Naslovna > Tehnika > Za misao ispred svih
FOTO GALERIJA (7)

Nissan B2V

Za misao ispred svih

Iz godine u godinu proizvođači automobila se takmiče ko će prije da ponudi praktično upotrebljiv i 100% siguran sistem autonomne vožnje. I dok je većina njih bazirana na razvoju vještačke inteligencije, Nissan je svoja istraživanja usmjerio u drugom smjeru i počeo da razvija misaonu kontrolu upravljanja…

Ekspresno uvođenje električnih vozila na bogatija i razvijenija tržišta donijelo je još jednu nuspojavu, a to je uvođenje potpuno autonomne vožnje. I pored činjenice da se o tome vode bučne rasprave, u smislu da li vještačkoj inteligenciji dozvoliti da potpuno preuzme kompletno upravljanje vozilima, nesporno je da autonomno upravljanje uzima sve više maha i da svoje sisteme razvijaju svi poznatiji proizvođeči iz svijeta autoindustrije. Izuzetak nije ni japanski Nissan, koji je predstavio svoju viziju inteligentne mobilnosti kao još jedan međukorak ka autonomnoj vožnji. Nissan tvrdi da će ova tehnologija inteligentne mobilnosti promijeniti suštinu i budućnost same vožnje, budući da su svoju tehnologiju osmislili tako da ona „uči od vozača“, čime se znatno ubrzava vrijeme reakcije, odnosno unapređuje manuelno upravljanje vozilom.

 

 

Suština sistema je da  „predviđa“ namjeravanu radnju pa može reagovati brže od vozača i do 0,2, odnosno 0,5 sekundi i to putem okretanja upravljača ili kočenjem vozila, ali na način da njegovo djelovanje ostane neprimjetno. Da bi ovo dokumentovao, Nissan je objavio rezultate svojih istraživanja po kojima će se vozilima „omogućiti“ da tumače signale u mozgu vozača i na taj način naglavačke okrenuti način kojim se danas vozači služe svojim automobilima. Ova tehnologija dobila je naziv B2V, odnosno „Brain-to-Vehicle“ ili „mozak i automobil“ a cilj joj je da znatno ubrza vrijeme reakcije vozača, te obezbijedi konstantno prilagođavanje vozila u cilju što sigurnije i udobnije vožnje. B2V predstavljen je na sajmu CES 2018 u Las Vegasu kao najnoviji napredak Nissanove inteligentne budućnosti, čiji je sastavni dio ProPilot sistem (prati vozila ispred sebe, po potrebi potpuno zaustavlja vozilo i drži vozilo tačno u sredini saobraćajne trake, pa i u situaciji kad na putu ima krivina).

 

 

Stručnjaci iz Nissana smatraju da će u potpunosti promijeniti način vožnje automobila, pogona i integracije u društvo, odnosno okolinu, jer kad se pomene autonomna vožnja, većina vozača odmah zamišlja situaciju u kojoj vještačka inteligencija odnosno vozilo, u potpunosti preuzima kontrolu vožnje od vozača. Međutim, Nissanova B2V tehnologija ponaša se suprotno ovom „načelu“ jer koristi moždane signale vozača kako bi upravljanje i vožnja postali još opušteniji, uzbudljiviji i udobniji. Nissanov izvršni potpredsjednik Daniele Schllaci tvrdi da će Nissan inteligentna mobilnost vozačima donijeti više autonomije, elektrifikacije i međusobne povezanosti, uvodeći vozače u bolji svijet. Nissanova istraživanja na sistemu B2V otkrila su upotrebu savremene tehnologije u procesu dekodiranja ljudskog mozga, kako bi se predvidjele radnje i postupci vozača i istovremeno otkrio osjećaj nelagode.

 

 

B2V sistem funkcioniše na dva principa: predvidjeti i otkriti, čime se unapređuje kvalitet vožnje. Predvidjeti podrazumijeva prepoznavanje signala da će mozak vozaču izdati naređenje za određeni pokret, kao što je okretanje kola upravljača ili pritisak papučice gasa. U tom slučaju sistemi za pomoć vozaču mogu još brže i efikasnije započeti gore predviđenu radnju, čime se ubrzava vrijeme reakcije i unapređuje manuelno upravljanje vozilom. Ovakvo predviđanje omogućava zadržavanje kontrole nad vozilom čak i na vijugavim planinskim putevima, pa tako i profesionalni vozači mogu znatno povećati svoje vrlo visoke standarde po pitanju sigurnosti vožnje. Kad je riječ o procesu „otkrivanja“, procjenom osjećaja nelagode kod vozača vještačka inteligencija samostalno može promijeniti konfiguraciju ili sam stil vožnje, ukoliko se vozilo nalazi u autonomnom režimu rada. Praktičan primjer je da, ukoliko vozač preferira vožnju brzom trakom autoputa, nakon nekoliko krivina autonomni režim će shvatiti način vožnje i voziti na način koji je usklađen sa očekivanjem vozača, ali uvijek držeći sigurnu udaljenost od vozila ispred sebe.

 

 

Takođe, sistem B2V je prvi na svijetu koji otkriva i analizira aktivnosti mozga koje su vezane za vožnju u stvarnom vremenu. Prvenstveno se to odnosi na aktivnost prije namjernog kretanja (npr. upravljanje), koje se stručno naziva „kortikalni potencijal povezan sa kretanjem“ (MRCP) i aktivnosti koja otkriva nepodudarnost između očekivanja vozača i onog što vozač doživljava (potencijalna greška-ErrP). Ovaj vid moždanih aktivnosti mjeri se pomoću „skullkape“ koja se nalazi na vozačevoj glavi, a pomoću nje tumače se signali za neposrednu primjenu putem autonomnih sistema u vozilu. Na taj način dobija se gore navedenih 0,2 do 0,5 sekundi brže vrijeme reakcije, koje vozač nije u stanju primijetiti, pa ga onda ovo „uplitanje“ autonomnog sistema ne može ni „poremetiti“ u vožnji. Prema svemu navedenom, sve veći uticaj vještačke inteligencije na vožnju je definitivno neizbježan. Opravdanje Nissana za uvođenje ovih tehnologija jeste povećanje udobnosti i sigurnosti, odnosno samog kvaliteta vožnje svojih kupaca. Tehnologija B2V je prva od svoje vrste, a kada će ona postati standard u vozilima Nissana zavisiće prije svega od odluke rukovodstva kompanije i razvoja pratećih tehnologija. Bez obzira na sve, u Nissanu smatraju da je B2V sistem uvod u novu „budućnost“ vozača.


P L U S
* Povećana udobnost i sigurnost vožnje
* Sistem „uči“ od vozača i prepoznaje njegov stil vožnje
* Sve samostalne reakcije autonomnih sistema neprimjetne za vozača
* Funkcionisanje u realnom vremenu


M I N U S
* Tehnologija koja još uvijek nije spremna za serijsku upotrebu u vozilima


Prelazak na svijetlu stranu
Novo doba je definitivno pred nama. Kad to kažemo, mislimo na sve veći udio električnih i hibridnih automobila (a u novije vrijeme i kamiona) na svjetskom tržištu. Shodno tome, logično je očekivati da će električna energija (kao energent) biti sve traženija a da će se potrebe za naftnim derivatima sve više smanjivati. Da ovo nisu „prazne priče“ dokaz je i britanska kompanija British Petroleum koja se aktivno uključila u ovu „električnu“ priču. Naime, British Petroleum kao jedna od najvećih svjetskih naftnih kompanija, ubrzano se priprema za novu eru, gdje će električna energija postati sve traženija, nauštrb nafte i njenih derivata. Sa tim na umu, British Petroleum uložio je pet miliona dolara u kupovinu firme FreeWire koja se usko specijalizovala za izradu prenosnih punionica električnih automobila. Naravno, ovo se ne dešava slučajno, jer je nedavno Shell kupio holandsku firmu NewMotion, koja je vlasnik najveće evropske mreže punionica za električne automobile.

Datum objave: 15/02/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook