Naslovna > Retro > Vječni sportista
FOTO GALERIJA (15)

Volkswagen Golf GTI 35 godina

Vječni sportista

Od srčanog sportskog automobila namijenjenog širokim narodnim masama Golf GTI je za tri i po decenije evoluirao u elitnog kompakta, koji dizajnom, performansama i opremom prevazilazi očekivanja običnih smrtnika...

Nakon 30 godina proizvodnje i gotovo 12 miliona proizvedenih primjeraka 1974. godine popularna Buba svečano je napustila matičnu fabriku u Wolfsburgu, ustupivši mjesto svježoj krvi, čedu genijalnog dizajnera Giorgeta Giugiara - VW Golfu. Mali kompakt, predstavljen u Munchenu maja iste godine, već u samom startu nagovijestio je da mu predstoji blistava budućnost, jer je nakon samo 31 mjeseca proizvodnje produkovan u količini od milion primjeraka. S ciljem osvajanja tržišta, januara 1975. Golf prve generacije prezentovan je u SAD pod imenom Rabbit, dok je na frankfurtskom sajmu iduće godine promovisana i sportska verzija sa legendarnom oznakom GTI. Opremljen 1.6-litarskim četverocilindrašem sa K-Jetronic ubrizgavanjem goriva i 110 KS, ubrzo je postao san svakog ljubitelja paprenih automobila, jer performanse koje je tada pružao i danas zaslužuju svako poštovanje. Sa samo 810 kg težine, prpošni prvi Golf GTI do 100 km/h je sprintao za samo 9 sekundi, da bi nakon toga, bez prevelikog ustezanja, postigao i maksimalnu brzinu od 185 km/h.

 

 

Prva serija Golfa GTI u proizvodnji se zadržala sve do 1983. godine, kada u avgustu iste godine na scenu stupa najuspješnija druga generacija Golfa. Druga generacija možda je i najzaslužnija za globalnu popularnost Golfa, postignutu kombinovanjem provjerenih rješenja prve serije i modernih dostignuća poput prvi put uvedene robotizovane proizvodnje. Poštujući tradiciju prethodnika, 1984. godine široku paletu različitih modela upotpunjuje 1.8-litarska GTI verzija sa 112 KS, sa kojom je VW u potpunosti otvorio novo elektronsko doba. Multifunkcionalni instrumenti te elektronsko ubrizgavanje goriva i sistem paljenja tada već postaju standardna oprema na kapacitetnijim modelima. Već iduće godine uvedena je i nova 16-ventilska GTI varijanta, koja je po pitanju vučnih osobina postavila nove standarde u kompaktnoj klasi. To na najbolji način pokazuje i ubrzanje do 100 km/h za 7,6 sekundi i maksimalna brzina od visokih 201 km/h.

 

Upravo ovaj model je uz Peugeot 205 GTI najzaslužniji za izvanredan uspjeh “vrućih kompakta”, koji su, zahvaljujući prvenstveno svojoj maloj masi bili u stanju da “uzmu mjeru” i daleko jačim i skupljim sportistima. Da se vremena polako, ali sigurno mijenjaju, nagovijestila je treća GTI serija, koja je sa sobom donijela novi 2.0-litarski osamventilski motor i u odnosu na prethodne Mk I i Mk II modele poboljšanu aerodinamiku.Već 1993. na tržište stiže kapacitetniji GTI model opremljen 2.0-litarskim 16-ventilcem, koji je sa slabašnih 115 KS u osamventilskom modelu, sada raspolagao sa znatno ozbiljnijih 150 KS. Sa ovakvim pogonom Golf III GTI do 100 km/h je stizao za 8,3 sekunde i bio je u stanju ostvariti maksimalnu brzinu od 214 km/h. Uvođenje četvrte serije u 1998. godini donijelo je značajne promjene, jer se sada GTI oznaka vezala i za dizelski TDI motor, što je uključujući i benzinske opcije, rezultovalo sa ukupno četiri različite varijante.

 

Četvrta serija GTI modela raspolagala je sa naglašenom profinjenošću i sigurnošću, a 2002. u opciji GTI 25 Anniversary sa 1.8-litarskim turbo benzincem i 180 KS postaje i najbrži GTI model u istoriji. Upravo uspjeh ovog modela podstakao je čelnike VW-a da i u petoj generaciji nastave njegovati GTI model. Iako je Golfu zbog sve brojnije konkurencije teže nego ikada da zadrži primat u kompaktnom segmentu, najnovija peta generacija, predstavljena na pariskom sajmu 2004. godine, optimistično i sa dovoljno opipljivih argumenata ulazi u borbu za odbranu trona i u GTI klasi. Novi GTI model sa motorom od 200 KS bio je ne samo najmoćniji, već i najtipičniji pripadnik GTI filozofije još od slavnog prethodnika iz prve serije.

 

Novi 2.0-litarski TFSI motor povezan s šestobrzinskim mjenjačem i standardnom elektronskom kontrolom stabilnosti, u kombinaciji sa novom šasijom obogaćenom multilink konfiguracijom zadnjeg ogibljenja bio je u stanju petoj seriji obezbijediti izuzetne performanse. Maksimalna brzina od 235 km/h i sprint od 0 do 100 km/h za 6,9 sekundi (opcija sa DSG mjenjačem), bili su sasvim dovoljni da peta serija ostane kralj svih GTI kompakta. Peta serija GTI modela poslužila je kao osnova i za dva posebna izdanja - Pirelli Edition i 30 Anniversary. Oba modela su pogonjena poboljšanim 2.0-litarskim TFSI motorom, koji je raspolagao sa 230 KS. Ipak, titula najluđeg GTI modela ikada napravljenog odlazi u ruke verziji - GTI W12-650 temeljenoj na Golfu serije V. Ovaj model imao je centralno pozicionirani 6.0-litarski W12 motor od čak 650 KS, sa kojim je do 100 km/h stizao za samo 3,7 sekundi.

 

I u svojoj šestoj seriji Golf GTI nije ništa manje impresivan. Sa 2.0-litarskim turbo motorom i 210 KS, ovaj model je povodom jubilarnih 35 godina osvanuo i u tjuniranoj Wunchel Sport verziji, koja sada raspolaže sa 260 KS i 360 Nm obrtnog momenta. Ubrzanje do 100 km/h za 6,4 sekunde i maksimalna brzina od 255 km/h dovoljno govore sami za sebe, odnosno da će zadovoljiti apsolutno sve poklonike GTI automobila. Za 32.800 eura, koliko ovaj model košta na njemačkom tržištu, dobija se kompaktna raketa, koja će, kao kolekcionarski primjerak, vremenom biti samo vrednija. Sa gotovo dva miliona prodanih primjeraka od 1976. godine do danas, VW Golf GTI postao je ikona kompaktnih, brzih i pristupačnih automobila, te će kao takav uvijek imati posebno mjesto u istoriji automobilizma.

Datum objave: 18/04/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook