Naslovna > Auto moto sport > Trka do oblaka

Pikes Peak

Trka do oblaka

Nakon višedecenijske dominacije motora sa unutrašnjim sagorijevanjem rekoreder vrtoglavog uspona na američku planinu Pikes Peak postao je električni automobil. Ove godine „trkom do oblaka“ izdominirao je Volkswagen sa I.D. R Pikes Peak električnim bolidom…

Kraj osamdesetih godina prošlog vijeka je, legendarni finski reli šampion Ari Vatanen za upravljačem 405-ice T16 GR izleće iz oblaka prašine i munjevito juriša ka najvišim vrhovima planine Pikes Peak. Motor urliče, 405-ica se bacaka po putu, a uzbuđene grupice navijača kliču i daju čitavoj situaciji nadrealan karakter. U jednom trenutku sunce se iznenada probija na horizontu, a Vatanen pri suludoj brzini diže desnu ruku sa upravljača i blokira zasljepljujuće zrake… Ovo su kratki isječci iz uzbudljivog petominutnog filma „Climb Dance“, koji danas predstavlja obavezno automobilsko štivo za sve istinske ljubitelje relija i suludih automobilskih izazova. Pikes Peak International Hill Climb ili „Trka do oblaka“koja se od 1916. godine održava na planini Pikes Peak, u američkoj saveznoj državi Kolorado je sve samo ne obična trka. Nekadašnja prašnjava staza (asfaltirana 2011. godine) dugačka je 20  kilometara, te ima 156 zahtjevnih krivina, od kojih je većina potpuno neobezbijeđena.

 

U praksi to znači da samo jedan pogrešan potez na upravljaču vozače može dovesti do golih ivica puta, nakon kojih slijede ambis i potpuna neizvjesnost. Veliki izazov za sve vozače i njihove automobile je strmoglavi uspon, na kojem ih od starta do cilja dijeli 2.860 metara visinske razlike, koja predstavlja i svojevrsni šok kako za ljudski organizam, tako i za motore sa unutrašnjim sagorijevanjem. Zbog specifične konfiguracije staze i veoma brze promjene atmosferskih uslova, koji sa povećanjem visine donose smanjenje gustine vazduha i gubitak kiseonika, pobjednički motori su uvijek nakon trke dobijali epitet vrhunski izdržljivih. No vremena se mijenjaju, a sa njima ljudi i automobili. Nakon višedecenijske dominacije SUS-ovaca došlo je vrijeme da „Climb Dance“ zaplešu i električni automobili. Podsjećamo da je prvi bolid pogonjen strujom, koji je sa vremenom 9:07,222 pobijedio na Pikes Peaku bio eO PP03 letonske kompanije Drive eO iz 2015. godine.

 

No prvi od svjetskih poznatijih, velikoserijskih automobilskih proizvođača, koji je izrazio želju da ispiše nove, električne stranice istorije Pikes Peaka je ovogodišnji laureat Volkswagen. Njemački proizvođač je za sezonu 2018. razvio specijalni I.D. R Pikes Peak električni bolid i za njegov upravljač posjeo do ove sezone trostrukog šampiona, francuskog vozača Romaina Dumasa. Podsjećamo da se Dumas na Pikes Peaku do sada takmičio sa Norma M20 RD bolidom pogonjenim motorom SUS, sa kojim je ove godine italijanski vozač Simeone Faggoli stigao do drugog mjesta. Uprkos odličnoj Faggolijevoj vožnji Volkswagenova pobjeda nijednom nije došla u pitanje, jer je Dumas sa električnim I.D. R Pikes Peak bolidom naprosto preletio stazu, pritom nadmašivši do sada nedodirljivi rekord Sebastiena Loeba iz 2013. godine za nevjerovatnih 16 sekundi.
- I.D. R Pikes Peak je sportski predvodnik buduće Volkswagenove I.D. porodice električnih automobila. Danas smo na praktičan način mogli da vidimo za šta je sve spremna i sposobna naša električna pogonska tehnologija. Svaki Volkswagenov radnik može biti izuzetno ponosan na ostvareni rezultat. Od srca čestitam svim našim radnicima i inženjerima, angažovanim na ovom projektu. Oni su na najbolji način pokazali da u Volkswagenu danas posjedujemo jedinstven spoj znanja, strasti i zajedništva koje je neophodno ukoliko želite da za samo osam mjeseci praktično od nule dođete do ovakvog takmičarskog bolida i nevjerovatnog rezultata. Sa najbržim vremenom u stogodišnjoj istoriji Pikes Peaka, Volkswagen snažno poručuje da su električni automobili naša sadašnjost i budućnost – izjavio je nakon trke Frank Welsch, član uprave Volkswagenovog Passanger Cars, zadužen za tehnički razvoj.


Romain Dumas, vozač Volkswagenovog bolida je izjavio:
„Super. Ispunili smo sva naša očekivanja obaranjem rekorda staze. Već na prvim testiranjima smo znali da smo u prilici postaviti najbrži rezultat svih vremena. Sve je funkcionisalo perfektno i veoma sam zadovoljan ovim nastupom. Tri puta sam do sada pobjeđivao ovdje, ali ovaj četvrti put ću pamtiti čitav svoj život, jer je vožnja električnog automobila poput ovog jedinstveno iskustvo. Mnogo toga je drugačije u odnosu na vožnju bolida sa motorom SUS, ali je utoliko intezivnije, ljepše i uzbudljivije. Na kraju mogu samo naglasiti da sam veoma ponosan na čitav tim i na ovo što smo danas ostvarili“.
 

Datum objave: 25/10/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook