Naslovna > Retro > Švedska buba

Vremeplov - Saab 96

Švedska buba

Saab 96 jedan je od najnepoznatijih, ali i najuspješnijih automobila čuvenog švedskog proizvođača, koji je za Skandinavce predstavljao isto što i Volkswagen „buba“ za njemačke građane. Bio je to automobil skrojen za sve uslove vožnje, a nisu izostali ni sportski uspjesi...

Iako je u posljednjih nekoliko godina u veoma velikoj krizi, koja još uvijek prijeti potpunim gašenjem proizvodnje, a samim tim i postojanja, švedski proizvođač Saab iza sebe ima veoma bogatu i slavnu istoriju. Za nju je zaslužno nekoliko sjajnih automobila, od kojih se najviše izdvaja sada već legendarni Saab 96.

 

Saab automobili danas su brzi, luksuzni sa velikim motorima, sposobni su ostvariti veoma visoke brzine, ali povratak u 60. i 70. godine prošlog vijeka pokazuje jednu sasvim drugačiju sliku. Naime Saab je tada proizvodio automobile sa skromnim motorima, ali dizajnirane tako da lako podnesu oštre zime u Skandinaviji. Upravo takav je bio Saab 96, neobični automobil koji su krasili izdržljivi motori, prednji pogon, te dobro osmišljena i praktična unutrašnjost. Na konferenciji za štampu u Stockholmu 17. februara 1960. godine kulminirala je  najava  za novi model Saab 96.

 

Novi model bio je zasnovan na šasiji prethodnika, Saaba 92, koja je pretrpjela detaljne modifikacije i poboljšanja. Iako su bili prilično slični, 96-ica je imala veći i praktičniji prtljažnik, te veće staklene površine, zbog kojih je, u poređenju sa prethodnikom, bila neuporedivo preglednija.Prva varijanta bila je pogonjena uzdužno postavljenim trocilindričnim dvotaktnim motorom zapremine  750 ccm, koji je na prednje točkove isporučivao 38 KS. Već 1963. ovaj agregat bio je povećan na 841 ccm, a razvijao je za to vrijeme dovoljnih 40, a nešto kasnije i 42  KS. Prve veće promjene Saab 96 doživio je 1967. godine, kada zbog Fordovog 1.5-litarskog agregata dobija dodatnu oznaku V4.

 

Upravo ovaj model doživio je instantni uspjeh, jer sada je Saab 96 bio ozbiljan automobil, koji je sa 65 KS „stotku“ mogao uloviti za 16 sekundi, a zatim ostvariti i maksimalnu brzinu od 155 km/h. Koliko je ovaj automobil u svojoj V4 verziji bio popularan, najbolje govori podatak da je 1967. ukupna prodaja automobila u Švedskoj pala za 9,9%, ali prodaja 96-ice V4 povećana je za čak 41,5%. Svakako treba istaći da je V4 verzija bila i dizajnerski modifikovana, jer je zbog većeg motora dobila duži prednji dio. Pored ovih modela Saab je nudio Sport i Monte Carlo modele, koji su bili pogonjeni dvotaktnim trocilindrašem, koji je pomoću trostrukih karburatora ostvarivao 57 KS.


Zahvaljujući sjajnim voznim osobinama u zimskim uslovima, Saab 96 imao je pedigre i za uspješna rally takmičenja. Erik Carlsson dovezao je Saaba 96 do mnogih međunarodnih uspjeha, a ono što svakako treba izdvojiti su pobjede na RAC rallyjima 1960, 1961. i 1962, te  impresivno osvajanje najvišeg mjesta na podijumima 1962. i 1963. na prestižnom Monte Carlo rallyju. Svi ovi rezultati postignuti su žilavim trocilindričnim dvotaktnim agregatom od 70 KS, čija je najveća vrlina bila pouzdanost, koja je istovremeno kompenzovala manjak snage u poređenju sa tadašnjom konkurencijom.

 

Koliko je Saab 96 bio čvrst automobil, najbolje govori podatak da ga nije bilo potrebno ojačavati za rally takmičenja. Verzija sa V4 motorom nafriziranim na 165 KS, takođe je učestvovala u rallyjima, ali nikada nije ponovila uspjeh svoje laganije verzije, koja je često skidala skalp i automobilskim veličinama kao što su Mercedes i Porsche.Posljednji Saab 96 sa proizvodnih traka Valmet Automotive postrojenja u Finskoj sišao je 11. januara 1980. godine, a za 20 godina produkcije ukupno ih je napravljeno 547.000.
 

Datum objave: 28/11/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook