jonskih baterija u pod, dok su točkovi smješteni u same uglove karoserije, čime su dobijeni jako kratki prevjesi. Pogonski sklop je smješten između zadnjih točkova, što je omogućilo da prednji imaju daleko veći ugao zakretanja, a samim tim je i radijus okretanja manji, iako je I.D. za oko 11,5 cm duži od aktuelnog modela Golf VII.
Koncept unutrašnjeg prostora u VW su nazvali „Open - otvoreni dizajn“, aludirajući na veliki prostor unutar kabine automobila. Sam izgled, kako unutrašnjeg tako i vanjskog dijela, karakteriše upotreba velikog broja LED svjetiljki koje atmosferu čine opuštajućom.

 

Zahvaljujući navedenom svjetlosnom efektu, u trenutku startovanja automobila s vana se stiče utisak kao da se automobil „budi iz sna“. Sam ulazak olakšavaju zadnja „zglobno-klizna“ vrata i prednja, koja se otvaraju pod uglom od 90°. Dodatak praktičnosti je i činjenica da se prednja sjedišta pomjeraju unazad radi lakšeg ulaska. U prvoj fazi I.D. je zamišljen kao „klasični“ električni automobil, dok je u drugoj fazi (do 2025. godine) predviđeno uvođenje auto-pilota, koji će omogućiti potpuno autonomnu vožnju, što će vozaču ostaviti mogućnost da vrijeme provedeno u putovanju iskoristi za odmor ili opušten razgovor sa saputnicima. Funkcija auto-pilota aktiviraće se pritiskom na VW znak na upravljaču u trajanju od tri sekunde, pri čemu će se upravljač u potpunosti „utopiti“ u komandnu tablu. Nakon toga četiri Lidar senzora „iskaču“ na uglovima karoserije i počinju skenirati okolinu. Čak je pomoću aplikacije na pametnom telefonu moguće „pozvati“ automobil da samostalno dođe po vas, jer će „znati“ gdje se trenutno nalazite. U „zaborav“ odlaze svi prekidači i tasteri, jer će se komande izdavati preko ekrana osjetljivih na dodir (svaki putnik ima svoj ekran, a vozaču su „ostavljeni“ jedan 10-inčni i head-up displej sa većim prikazom, npr. navigacije na put ispred automobila, gledano iz vozačeve perspektive).

 


Automobil će konstantno biti povezan sa internetom kako bi stalno vršio ažuriranje sistema. Da bi mogli dati vjetar u leđa napretku, u VW smatraju da tržišta moraju biti konkurentna cijenom koliko i tehnologijom, jer su predviđanja da će produkcijski I.D. koštati kao i Golf sa dizel motorom i da će mu performanse biti na nivou modela sa benzinskim i dizel SUS motorima. Za pogon I.D. je zadužen elektro motor snage 125 kW (170 KS) sa maksimalnm dometom od 400 do 600 km, zavisno od uslova eksploatacije. Ovakav zavidan domet omogućavaju napredne litijum-jonske baterije koje se pune iz standardnih kućnih utičnica ili, u budućnosti, putem induktivnih jastuka. Čak 80% kapaciteta baterije moguće je postići za otprilike 30 minuta. Ubrzanje od 0 do 96 km/h iznosi osam sekundi, dok je najveća brzina 158 km/h, što govori da je I.D. na nivou današnjih konvencionlnih modela.

 

 

Kako se čini, vrijeme električnih automobila neupitno dolazi, pri čemu će većina imati svoje potpuno autonomne verzije. Kojom brzinom će se ovaj proces odvijati zavisi od zainteresovanosti, ali i mogućnosti zemalja da integrišu autonomne automobile sa konvencionalnim pogonjenim SUS motorima. Mnogi stručnjaci kažu da će se to dogoditi za desetak godina, manje-više. Bez obzira na predviđanja, u VW smatraju da će im I.D. (kao prvi od 30 modela ovog tipa do 2030. godine) omogućiti oporavak i povratak na „pravi put“, kao što su to uradili njegovi slavni prethodnici „buba“ i Golf I u drugom dijelu 20. vijeka. Oni su, svaki u svoje vrijeme, dizali Volkswagen iz pepela i omogućavali mu napredak i razvoj u svakom pogledu.


PLUS
* Prvi VW koji je u potpunosti razvijen kao električni automobil,
* I pored futurističkog izgleda i napredne tehnologije, cijena će ostati na nivou današnjeg GOLF VII sa dizel motorom,
* U kasnijoj varijanti, mogućnost potpuno autonomne vožnje,
* Domet od 400-600 m, uz mogućnost punjenja do 80% kapaciteta baterija za samo 30 minuta.

 


MINUS
*  U prodaji tek od 2020. godine,
*  Od samog početka imaće težak zadatak da VW vrati na stare staze slave, u moru el.modela koji su već na tržištu.



Struja za sve


Da je struja „zaludjela“ automobilski svijet pokazao je sajam automobila u Parizu. U prvom planu bili su električni automobili, a među njima se istakao jedan koncept. Riječ je o Toyoti FCV Plus, gradskom automobilu sa pogonom na vodonik. Ništa posebno, rekli biste, gorive ćelije su od ranije poznate, ali posebnost ovog koncepta je ta da će se električna energija dobijena od vodonika, osim za pogon ovog automobila, koristiti i za napajanje kuće vlasnika, kancelarija i ostalih komercijalnih prostora ako posjeduju parking prostor na kom je parkiran veći broj ovih automobila. Svaki automobil biće kao „mini centrala“, koja će proizvedenu energiju vraćati u elektromrežu. Za „dopunjavanje“ vlasnikove kuće koristiće se rezervoar vodonika iz samog automobila, dok će za potrebe velikih domaćinstava, stambenih zgrada, kancelarija i drugih većih prostora biti instalirani stacionarni rezervoari sa  vodonikom u garažama domaćinstava, javnim garažama ili na parkiralištima velikih kompanija.
 

Datum objave: 26/01/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook