Naslovna > Tehnika > Turbo na struju

Tehnika – Električni punjači

Turbo na struju

Na konceptnom RS5 TDI modelu Audi je na Sajmu automobila u Parizu kao tehnološku poslasticu predstavio električni punjač, koji bi veoma brzo mogao da se nađe i na njegovim komercijalnim motorima ...

Odavno je poznato da je jedno od najsigurnijih ''rješenja'' za povećanje snage motora ugradnja turbopunjača pogonjenog izduvnim gasovima ili mehaničkog kompresora. Međutim, ova rješenja osim prednosti imaju i dosta mana, poput turbo ''rupe'' ili oduzimanja snage motoru. Da bi se iste izbjegle inženjeri su pokušali kombinovati ''turbo i kompresor'' ili ''turbo i turbo'', ali nijedno od ovih rješenja u praksi nije dobilo apsolutnu podršku. Kao trenutno najzanimljivija alternativa nameće se ''električni turbopunjač'', koji za pogon koristi elektro motor, kao zamjenu za izduvne gasove ili mehanički pogon. Upravo ova nova tehnologija bila je kao ''šlag na torti'' prilikom predstavljanja konceptnog Audi RS5 TDI modela na Salonu u Parizu, kojim je Audi obilježio. 25 godina TDI tehnologije u svojim automobilima. Električni punjač je dobrodošla pomoć za dva turbopunjača V6 TDI agregata, pri čemu uspješno eliminiše ''turbo rupu'' i smanjuje potrošnju goriva (do 2%).

 

Pogoni se putem električne energije iz dodatnih litijum-jonskih baterija, koje isporučuju 48V iz standardnog 12V sistema automobila preko DC/DC dvosmjernog pretvarača. Poznato je da je za rad „klasičnog“ turbopunjača potrebno da motor dostigne određen broj obrtaja, dok električni punjač može reagovati trenutno dajući dovoljno kompresovanog vazduha sa kojim se eliminiše ''turbo rupa'', a time i osjećaj da je papuča ''gasa propala''. Istovremeno, putem regenerativnog kočenja moguće je dodatno puniti litijum-jonske baterije, dok do 3.800 o/min „baypass ventil“ omogućava rad ovog ''dodatnog kompresora'', pri čemu su ''regularni'' turbopunjači ''na pauzi''. Ovakva koncepcija omogućava da dvojac turbopunjača (niskog i visokog pritiska) bude veći i time proizvodi veći pritisak kompresovanog vazduha, čime se povećavaju performanse automobila. 

 

Napajanje sa 12 V električnom energijom zahtijevalo ugradnju dodatnih 583 pojačala, da bi se obezbijedilo 145 A za rad sistema sa električnim punjačem. Tačan napon zavisi od potreba samog motora, s tim da on prema riječima Steve McKinleya, potpredsjednika odjeljenja Honeywell Turbo Technology, ne smije preći 60 V, jer je to granica na kojoj električna energija postaje smrtonosna za ljude. Isto tako, ove vrijednosti napona ne zahtijevaju ugradnju skupocjene visokonaponske tehnologije kao kod hibridnih automobila. Audi navodi da njihov elektro punjač u konceptu RS5 TDI koristi maksimalno 7 kW energije, što nije mnogo s obzirom da malo jači fen za kosu koristi 4 kW struje.

 

Svako uvođenje novih tehnologija uvijek za cilj ima unapređenje postojećeg stanja. Upravo je i ovdje to slučaj, jer sistem elektro punjača u kombinaciji sa klasičnim twin-turbo punjačima daje brojne prednosti, koje se ogledaju u sljedećem: eliminacija klasične ''turbo rupe'', što daje gotovo trenutni odaziv na vozačevo pritiskanje papuče gasa (Audi tvrdi da električni punjač reaguje već nakon 0,25 s), smanjenje emitovanja CO2, smanjenje potrošnje goriva uz povećanje snage motora, bolje praćenje procesa sagorijevanja i samim tim kontrole izduvnih gasova. Korištenje električnog punjača sa klasičnom twin-turbo koncepcijom povećava efikasnost sistema 15-20 %. Inače, prvi automobil, koji bi se trebao ''okititi'' ovom tehnologijom jeste model SQ7 najavljen za 2016. godinu.

 


Na kraju ''fakti'': 3.0-litarski V6 motor modela RS5 TDI koncept razvija 283 kW (385 KS) pri 4200 o/min i čak 750 Nm obrtnog momenta u rasponu od 1250-2000 o/min. Radi poređenja, klasični twin-turbo V6 TDI u modelu A6 razvija 230 kW (313 KS) i 650 Nm obrtnog momenta, a benzinski V8 u aktuelnom RS5 daje 331 kW (450 KS) uz 320 Nm obrtnog momenta manje nego kod RS5 TDI koncepta. Pri tome ubrzanje od 0-100 km/h iznosi 4,0 s, što ga svrstava u kategoriju sportskih automobila, a potrošnja od 5,3 litara na 100 km, za razliku od 10,5 litara V8 benzinca svrstava ga u klasu štedljivaca. 

Datum objave: 09/12/2014
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook