Naslovna > Tehnika > Transplantacija
FOTO GALERIJA (11)

Mercedes 190/250 CDI

Transplantacija

„Uspješno izvedena transplantacija srca 30-ogodišnjaku iz Štutgarta. Pacijent se osjeća dobro, uz vidne znakove poboljšanja“. Znamo da vam se čini da je ovo čudan početak teksta, koji se bavi tehnologijom u automobilizmu, ali on najbolje ilustruje želju Mercedesovih inženjera da nam što jednostavnije i jasnije pokažu . . .

Razvoj dizel motora u zadnjih par decenija. Naime, i njima je već „dosadilo“ da nam objašnjavaju kako svaki novi model troši 0,2l manje goriva na 100 km, ubrzava za 0,5 s bolje do 100 km/h, a da istovremeno ima za 5% jači motor (naravno da je novi model po pravilu uvijek skuplji od starog). Prosječan kupac u praksi rijetko može „opravdati“ navode iz fabrike o značajnim poboljšanjima, a kamoli sebi opravdati veću cijenu novog modela. Iz tog razloga Mercedesovi inženjeri vratili su se „par svjetlosnih godina“ unazad i u Mercedes 190 E 2.6 Sportline iz 1992. godine ugradili motor iz Mercedesa 250 CDI BlueEFFICIENCY. Ovakvom preradom direktno su nam omogućili da vidimo koliki je napredak učinjen u gradnji dizel motora, jer se direktno mogu porediti karakteristike starog i novog motora, iz razloga što su ugrađeni u identične karoserije.

 

 

 

Karakteristike 190-e sa novim „srcem“ su zaista zapanjujuće. Novougrađeni motor OM 651 daje 150 kw (204 KS), dok je stari OM 601 iz 1983. godine imao (sada) smiješnih 53 kW (72 KS). Ubrzanje Mercedesa 190 D BlueEFFICIENCY od 0 do 100 km/h iznosi 6,2 sekunde i ako to uporedimo sa 18,1 sekundom 190 D iz 1983. godine, možemo vidjeti očiglednu razliku u performansama. Možda još „jače“ zvuči podatak da motor iz 250 CDI ima 500 Nm obrtnog momenta (od 1600-1800 o/min), što je dvostruko više od najsnažnijeg Mercedesa W 201 190 E 2.5-16 Evolution II iz 1990. godine (izrađen u svega 502 primjerka radi homologacije za DTM šampionat), koji je raspolagao sa samo 245 Nm obrtnog momenta. Uz trostruko brže ubrzanje i dvostruko veći obrtni moment, Mercedes 190 D BlueEFFICIENCY troši 2,4 l/100 km manje dizela nego model 190D iz 1988. godine.

 

 

Deklarisana potrošnja 190 D BlueEFFICIENCY iznosi 4.9 l/100 km, a 190D iz 1988. godine troši 7,3 l/100 km. O zaštiti okoline i sastavu izduvnih gasova u ovom „dvoboju“ ne treba ni trošiti riječi. Ipak, moramo naglasiti da se OM 651 BlueEFFICIENCY motor, izuzmemo li samo povoljniju aerodinamiku (C klasa 0,27 a 190-ka 0,34), mora nositi sa znatno većim dimenzijama i težinama C klase nego stari OM 601 u modelu 190 D. Naime, model C klase je za 385 kg teži, duži 16 cm, te širi i viši za 9 cm nego model 190 D, s ciljem povećanja standarda sigurnosti i udobnosti. Iako je Mercedes 190 D u svoje vrijeme bio pojam u smislu sigurnosti i ugrađenih tehnologija, on svom vozaču nije mogao pružiti ni blizu onoga što u aktivnoj i pasivnoj sigurnosti pruža model C250 CDI BlueEFFICIENCY.

 

 

Vozač u C250 CDI BlueEFFICIENCY okružen je sa sedam vazdušnih jastuka, a za bezbrižnu vožnju se brinu sistemi kao što su adaptivno vješanje AGILITY CONTROL, ESP i ADAPTIVE BRAKE sistem kočenja. Povećanju težine (ali i komfora), uz gore nabrojane sisteme, svakako doprinose i višestruko podesiva električna sjedišta, električno podesivi i grijani retrovizori, automatska klima i slično. Dok je model 190D imao samo 4-stepeni ili uz doplatu 5-stepeni manuelni mjenjač, model C250 CDI BlueEFFICIENCY pruža izbor od čak šest raspoloživih vrsta mjenjača. Uz sve to, motoru OM 651 posao je „olakšan“ upotrebom efikasnijeg ventilatora za hlađenje motora i znatno ekonomičnijeg servo uređaja i alternatora.

 

 

Na kraju, moramo konstatovati da su Mercedesovi inženjeri uspjeli konkretno pokazati i dokazati napredak četvorocilindričnog dizel motora. Sasvim jasno su današnjem kupcu pokazali da su, uprkos stalnim zahtjevima vozača za što bezbjednijim i komfornijim automobilom (a to neizbježno vodi ka povećanju dimenzija i težine istog), uspjeli proizvesti mnogo snažniji motor koji znatno manje troši, ima veći obrtni moment, znatno kraće vrijeme ubrzanja od 0 do 100 km/h i, što je najbitnije, koji zadovoljava sve norme o emisiji izduvnih gasova po Euro 5 standardima.
 

Datum objave: 11/01/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook