Naslovna > Automobili > Ford > Edge > Zabava u vožnji je zagarantovana
FOTO GALERIJA (37)

Ford Edge Sport 2.0 TDCi

Zabava u vožnji je zagarantovana

Ford je sa Edgeom evropskim kupcima ponudio dizajnerski privlačan, bogato opremljen, komforan i veoma udoban SUV, koji u kombinaciji sa snažnim dizelašem, progresivnim upravljanjem i sportskim vješanjem može da ponudi vrhunsku zabavu u dinamičnoj vožnji...

Najveći Fordov model kojeg smo do sada imali priliku testirati bio je pet metarski pick-up Ranger, a u ovu grupu možemo dodati i kompaktni SUV Kugu, odnosno praktični monovolumen S-Max. Mada je svaki od navedenih modela bio karakterističan i poseban na svoj način, nijedan od njih do sada nije nam ponudio toliki spoj raskošnih dimenzija, bogate opreme, udobnosti i performansi kao Fordov trenutno najveći evropski SUV model Edge.Podsjećanja radi treba navesti da je Edge u Fordovoj gami prisutan od 2006. godine, ali da je na evropskom tržištu predstavljen tek deceniju kasnije, 2016. godine u svojoj drugoj generaciji. U Fordovoj američkoj gami SUV modela on je pozicioniran u sredini game između manjih Ecosporta i Escapea (evropska Kuga), te većih Flexa, Explorera i 5,6-metarskog diva Expeditiona. Edge je svojevrsni Fordov pokušaj da se nametne evropskim kupcima, koji preferiraju velike i dinamične SUV modele. Mada je konkurencija u ovom segmentu raznovrsna, većina ovih modela je motivisana da u prvom redu ponudi što veći spoj udobnosti i luksuza, dok je dinamika vožnje kod svih njih pomalo u drugom planu. Duboko svjestan uzornih voznih karakteristika svog SUV-a Ford je tu vidio dosta slobodnog prostora za njegovu afirmaciju i nije pogriješio. Edge je za samo osam mjeseci 2016. našao put do 9.200 evropskih kupaca, a godinu dana kasnije i do čak njih 16.000.

Zahvaljujući ovom rezultatu 2017. je okončao na prvom mjestu najprodavanijih uvoznih „velikih SUV modela“, sa rastom prodaje od čak 74%, ostavivši iza sebe drugoplasiranu Kiju Sorento i prošlu generaciju Hyundaija Santa Fea. Koliko je značajan ostvareni rezultat najbolje svjedoči podatak da je „domaći“ Volkswagen u Evropi iste godine prodao „samo“ 14.000 Touarega, odnosno da je ubjedljivo najprodavaniji veliki SUV na Starom kontinentu BMW X5 našao put do 34.600 kupaca.Jedan od najjačih Edgeovih aduta kod evropskih kupaca bio je odlično pogođen dizajn, koji je dodatno naglašen sa mnoštvom dinamičnih i vizuelno atraktivnih detalja, koji kulminaciju doživljavaju u testnom Sport izdanju. Mada je Ford za 2019. godinu odmjereno redizajnirao i modernizovao Edgea, „stari“ model kojeg smo testirali i dalje nam izgleda dovoljno svježe i privlačno da se nosi sa aktuelnom konkurencijom. Jedan od najvećih kvaliteta Edgeovog izgleda je činjenica da 4,8 metara dugački SUV u očima posmatrača ne izgleda ni izbliza toliko masivno koliko u stvari jeste. Možda bi efekat bio drugačiji da je njegova vanjština ofarbana nekom od drečavih svijetlih boja, ali Burgundy Valvet ili narodski „trula višnja“ nijansa uspješno je „smanjila“ testni model. Američki SUV s vana nudi mnoštvo interesantnih detalja.

 

Prvi od njih je masivna šestougaona maska hladnjaka koja u Sport paket dolazi u crnoj boji. Stepenicu niži Titanium nivo opreme karakterističan je po hromiranom okviru sa tri poprečne letvice, dok se najbogatiji Vignale prepoznaje po rešetkastoj maski sa hromiranim rubom. U crnom „tonu“ kod testnog modela su i okviri prozora, te difuzor vazduha u zadnjem braniku, a skladnu cjelinu čine i sivi opcioni alu 20-inčni naplaci (19-inčni su serijski). Pogled s boka otkriva nam da se nakon C stuba krovna linija nešto oštrije spušta, pa zadnji dio dobija atraktivnu kupeovsku formu. I pozdina je vizuelno zanimljiva, a kao najupečtaljiviji detalj izdvajaju se spojena LED svjetla, koja Edgea na putu čine prepoznatljivim.

 

Raskošni gabariti mogu se uspješno sakriti sve dok jednom ne priđete Edgeu i uhvatite rukohvat masivnih vrata, koja će vas kad ih povučete sebi sigurno iznenaditi svojom veličinom. Bez obzira da li ulazite naprijed ili nazad otvori su dovoljno široki i nude vam puni komfor u pristupanju kabini, ukoliko naravno niste na skučenom parkingu kada je  ugao otvaranja puno manji. Prvi utisak koji stičete po ulasku u kabinu je da Ford ima stila, ali da njegovi dizajneri ne mare puno za ergonomiju. U stvarnosti i nije baš tako, jer kad nakon par dana „pohvatate“ gdje se nalaze mnogobrojne komande, odnosno kada postanete svjesni da se većini njih, poput klimatizacije, može pristupiti i preko 8-inčnog na dodir osjetljivog ekrana Fordove SYNC III multimedije, onda počinjete shvatati logiku po kojoj sve to funkcioniše. Ko u upravljanju i organizaciji virtuelni grafičkih komandi traži sterilnu njemačku pedantnost mogao bi se razočarati ovakvim pristupom. Nema sumnje da bi ergonomski po pitanju nekih (pre)nisko postavljenih komandi i sitnih tastera na centralnom grebenu situacija mogla biti bolja, ali tada Edge ne bi nudio onaj specifični osjećaj kojeg imate kada sjedite i vozite Forda.

 

Američki proizvođač za upravljačem vas tjera na razmišljanje i na stalnu interakciju sa mnogobrojnim sistemima i opremom, koja je u Sport paketu više nego raskošna. Masivna, kvalitetnom kožom obložena, električno pokretana, u prednjem redu hlađena i u oba reda grijana sjedišta su vrhunski udobna i pravi melem za leđa na dužim rutama. Digitalni instrumenti po želji vozača grafički mogu biti jednostavni ili komplikovani, ali je činjenica da su osnovne informacije o brzini, broju obrtaja i položaju mjenjača uvijek u fokusu njegove pažnje. Četverokraki upravljač obložen je kvalitetnom kožom, a sa čak dvadesetak daljinskih komandi u stvarnosti nije nimalo komplikovan. Štaviše, pruža odličan oslonac za ruke, a i dovoljno je osjetljiv da bi u svakom trenutku bili svjesni šta se dešava sa automobilom. Ako vam tokom zimskih dana bude hladan, Edge će ga zagrijati pritiskom na taster, kao što će uostalom uraditi i sa vjetrobranskim i zadnjim staklom.

 

To su sitni, ali izuzetno lijepi i korisni detalji koji vam brzo prirastaju za srce, kao što to čini i još mnoštvo njih iz prebogatog testnog paketa opreme poput staklenog, električno pokretanog panoramskog krova, zatim moćnog Sonyjevog audio sistema sa 12 zvučnika, glasovnog upravljanja ili automatskog otvaranja vrata prtljažnika. Kvalitet izrade je ne visokom nivou, mekana plastika je „taktički“ raspoređena na svim najčešće eksploatisanim dodirnim površinama, a zamjerka bi se jedino mogla uputiti njenoj površinskoj teksturi, koja bi da je još malo reljefnija djelovala skupocjenije. Zahvaljujući međuosovinskim razmaku od 2.808 mm Edge je nevjerovatno raskošan automobil, koji uprkos činjenici da nudi kraljevski komfor u kabini ima i prtljažnik od čak 602 litra osnovne, odnosno 1.847 litara najveće zapremine. Mada mu neki zamjeraju što se ne može dobiti kao sedmosjed, treba istaći da Edge kao cjelina nikako ne djeluje kao ljudski transporter, već isključivo kao udoban i uzbudljiv SUV model, koji je spreman i sposoban pružiti vrhunski užitak u vožnji.
Da biste sjeli za upravljač Ford Edgea Sport kakav je testni i uživali u svim onim blagodetima koje on može da vam pruži, moraćete izdvojiti 120.000 KM. To je iznos koji bez ikakve sumnje stavlja na iskušenja Fordov imidž, jer je upravo on jedan od glavnih motivatora bh. kupaca velikih SUV modela. Da nije tako nema sumnja da bismo ovaj američki SUV viđali puno češće na našim ulicima, jer on to prema svemu onom što nudi realno i zaslužuje.

POGON
Za pogon testnog modela bio je zadužen dvolitarski Bi-Turbo dizelaš koji raspolaže sa 210 KS i 450 Nm obrtnog momenta. Podsjećamo da Ford uz Edge nudi i jednoturbinsku verziju 2.0 TDCi motora sa 180 KS, koja se može dobiti sa šestostepenim ručnim mjenjačem. Svi modeli se serijski kombinuju sa 4x4 pogonom, dok je šestostepeni Powershift automatik standardan uz jači dizel motor. Testni model je pored svega u Sport paketu dobio sportsko vješanje, te varijabilni servo upravljač sa Active Front Steering sistemom, koji veoma precizno dozira zakretanje prednjih točkova. Mada vozaču nije ostavljena mogućnost „ručnog“ podešavanja i prilagođavanja 4x4 pogona, a Ford takav vid „zabave“ ne nudi ni kroz recimo elektronski definisane režime vožnje kao što su Eco, Normal, Sport,... ovakav vid „zabave“ nam nije nedostajao. Štaviše, Fordov pristup sa jednostavnim grafičkim prikazom rada 4x4 pogona, koji se može prikazati na digitalnoj instrument tabli nam se učinio puno opuštenijim. U takvim okolnostima vozač je 100% fokusiran na automobil i dešavanja na putu, dok nadzorna elektronika kontroliše sve ostalo, kao što to uostalom radi i kod konkurenata. U praksi je dvotonski SUV na asfaltu iznenađujuće upravljiv i jednostavan za manevrisanje, ali i iznenađujuće stabilan, te dinamičan pri prolascima kroz krivine. Da bi ga izbacili iz ravnoteže morate upotrijebiti spoj visoke brzine i mase, sa naglim skretanjima, mada je i tada Edge iznenađujuće predvidljiv i upravljiv, te bez ikakve sumnje jedan od najboljih i najdinamičnijih modela u klasi. Uprkos veoma širokim asfaltu prilagođenijim gumama 4x4 pogon pruža više nego solidnu trakciju na klizavim površinama, pa su i silasci s asflata s Edgeom uglavnom bezbrižni, mada na mekanim podlogama treba biti svjestan mase vozila. Prosječna potrošnja varira zavisno od opterećenja, a najčešće se kreće od osam do 10 i više litara, koliko će Bi-turbo sagorjeti kada ga opteretite. Od 0 do 100 km/h stiže se za 9,4 sekundi, dok je najveća brzina 211 km/h.

Datum objave: 18/02/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook