Naslovna > Tehnika > Totalna ofanziva

Hyundai Kona Electric

Totalna ofanziva

Korejski Hyundai je u strašnom tehnološkom zamahu. Prošle godine je predstavio svoj prvi potpuno električni automobil Ioniq, koji istovremeno može da bude i klasični hibrid, odnosno plug-in model. Početkom ove godine stigao nam je Nexo, crossover sa pogonom na gorive ćelije, a sad nam dolazi Kona Electric, električni automobil u trendovskom „off-road“ izdanju…

Ako je suditi prema aktuelnim novitetima, u Hyundaiju kao da važe one sportske uzrečice „svi u napad“ ili „nema stajanja“. Pošto je postalo stvar prestiža da svaka ozbiljna automobilska kompanija ima par električnih ili hibridnih modela, Hyundai se baš razradio na tom polju, pa tako uvodi električne automobile kako kroz „Fuel Cell” tehnologiju tako i kroz, sada već klasičnu, tehnologiju baterija.Nakon prošlogodišnjeg velikog „električnog“ noviteta Ioniqa, te nedavno predstavljenog Nexoa, pogonjenog FCEV tehnologijom, automobilski gigant iz Južne Koreje tržištu je ponudio i svoj popularni gradski crossover Konu kao potpuno električni automobil. Na ovaj način Hyundai je dao dodatni vjetar u leđa svom gradskom modelu koji i inače ima dobru prodaju. Pri tome, vozačima se nudi izbor od dvije varijante pogonskog sklopa koju čini sinhroni elektro motor (Permanent Magnet Synchronous Motor).

 

Osnovna verzija raspolagaće sa 99 kW (135 KS) koje će „hraniti“ baterije kapaciteta 39,2 kWh, pri čemu će se moći preći do 300 km puta. Maksimalna brzina ove verzije iznosi 167 km/h, uz ubrzanje do 100 km/h za 9,3 sekunde. Punjenje baterija na kućnoj utičnici iznosi šest sati i 10 minuta, dok je na brzom punjaču 80% kapaciteta baterije moguće ostvariti već za 54 minuta. Za one „izbirljivije“, Hyundai nudi jaču verziju koja ima elektro motor snage 150 kW (204 KS), uz maksimalnu brzinu od identičnih 167 km/h, dok je ubrzanje do 100 km/h značajno ubjedljivije i iznosi samo 7,6 sekundi. Dodatna prednost ove jače verzije jeste i domet od oko 470 km, što joj omogućava baterija kapaciteta od 64 kWh, koja se puni devet sati i 40 min na kućnoj utičnici, a ako se koristi brzi punjač od 100 kW onda se 80% kapaciteta postiže za identičnih 54 minuta kao kod slabije verzije.

Bez obzira na potpunu izmjenu pogonskog sklopa vanjština Kone Electric nije se značajnije izmijenila. Dizajn Kone Electric u odnosu na standardnu razlikuje se u nešto izmijenjenom prednjem braniku bez klasične maske za dovod vazduha i novom zadnjem braniku, te je stoga električna Kona duža za 15 mm od „normalne“ verzije. Za novi izgled pobrinuli su se i novodizajnirani 17-inčni naplaci unaprijeđenog aerodinamičnog dizajna, kao i nova dnevna LED svjetla pozicionirana u vrhu glavnih LED svjetala. Nove bočne zavjese na prednjem braniku smanjuju turbulencije oko točkova i doprinose boljoj aerodinamici koja iznosi 0,29 Cd. Krovni nosači daju dozu elegancije krovnoj liniji, a profinjenom karakteru svakako doprinose i novi srebrni pragovi, koji dodatno ističu elegantan izgled nove električne Kone. U ponudi je i dvobojni izgled, odnosno sedam boja karoserije može se kombinovati sa tri boje krova (21 kombinacija), a naravno budući kupci neće ostati razočarani ni kada je u pitanju unutrašnjost nove „perjanice“, jer mogu odabrati Black varijantu, koja je dostupna kao kombinacija tkanine i kože ili samo čiste kože. Takođe, može se odabrati plava ili siva boja enterijera, u već navednim kombinacijama kože i tkanine.

 

Centralna konzola izvedena je tako da svi prekidači omogućavaju rad po intuiciji u kombinaciji sa modulom „shift-by-wire“, a dodatni prostor za odlaganje ličnih stvari nalazi se ispod centralne konzole. Novi centralni displej od 7 inča visoke rezolucije pokazuje mnoge parametre kao što su brzina, nivo napunjenosti baterije, tok energije i način vožnje. U zavisnosti od odabranog režima pogona, pozadinska boja i mjerači prilagođeni su tome da uvijek prikazuju najkorisnije i najvažnije informacije, pri čemu se ovaj glavni displej kombinuje sa HUD (head up displej) i projektuje važne informacije direktno u vidokrug vozača, koji tako može ostati u potpunosti fokusiran na vožnju. Sa 10.000 kandela po m², novi HUD osigurava optimalnu vidljivost u svim vremenskim uslovima, pri čemu se ugao i visina mogu podešavati. Na glavnom displeju selektivno se prikazuju najvažnije informacije (brzina, navigacija, nivo baterije, upozorenje o mjestu udesa, izabrana radio stanica i sl.) kako bi vozač bio fokusiran na vožnju. Nivo udobnosti povećavaju i nova sjedišta sa električnim podešavanjem u osam smjerova, a vozač ima i dodatno dvosmjerno podešavanje u lumbalnom dijelu.Takođe, prednja sjedišta imaju trostepenu ventilaciju i grijanje u tri nivoa, a dodatna pogodnost jeste grijanje kola upravljača u hladnim periodima. Unutrašnjost je prostrana, a prtljažnik ima 332 litra (odnosno 373 ako računamo prostor u kom je smješten kabal za punjenje), dok sa oborenim zadnjim sjedištima nudi 1.114 litara zapremine, što je dovoljno za svakodnevne potrebe.

 

Za sigurnost putnika brinu se najnapredniji bezbjednosni sistemi ugrađeni u Konu Electric i ona nudi sve sisteme aktivne sigurnosti dostupne i u standardnoj Koni, u skladu sa najstrožim evropskim bezbjednosnim standardima. Pri tome, kupci svoju Konu Electric mogu opremiti i inteligentnim upozorenjem ograničenja brzine (kako bi se prepoznali znaci pokraj puta), te novim LFA (Lane Follov Assist) sistemom koji omogućava vozaču da uvijek ostane u sredini vozne trake. Posebno se izdvaja sistem SCC (Smart Cruise Control) koji se temelji na radaru kombinovanim sa sistemom Stop&Go, koji automatski reguliše ubrzanje i kočenje automobila i time omogućava vozaču i putnicima udobnu i opuštenu vožnju. Svi modeli električne Kone koriste naprednu multi-link zadnju osovinu koja doprinosi agilnosti, stabilnosti i udobnosti vožnje, pri čemu je geometrija podešena za precizno kretanje na svim površinama. Kona Electric u ponudi ima i Drive Mode Select, koji omogućava vozaču prilagođavanje dinamičkih parametara vožnje (osjećaj upravljanja, prenos snage na podlogu i ukupna brzina prenosa snage). Moguće je odabrati različite načine vožnje (normalni, ekonomični i sportski), pri čemu normalni i ekonomični stavljaju naglasak na „ekonomičan i konzervativan“ način isporuke snage, a sportski način omogućava mnogo bolje ubrzanje. Električni upravljač nudi mnogo bolji osjećaj od tradicionalnog hidraulučnog sistema i omogućava precizno i brzo prilagođavanje promjenljivim uslovima na putu a kolo upravljača nudi veliku mogućnost preciznog podešavanja po visini i dubini u cilju veće udobnosti vozača.

 

Kao što se može zaključiti, električni automobili „nadiru“ na sve strane, htjeli mi to ili ne. Hyundai je to na vrijeme prepoznao i već sada se može pohvaliti velikim izborom modela, sa raznim pogonskim sklopovima koji na neki način koriste električnu energiju (hybrid, plug-in hybrid, el.vozila), te je stao „rame uz rame“ sa vodećim „igračima“ u ovom segmentu autoindustrije. I dok svijet nezadrživo ide ka eri električnih automobila, mi u BiH se moramo nadati da će se svi nivoi vlasti na vrijeme „osvijestiti“ i omogućiti olakšice na uvoz električnih automobila i na registraciju istih.

 

 

 

P L U S

  • Ekološki prihvatljiv
  • Mogućnost izbora pogonskog sklopa
  • Veliki broj bezbjednosnih sistema
  • Najavljena povoljna cijena na „globalnom“ nivou
  • Velika mogućnost personalizacije automobila

 

 

M I N U S

  • Još uvijek, kao i kod svih električnih automobila, nedovoljna autonomija za prelazak većih razdaljina
  • Pitanje održavanja automobila koji je „nakrcan“ skupim i osjetljivim sistemima

 

 

Dokaz veličine

Da je Hyundai na pravom putu, što se tiče razvoja električnih i uopšte automobila sa alternativnim pogonima, pokazuje i sporazum koji je nedavno potpisan sa kompanijom Audi o razvoju automobila na pogon vodonikom, odnosno pogona na gorivne vodonikove ćelije (Fuel Cell). Sporazum u početku predviđa da Hyundai isporučuje Audiju dijelove i svoje znanje iz ove oblasti, steknuto na razvoju modela iX35 i Nexo koji koriste vodonik za pogon. Sporazum se odnosi i na brendove Kia i Volkswagen, koji će takođe koristiti razmjenu tehnologija, čime će se omogućiti zauzimanje vodeće pozicije na ovom tržištu tehnologije vodonikovih gorivnih ćelija. Vodeći ljudi Hyundaija i Audija tvrde da će najveću korist od sporazuma imati sami kupci i životna sredina, jer će se smanjiti zagađenje iste. I dok Hyundai već ima produkcijske modele sa Fuel Cell tehnologijom, Audi tek planira da na tržište početkom sljedeće decenije plasira svoj prvi model sa ovom tehnologijom, koji će imati formu sportskog SUV-a.

 

Datum objave: 24/10/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook