Naslovna > Teme > Šuplji zakoni stopiraju olakšice
FOTO GALERIJA (10)

Trajne registracije

Šuplji zakoni stopiraju olakšice

Zahvaljujući neusklađenosti zakonskih i podzakonskih akata u oblasti trajne registracije, vlasnici oldtajmera i pčelarskih vozila u BiH još uvijek ne mogu računati na olakšice, koje im pripadaju. Nadležni poručuju da će problem biti riješen do juna tekuće godine, do kada bi trebala biti usvojena neophodna podzakonska akta...

Registracija vozila osnovni je preduslov da biste sa svojim četverotočkašem mogli učestvovati u saobraćaju. I dok je za većinu vozača ovaj postupak manje-više dio standardne procedure, ima bh. građana kojima registracija vozila zadaje glavobolje. Taj dio vozačke populacije čine vlasnici čija vozila, prema Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH i njegovim izmjenama, spadaju u oldtajmere i u grupu pčelarskih vozila. Razlog za njihovu glavobolju krije se u činjenici da bh. zakonodavci, nakon usvajanja predmetnog Zakona nisu i napravili neophodne izmjene u Pravilniku o registraciji vozila, na osnovu kojih bi se precizno regulisala oblast „trajnog registrovanja“, zbog čega pomenuti ne mogu ostvariti svoja zakonska prava u propisanom obliku.

 

 

 

 

 

Takva zakonska podloga u praksi je dovela do, najblaže rečeno, konfuznog stanja, a vruć krompir prebačen je u ruke službenika tehničkih pregleda, jer su oni krnja zakonska pravila trebali tumačiti po „internim“ standardima. Zbog takve situacije danas je u BiH zvanično nemoguće trajno registrovati oldtajmer, a „glavni krivac“ je nepotpuni Pravilnik o registraciji, jer ne definiše do detalja pojam trajne registracije za oldtajmere i pčelarska vozila. Mada u Zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja stoji definicija da je: „oldtajmer motorno vozilo proizvedeno prije trideset i više godina, koje je radi njegovanja istorijskih nasljeđa i tehničke kulture sačuvano ili ponovo sastavljeno u izvornom obliku“, u praksi se postavlja i pitanje „ko je stručan da utvrdi da li se neki automobil može proglasiti oldtajmerom, na osnovu godina i njegovog istorijskog značaja“. Zvanično niko, jer zakonski opet nije utvrđeno koja bi to institucija bila nadležna za utvrđivanje „statusa oldtajmera“. Tu oblast tek treba da regulišu izmjene predmetnog pravilnika, čije donošenje je Ministarstvo saobraćaja i komunikacija BiH najavilo, ali godinama poslije usvajanja Zakona o osnovama bezbjednosti još nije obavilo.


 

U takvim okolnostima vlasnicima oldtajmera u BiH preostaju tri izbora, da registruju svoje vozilo kao standardno na godinu dana i da plate pripadajuće troškove, da ne registruje vozilo ili da na „ovaj ili onaj način“ pokušaju da za svoje vozilo izdejstvuje status „kulturnog blaga“, te ga kao takvog trajno registruju uz prećutnu saglasnost zaposlenih na tehničkim pregledima, koji ponavljamo u Zakonu i Pravilniku o registraciji nemaju neophodna pravila prema kojima bi se rukovodili u datoj situaciji. - Članom 208. Zakona o bezbjednosti saobraćaja definisano je koja vozila se mogu trajno registrovati. U tu grupu vozila spadaju oldtajmeri, zatim vozila koja nisu namijenjena direktnom učešću u saobraćaju poput motokultivatora, traktora, radnih mašina, pčelarskih i poljoprivrednih vozila, zatim mopeda i lakih četvorocikala. Aktuelni Pravilnik o registraciji vozila ne poznaje pojmove oldtajmer i pčelarska vozila, u domenu trajnih registracija, što navodi na zaključak da se ova vozila danas ne mogu trajno registrovati. Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srpske je zbog toga polovinom oktobra 2010, od Ministarstva komunikacija i transporta tražilo da se po hitnom postupku naprave izmjene u Pravilniku o registraciji i precizno definišu postupci i radnje kod trajne registracije oldtajmera i pčelarskih vozila. Od Ministarstva smo dobili obavještenje da su izmjene u toku i da će ova oblast biti regulisana u skoroj budućnosti - izjavila je Vesna Ninković iz Odjela za registracija motornih vozila pri CIPS-u.

 

 

Primjeri iz bližeg okruženja, konkretno iz Hrvatske, pokazuju da se i ova oblast može jednostavno urediti. Naime, Hrvatska je svoj Zakon i pravilnike, dopunila jednostavnim „uputstvom“, u kojem na tri stranice kucanog teksta definiše neophodnu dokumentaciju koju moraju pribaviti vlasnici oldtajmera prije pristupanja registraciji, određuje instituciju koja je nadležna za utvrđivanje statusa oldtajmera (Hrvatski oldtajmer savez) te do detalja opisuje sve ostale radnje koje su u vezi sa registracijom oldtajmera. Ono što u BiH vlasnici oldtajmera za sada znaju je koliko će trebati izdvojiti novca na godišnjem nivou, kada jednom budu mogli trajno registrovati svoja vozila. Riječ je o izdacima za obaveznu polisu osiguranja, te tehnički pregled, dok su od ostalih davanja prema državi oslobođeni. - Prva registracija oldtajmera je ista kao i za sva ostala vozila, dok je vlasnik kod svake naredne dužan donijeti potvrdu o uplaćenoj polisi osiguranja i obavljenom tehničkom pregledu, nakon čega dobija pripadajuću stiker naljepnicu, kao dokaz o registraciji vozila za tu godinu - objašnjava Vesna Ninković.


 

Druga kategorija vozila čija registracija nije regulisana Zakonom i Pravilnikom o registraciji vozila jesu pčelarska vozila. Zbog ovakvog stanja trpe pčelari, koji su u takvoj situaciji prinuđeni da registruju svoja vozila kao i svih ostali građani, iako sa njima saobraćaju samo nekoliko dana u godini. - Naš posao podrazumijeva selenje pčela sa paše na pašu, da bismo imali optimalan učinak u toku godine. Što se tiče trajne registracije vozila mislim da bi nam ta mogućnost u velikoj mjeri olakšala posao, kako zbog izdataka tako i zbog same procedure registrovanja, koja je u našem slučaju specifična. S druge strane mislim da bi zakonodavac trebao imati razumijevanja prema nama, jer su vozila koja mi koristimo po pravilu stara i dotrajala. Nikome se danas ne bi isplatilo da kupi nov kamion, da ga parkira i da na njemu drži pčele, valjda je to svima jasno - kaže Nedeljko Vidović, pčelar.

 

 

Zbog problema koji su nastali neusklađenošću Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH i Pravilnika o registraciji, oči bh. građana uprte su uglavnom ka Ministarstvu komunikacija i transporta, kao nadležnoj instituciji. - Zakonom o bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH i posljednjim izmjenama i dopunama koje su usvojene u junu 2010. godine predviđena je kategorija trajna registracija. Dakle u BiH se danas mogu registrovati tehnički ispravna vozila na period od godinu dana. Izuzeto od te odredbe imamo kategorije vozila kao što su oldtajmeri i vozila koja nisu prvenstveno namijenjena za učestvovanje u saobraćaju, kao što su motokultivatori, radne mašine, pčelarska i ostala vozila, čija je svrha upotrebe izvan javnog puta. U ovu kategoriju spadaju i mopedi i laki četvorocikli. Članom 208. Zakona o bezbjednosti saobraćaja za ova vozila je predviđena trajna registracija. Naravno da bi se registrovala takva vozila moraju biti tehnički ispravna.

 

 

 

Zakon poznaje i vozila koja se mogu registrovati na kraće od šest mjeseci, to su motocikli, tricikli i laki motocikli, dakle sva ona vozila čija upotreba nije moguća tokom čitave godine. Ono što je sada neophodno u skladu sa Zakonom je donošenje određenog podzakonskog akta, koji bi omogućio pravilno sprovođenje ovih odredbi i mi smo trenutno u procesu donošenja jednog takvog dokumenta sa kojim bi bila uređena predmetna oblast. Njegovo usvajanje se očekuje najkasnije od juna tekuće godine - poručio je Zoran Andrić, pomoćnik ministra za komunikacije i saobraćaj BiH. Građanima BiH, vlasnicima oldtajmera i pčelarima preostaju dva izbora, ili da sačekaju do jula, kada su najavljena nova podzakonska akta ili da registruju svoja vozila kao i svi ostali građani, bez povlastica koje im po prirodi stvari pripadaju. 

Datum objave: 10/03/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook