Naslovna > Tehnika > Tihi asistent

Nissan Pro Pilot

Tihi asistent

Sa unaprijeđenim Pro Pilot sistemom Nissan pravi novi iskorak ka potpunoj automatizaciji vožnje, koja je jedan od budućih tehnoloških imperativa za japanskog proizvođača…

Svi znamo da vožnja ponekad može biti zaista stresna i naporna, bilo da se vozite u zagušenom gradskom saobraćaju ili velikim brzinama na autoputevima. U oba slučaja potrebna je maksimalna koncentracija vozača, kako bi se bezbjednost održala na visokom nivou. Zato se posljednjih godina intenzivno radi na sistemima pomoći vozačima, odnosno sistemima autonomne vožnje koji u potpunosti preuzimaju upravljanje automobilom, pri čemu vozač može malo i da „odmori“. Danas skoro svi poznatiji proizvođači (Audi, Mercedes, Tesla, Volvo,...) nude svoje verzije ovih sistema, a među odabranima našao se i Nissan sa svojim ProPILOT sistemom kojeg je predstavio javnosti još 2016. godine. To je njegov najnapredniji sistem asistencije vozaču, kojeg Nissan nudi u većem broju svojih serijskih modela. Sam sistem je korak bliže ka potpunoj autonomnoj vožnji pri čemu je trenutno naglasak na sistemima pomoći vozaču. Sistem iz 2016. godine u sebi je donio Intelligent Cruise Control (adaptivni tempomat), Lane Keep Assist (zadržavanje vozila u sredini trake), Traffik Jam Pilot (autom.zaustavljanje i kretanje vozila u gužvama) i Intelligent Lane Intervantion (zadržavanje vozila u odabranoj voznoj traci). Sve ovo doprinijelo je znatnom smanjenju stresa i umora kod vozača, a povećalo bezbjednost vožnje.

 

Nakon tri godine i više od 350.000 vozila opremljenih sa ProPILOT sistemom, došlo je vrijeme da Nissan predstavi njegovu unaprijeđenu verziju pod nazivom ProPILOT 2.0. Novi ProPILOT će „život“ započeti u jesen 2019. godine u modelu Nissan Skyline, a pored gore nabrojanih sistema pomoći vozaču, unapređenje se najviše odnosi na vožnju autoputem na određenoj ruti po sistemu od „rampe“ do „rampe“. Verzija 2.0 povezuje se sa navigacionim sistemom vozila, kako bi isto moglo manevrisati na već određenoj ruti autoputa. Sistem po prvi put omogućava vožnju, a da ruke vozača nisu na kolu upravljača. Sistem će se „aktivirati“ po ulasku na autoput samo ako je vozač već u navigacioni sistem postavio svoje odredište. Nakon aktivacije, sistem pomaže vozaču u kretanju autoputem sa više traka (sve dok ne dođe do izlaza sa autoputa) tako što upravlja vozilom i po potrebi preusmjerava vozilo u različite trake, bez potrebe da vozač drži ruke na kolu upravljača. Kada vozilo dostigne vozilo ispred sebe sistem samostalno procijeni vrijeme prolaska na osnovu podataka iz navigacionog sistema i senzora koji pokrivaju okolinu u krugu od 360º. Istovremeno, vozaču se daje audio i vizuelni „poziv“ da ruke stavi na kolo upravljača i „potvrdi“ početak radnji putem prekidača. Kada vozač „potvrdi“ radnju, vozilo glatko i bezbjedno prelazi u preticajnu traku.

Kada se prođe sporije vozilo i sistem utvrdi da je bezbjedno vratiti se u izabranu traku, on opet od vozača traži „potvrdu“ za povratak i time se „process“ prolaska sporijeg vozila završava. Za precizan položaj vozila u području 360º u stvarnom vremenu koristi se kombinacija fotoaparata, radara, sonara, GPS-a i 3D podataka karte visoke rezolucije (HD). Na taj način sistem obezbjeđuje doživljaj vožnje sličan onome koji postiže jedan zaista iskusan vozač, pri čemu niz senzora u kabini vozila neprestano prati vozača i „potvrđuje“ da je njegova pažnja u potpunosti usmjerena na put ispred sebe i da je u svakom momentu spreman preuzeti upravljanje ako to uslovi na putu zahtijevaju. Ukoliko se želi izvršiti promjena vozne trake vozač mora obje ruke staviti na kolo upravljača i uključiti pokazivač smjera. Vozilo će nakon toga promijeniti voznu traku samo ukoliko sistem utvrdi da je to moguće bezbjedno izvesti. Približavanjem vozila izlazu autoputa na unaprijed definisanoj ruti, oglašavaju se audio i vizuelna upozorenja vozaču, kako bi se isti upozorio da se vožnji u autonomnom režimu bliži kraj. Pri nailasku na izlaznu rampu sa autoputa, prestaje autonomna vožnja i vozač u potpunosti preuzima kontrolu nad kretanjem vozila.

 

U protekle tri godine prva verzija ProPILOT sistema veoma dobro je prihvaćena od strane kupaca modela Leaf, Qashqai, X-TRAIL, Altima i Rogue, a to potvrđuje i ranije navedena brojka od 350.000 vozila sa ovim sistemom. Ipak, moramo napomenuti da je autonomna vožnja sa ProPILOT 2.0 moguća isključivo na propisnim autoputevima, a da je vožnja „bez ruku“ moguća samo ako sistem utvrdi da je vozač skoncentrisan na put ispred sebe. Posebno se mora naglasiti da autonomna vožnja nije dostupna u tunelima gdje nema GPS signala, na brzim cestama sa dvosmjernim saobraćajem, putevima sa velikim brojem krivina, mjestima naplate putarina ili području spajanja saobraćajnih traka, o čemu će sistem pravovremeno upozoriti vozača kako bi preuzeo ručno upravljanje vozilom. 

 

Putevi budućnosti
Današnja vozila razvijaju se nevjerovatnom brzinom, zahvaljujući mnoštvu naprednih tehnologija koje se u njih ugrađuju. Električni pogon, napredna tehnologija rasvjetnih tijela, autonomna vožnja i slično svakog dana podižu stepenicu više u razvoju vozila. Kako ovo ne bi otišlo „predaleko“ konstruktori sve više razvijaju i same puteve, da bi se gore navedene tehnologije uspješno implementirale za svakodnevnu upotrebu. Tako već imamo prototipove puteva na kojima će se električna vozila moći puniti bežičnim putem ili puteve koji će u zavisnosti od vremenskih uslova vozačima „davati“ određene podatke o stanju puta. Najnovija „kreacija“ jeste put koji će se graditi od reciklirane plastike. Naime, firme VolkerWessels i KWS Infra udružile su se kako bi realizovali projekat plastičnog puta. Ideja je da se napravi „eco-friendly“ put od reciklirane plastike, pri čemu bi se kroz šupljine u konstrukciji mogle položiti razne cijevi i kablovi. Prema navodima iz VolkerWesselsa, ovakvi putevi biće izuzetno kvalitetni, bez opasnosti od uticaja korozije i različitih vremenskih uslova. Vijek trajanja biće trostruko duži od konvencionalnih asfaltnih puteva, obezbjeđivaće znatno bolje prianjanje gume u uslovima kiše i snijega, pri čemu će bez problema moći izdržati temperaturni raspon od -40ºC do +80ºC.

Datum objave: 01/11/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook