Naslovna > Retro > Superautomobil u tijelu terenca
FOTO GALERIJA (43)

Lamborghini LM002

Superautomobil u tijelu terenca

Italijanski Lamborghini nedavno je predstavio svoj prvi supersportski SUV model Urus, koji je sposoban dostići brzinu od 310 km/h. Njegov idejni prethodnik LM002 prije 32 godine je išao 210 km/h i kao takav bio svojevrsna automobilska senzacija…

Možda nije bio toliko loš, koliko je došao u loše vrijeme. Kada je 1986. godine Lamborghini na sajmu automobila u Briselu predstavio svoj prvi terenski model LM002 automobilski svijet se okrenuo naglavačke. Niko pa ni najoptimističniji prognozeri od proizvođača supersportskih automobila kakav je Lamborghini tada nisu očekivali da im ponudi trotonsku off-road grdosiju i da to predstavi kao svojevrsnu senzaciju. Podsjećamo da današnja SUV manija tada nije bila ni u povoju. Sama ideja je počela da tinja tek desetak godina poslije kada je predstavljena prva generacija Toyote Rav-4. Da tu ima „krvi i mesa“ za odličnu zaradu proizvođači automobila su zaključili tek početkom 21. vijeka, a prava SUV epidemija je počela od 2010. na ovamo.

 

 


Vratimo se Lamborghiniju i njegovom prvom terenskom automobilu, koji se ovih dana vratio u centar pažnje zahvaljujući njegovoj savremenoj reinkarnaciji, supersportskom SUV model Urusu. Izvorna ideja o razvoju off-road vozila u Lamborghiniju rođena je sasvim slučajno. Naime, kada je početkom sedamdesetih godina tada jedna od najvećih i najjačih vojski svijeta, ona američka, počela da razmišlja o penzionisanju legendarnog Jeepa, mnogi proizvođači u toj činjenici su vidjeli šansu za veliku zaradu. Jedan od njih je i italijanski Lamborghini, koji je ušao u strateško partnerstvo sa američkom kompanijom MTI (Mobility Technology International). Zajednički cilj im je bio konstruisati off-road vozilo koje bi zadovoljilo sve zahtjeve američke vojske. Sam projekat je započeo 1970. godine da bi 1977. na sajmu automobila u Ženevi bio predstavljen Lamborghini Cheetah. 

 

 

Sam prototip je u najvećoj mjeri napravljen u Americi, a njegovo finalno dotjerivanje, popularno šminkanje je obavljeno u Italiji, u Lamborghinijevom sjedištu u Santa Agati. Za pogon ove grdosije američko-italijanska alijansa je odabrala Chryslerov, vodom hlađeni 5,7-litarski V8 motor sa 182 KS, koji je bio postavljen ispred zadnje osovine. Za prenos snage je upotrebljen trobrzinski automatski mjenjač. Karoserija automobila je bila izrađena od tada popularnog fiberglasa, odnosno plastike ojačane staklenom vunom. Zbog motora postavljenog nazad Cheetah je imao skromne dinamičke mogućnosti, a kombinacija teškog i slabašnog pogona sa ukupnom masom većom od dvije tone samo je dodatno doprinijela skromnim performansama. Da stvar bude još gora konkurentska FMC kompanija je pokrenula spor protiv Lamborghinija i MTI pod sumnjom da je Cheetah u stvari bio kopija njihovog XR311 prototipa, koji se takođe borio za naklonost kod američke vojske. Sam projekat se toliko zakomplikovao da ga američka vojska nije uzela ni u razmatranje, već je za novo vozilo odabrala „High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle“, odnosno popularni Humvee (Hamer).

 

 

Lamborgini je nakon toga usporio razvoj terenskog vozila. Ipak, početkom osamdesetih, tačnije 1981. godine na Sajmu automobila u Ženevi predstavlja novi koncept LM001. Za razliku od Cheetah, on je umjesto Chryslerovog dobio AMC-ov V8 benzinski motor, ali i zadržao stare probleme. Zbog motora postavljenog na zadnjoj osovini performanse su bile veoma skromne, a stabilnost vozila prilikom ubrzavanja katastrofalna. Ta činjenica je bila presudna da se odustane od daljeg razvoja postojećeg koncepta, pa je projekat LM001 ostao na samo jednom proizvedenom prototipu. Međutim, Lamborghini ne odustaje i pokreće potpuno novi projekat terenskog vozila kodnog imena LM002, koje će kasnije da preraste u ime modela. Prvi serijski LM002 model svjetlo dana ugledao je 1986. godine. Bio je to prvi maloserijski Lamborghinijev terenac razvijen na platformi koncepta LM004. I danas, nakon 32 godine, pomen njegovog imena kod istinskih ljubitelja automobila izaziva strahopoštovanje. Bio je to po izgledu poprilično neugledan, robusan, kockasti terenac pick-up koncepcije sa četverovartnom kabinom i otvorenim prostorom pozadi, u kojem su se po potrebi mogli prevoziti ljudi ili teret. Zbog mišićavog izgleda i divlje naravi Amerikanci su mu odmah dali nadimak Rambo-Lambo, aludirajući na svog tada najpopularnijeg „ratnika“ sa malih ekrana Ramba, kojeg je živopisno odglumio Sylvester Stallone. Po nadimku Rambo-Lambo LM002 je ostao prepoznatljiv do današnjih dana.

 

 

Najfascinantnija stvar u vezi sa ovim automobilom bio je njegov pogon. „Mali“ i nemoćni američki V8 motori iz ranijih prototipa u Lamborghinijevoj verziji su zamijenjeni sa moćnim 5,2-litarskim V12 benzincem, koji je umjesto ispred zadnje osovine ugrađen naprijed. Moćni agregat je preuzet iz nekadašnjeg drumskog sportiste Countach Quattrovalvole. Kako bi se koristio u LM-u i sagorijevao 94-oktanski benzin italijanski inženjeri su mu morali smanjiti kompresiju. Sa njom je smanjena i snaga. No i pored te činjenice finalnih 444 KS i 500 Nm obrtnog momenta su bili dovoljni da izazovu trenutno oduševljenje kod ljubitelja off-road automobila. Njima su do tada uglavnom nuđeni velikolitarski motori sa kamionskim obrtnim momentom čija osnovna funkcija je bila da izdrže sve napore terenske vožnje, pa tek onda da ponude kakve-takve performanse na asfaltu. S druge strane, Rambo-Lambo je bio sposoban da od 0 do 100 km/h stigne za samo 7,8 sekundi i da postigne za ono vrijeme respektabilnih 210 km/h. To je s obzirom na masu od tri tone i izuzetno nearodinamičnu karoseriju nevjerovatan rezultat. Zadnja serija, koja se proizvodila 1991. i 1992. godine, dolazila je sa novim 5.7-litarskim motorom od 485 KS, koji je nudio još bolje performanse, ali je bio i žedniji, zbog čega je u opcionu ponudu uvršten rezervoar od čak 290 litara. Od 1986. do 1993. godine Lamborghini je proizveo samo 328 jedinica LM002, koji danas važi za jednog od najpoželjnijih i najvrednijih terenskih oldtimer modela na automobilskoj sceni.

 

 

U potpunoj suprotnosti sa grubim i sirovim vanjskim izgledom je bio luksuzni entrerijer LM002. S obzirom na bogatu klijentelu koja je kupovala njegove automobile, Lamborghini tu nije želio praviti kompromise. Odlučio se da ponudi maksimalan komfor za četiri putnika. Sjedišta su obložena vrhunskom kožom, koja se nadopunjavala sa drvenim umecima. Stakla su bila tonirana, a temperaturu u kabini je na najprijatnijem nivou održavao klima uređaj. Za vrhunski audio doživljaj je bio zadužen premijum muzički sistem. Najvažniji instrumenti su bili analogni, a sa lijeve strane instrument panela se nalazio tada futuristički panel sa 18 raznobojnih svjetlećih indikatora. Zahvaljujući jedinstvenom luksuzu LM002 je veoma brzo postao statusni simbol i omiljeni automobil mnogih slavnih ličnosti i bjelosvjetskih bogataša.
Prvi kupac Lamborghinija LM002 bio je marokanski kralj Hassan, a u svojoj garaži ga je imao i čovjek po kojem je dobio nadimak Rambo-Lambo, Sylvester Stallone. Bio je omiljeni automobil i tada planetarno popularne američke pjevačice Tine Turner, ali i libijskog vladara Muammara Gaddafija, te Udaya Husseina, sina Sadama Husseina. Svi oni su za LM002 morali izdvojiti najmanje 130.000 dolara, što nije puno u poređenju sa sadašnjim cijenama koje ovaj model postiže na tržištu oldtimera. Na najpoznatijem njemačkom online oglasniku danas se nudi pet LM002 modela od kojih najpovoljniji košta 250.000, a najskuplji 395.000 eura. To nije prepreka da ga u svojim kolekcijama imaju neki od najpoznatijih svjetkih kolekcionara poput američkog voditelja Jaya Lenoa.

 

 

Kako bi smanjio masu, rasteretio kočnice i dobio što bolji raspored težine, Lamborghini je u izradi LM002 koristio tehnologije koje je do tada primjenjivao na supersportskim modelima. Karoserija automobila je izrađena kombinovanjem aluminijuma i fiberglasa, a postavljena je na tubularnu šasiju koja se odlikovala izuzetnom čvrstoćom. Prema Lamborghinijevoj zvaničnoj specifikaciji LM002 koji je u potpunosti spreman za vožnju je težio 2.700 kilograma. Masa je između osovina bila raspoređena u idealnom omjeru 50/50%. Snažni V12 motor je bio i veoma žedan i trošio je prosječno 33,6 litara 94-oktanskog benzina na 100 kilometara. Kako bi se obezbijedilo dovoljno goriva za 12 cilindara Lamborghini je serijski ugradio rezervoar kapaciteta 169 litara, te kao opciju ponudio veći od 290 litara. Lamborghini LM002 je svojevremeno koštao 130.000 američkih dolara. Zbog mase od tri tone i snažnog pogona Pirelli je za Lamborhini izradio specijalne Scorpion gume u dimenziji 325/65 R17. Zahvaljujući klirensu od 30 cm LM002, pogonu na sve točkove i snažnom motoru LM002 je bio veoma moćan i u off-roadu. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h je bilo potrebno 7,8 sekundi, dok je najveća brzina deklarisana na 210 km/h.

Datum objave: 15/02/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook