Naslovna > Tehnika > Trostruki udarac
FOTO GALERIJA (34)

Tehnika – Hyundai Ioniq

Trostruki udarac

Naslov naravno asocira na borbu u ringu između dva borca, ali ovdje je ipak riječ o jednoj „humanoj“ tehnološkoj borbi u svijetu autoindustrije, gdje se sofisticiranim metodama tehnološkog napretka konkurent nastoji baciti na koljena...

U stalnoj borbi za dio tržišnog kolača pred ozbiljne proizvođače ne postavlja se pitanje da li imaju neki hibridni ili čisto električni model, već koliko taj model može parirati „prvaku“ u klasi, Toyoti Priusu. I dok većina proizvođača napada sa po jednim modelom, Hyundai se odlučio na strategiju „3 u 1“, odnosno ponudio je tri varijante jednog automobila, sa kojim će, kako vjeruju, pomrsiti račune Priusu i ugrabiti značajan dio tržišta.

 


Riječ je o modelu IONIQ u varijantama hibrid, čisto električnom modelu i plug-in hibridu, koji će se na tržištu pojaviti upravo ovim redoslijedom. Sve pojedinosti oko početka proizvodnje još uvijek nisu dostupne širem auditorijumu, ali novinari su se ipak dočepali određenih tehničkih „poslastica“ vezanih za ovaj Hyundaijev „trobroj“. Hibridni model koristiće pogonski sistem, koji će se sastojati od kombinacije 1.6 GDI benzinca sa 78 kW (106 KS) i elektromotora od 32 kW (44 KS), pri čemu će ukupna snaga hibridnog pogona iznositi 104 kW (141 KS) uz emitovanje svega 79 g/km CO2. Električni motor energiju za rad crpi iz litijum-jonske polimer baterije od 1,56 kWh, dok se snaga hibridnog pogona na točkove prenosi pomoću mjenjača sa duplim kvačilom. Sam mjenjač takođe predstavlja novost, jer se u hibridnim modelima uglavnom koriste razne varijante CVT mjenjača kojeg vozači u principu kritikuju zbog tromosti, odnosno lošije reakcije na dodavanje gasa. Druga, Plug-in varijanta hibrida omogućava prelazak do 50 km isključivo na električni pogon, zahvaljujući litijum-jonskim polimer baterijama od 8,9 kWh, pri čemu se u atmosferu ispušta svega 32 g/km CO2.

 


Treća, možda i najvažnija varijanta modela Ioniq jeste čisto električni automobil, koji za pogon koristi isključivo elektromotor. Snaga elektromotora iznosi 88 kW (120 KS), a raspolaže i sa 295 Nm obrtnog momenta dostupnih odmah po startovanju. Ovaj model u stanju je da razvije maksimalnu brzinu od 165 km/h uz autonomiju od 250 km (bar tako tvrdi proizvođač). Potrebno je naglasiti da se Ioniq Electric i vizuelno razlikuje od preostala dva „brata“, jer posjeduje aerodinamički prilagođene točkove i drugačiji izgled prednjeg dijela automobila. Možda će pored ove tri varijante kupcima biti teško da se odluče za kupovinu, ali u Hyundai-u naglašavaju da se kod izbora kupci moraju voditi stvarima kao što su stil vožnje, gdje i koliko se često voze, da bi odabrali pravi model za sebe.
Jedna od prednosti hibridnih modela je i u tome da se mogu izabrati dva režima rada, Sport i Eco. U Sport režimu brzine se mijenjaju na višim obrtajima kako bi pogon dao maksimalne performanse. U Eco se bira optimalan izbor stepena prenosa, a brzine se mijenjaju znatno ranije kako bi se postigla što niža potrošnja goriva. Nadalje, elementi hibridnog sklopa su vrlo kompaktni i efikasni tako da je sinhroni elektromotor 10% lakši od sličnih na tržištu, dok su litijum-jonske polimer baterije i do 20% lakše od standardnih litijum-jonskih baterija. Baterije su smještene ispod zadnjih sjedišta, pa Ioniq ima veći prtljažni prostor u odnosu na „glavnu metu“ Toyotu Prius. Punjenje baterija do 80% kapaciteta traje oko 20 minuta uz upotrebu punjača za brzo punjenje od 100 kW SAE Combo 3 DC, a baterije se mogu puniti i na standardne kućne utičnice (naravno, mnogo sporije).

 


Posebnu pažnju inženjeri su posvetili vanjskom dizajnu, koji takođe sugeriše posmatraču da je pred njim nestandardan model automobila. Karoserija je izvedena kao sportski hatchback, aerodinamičnih linija kako bi se smanjio otpor vazduha na samo 0,24 Cx. Takođe, sva tri modela se izvana pomalo razlikuju, pa tako hybrid ima bi-Xenon HID prednja svjetla „okružena“ sa LED „C“ dnevnim svjetlima, a izbor naplataka uključuje 15 ili 17 inča u dva tona. Plug-in varijanta ima i kratka svjetla u LED tehnologiji i u lijevom prednjem blatobranu integrisanu utičnicu za punjenje baterija, a za dodatno razlikovanje tu su i specijalni 16 inčni naplatci. Električni Ioniq donosi i glatku  ravnu prednju rešetku (nema potrebe za specijalnim hlađenjem baterija), takođe LED kratka svjetla, zadnja svjetla jedinstvenog dizajna i posebne eco-naplatke.


U skladu sa vanjskm izgledom i unutrašnjost je urađena u skladu sa pročišćenim „high-tech“ stilom, što podrazumijeva glatke i elegantne linije, sa komandama koje su prilagođene intuitivnom korištenju, dok su svi materijali ekološki, čime je izgled enterijera pun svjetla i prozračan. Ručna kočnica je električna, čime se još dobilo na prostoru, a klima uređaj je efikasan i ne troši nepotrebno energiju. Kada se kabina grije maksimalno se koristi recirkulacija vazduha i time se sprečavaju gubici ventilacije, a sistem se može postaviti u funkciju „Driver only“ i tako smanjiti opterećenje na pogonski sklop. Posjeduje mogućnost multimedijskog povezivanja, a sve se prati preko 7-inčnog HD TTF monitora. Naravno, Ioniq posjeduje i regenarativno kočenje treće generacije, Assist i Rear Cross-Traffic alert upozorenja, AEB sistem naglog kočenja sa detekcijom pješaka (iznad 5 km/h), Smart Cruise Control itd., sedam vazdušnih jastuka itd.

 


U svojim promotivnim materijalima Hyundai naglašava i 40% toplotno efikasniji 1.6 GDI benzinac (Hybrid i Plug-in varijanta), a jednako su ponosni i na veoma laganu i čvrstu strukturu vozila. Radi što bolje energetske efikasnosti, prednji usisnici vazduha smanjuju turbulencje oko prednjh točkova, a „C“ oblik LED dnevnih svjetala daje poseban vizuelni identitet automobilu. Uz visoku torzionu čvrstoću, multi-link zadnje vješanje i zadnji spojler, Hyundai je sa Ioniq modelima ponudio ne samo neobičan i egzotičan automobil, već i automobil kojim se možete udobno voziti a istovremeno, ukoliko poželite, možete izabrati i znatno agilniji, agresivniji stil vožnje.

 

PLUS
* Energetski efikasan i za vožnju podoban automobil
* U startu ponuđene tri pogonske varijante automobila
* Koristi lakše napredne litijum-jonske polimer baterije, efikasniji elektromotor od ostalih konkurenata na tržištu, kao i efikasniji SUS motor
*  Izuzetno aerodinamički efikasan

 


MINUS
* Još nepoznat tačan početak proizvodnje
* U BiH nedostatak potrebne infrastrukture za punjenje baterija na javnim mjestima, zakonski neregulisano područje subvencija na kupovinu hibridnih i električnih automobila (naravno, u svijetu su ovi problemi „daleka prošlost“)
-* Odmah „napad“ na „vladara“ klase Toyotu Prius, što ovom automobilu u startu zagorčava „život“


 

Datum objave: 21/12/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook