Naslovna > Retro > Zamišljen kao Volkswagen, a rođen kao Porsche
FOTO GALERIJA (73)

Vremeplov – Porsche 924

Zamišljen kao Volkswagen, a rođen kao Porsche

Polovinom sedamdesetih Volkswagen je odustao od proizvodnje sportskog automobila. Porsche je otkupio gotov projekat iz kojeg je nastao 924, prvi njegov model sa naprijed smještenim motorom i zadnjim pogonom...

Imena Porschea i Volkswagena su blisko povezana od pedesetih godina prošlog vijeka do danas. Prvi Porsche 356 razvijen je na osnovi Volkswagen „bube“, a na samim počecima razvoja od nje je posuđivao motore i mehaniku. Vremenom je temeljno izmijenjen sa novim, originalnim dijelovima i prilagođen zahtjevnim Porscheovim standardima, ali je sa motorom iza zadnje osovine koncepcijski ostao veoma blizak originalnoj „bubi“. Isti koncept primijenjen je i kod prve 911-ke, koja je predstavljena 1963. godine i koja je zadržana do današnjih dana kao Porscheov zaštitni znak. Mada je 911-ka bila punopravni Porsche razvijen bez Volkswagenove pomoći, ova dva njemačka proizvođača su 1969. godine pokušali da obnove međusobnu saradnju sa modelom 914. Volkswagenu je ovaj automobil trebao da bude zamjena za Karmann Ghia kupe, a Porscheu da ga približi širem krugu kupaca. Ni jedan, ni drugi plan nisu ispunjeni, a obje kompanije danas na ovaj 914-ku gledaju kao na neželjeno dijete.

 

 

Do 1976. godine proizvedeno je 118.978 jedinica ovog automobila, kojeg je zamijenio junak naše priče Porsche 924.
I njegov razvoj usko je vezan za Volkswagen. Legenda kaže da je Porsche osmislio i dizajnirao ovaj automobil da bi na njemu bio isključivo Volkswagenov, odnosno Audijev znak. U internim dokumentima 924-ka je bila zavedena kao VW Type 477 sa kodnim imenom EA435. Dijelom razočarana zbog neuspjeha projekta 914 i zbog potencijalne neisplativosti, odnosno velikih gubitaka nastalih tokom razvoja Golfa I i Schirocca, Volkswagenova uprava je polovinom sedamdesetih odustala od projekta novog sportskog automobila, u koji je u međuvremenu uložila veliki novac. Porsche otkupljuje prava proizvodnje za 60 miliona dolara, 10 manje nego što je koštao cjelokupan razvoj. Nakon finalnog ušminkavanja 1975. godine počinje proizvodnja modela 924, u Audijevoj fabrici u Neckarsulmu, što je bio jedan od Volkswagenovih uslova kod prodaje prava. Kao prvi Porsche sa motorom iza prednje osovine 924 je od tradicionalnih ljubitelja dočekan sa velikim negodovanjem. Da stvar bude još gora, netradicionalnija, za njegov pogon je umjesto Porscheovog šestocilindarskog bokser agregata upotrebljen 2.0-litarski SOHC četverocilindarski atmosferac (sa jednom bregastom osovinom) koji je razvijao 125 KS. Motor je kombinovan sa četverostepenim ručnim mjenjačem integrisanim u isti sklop sa zadnjim diferencijalom i zadnjim pogonom (transaxle koncepcija).

 


Navedeni agregat je pogonio Volkswagenov kombi LT1 i Audi 100, pa ga ljubitelji sportskih automobila nisu smatrali dovoljno ekskluzivnim za jedan Porsche. Ekskluzivne nisu bile ni standardne kočnice, jer je prvi 924 na prednjoj osovini imao diskove, a na zadnjoj klasične doboše. Kritičari su tako već na startu imali mnoštvo aduta, koje je Porsche pokušao anulirati kroz raznovrsnu dodatnu opremu. Kupci su tako mogli da doplate petostepeni mjenjač, samoventilirajuće diskove na obje osovine, sportsko vješanje, ali i jači motor. Komfor se mogao unaprijediti sa klima uređajem, električnim podizačima stakala, električno podesivim retrovizorima, jačim audio sistemom, trostepenim automatskim mjenjačem i sličnim dodacima.
Mada je u osnovi zamišljen kao dosta jeftiniji automobil, koji bi zadovoljio Volkswagenove i Audijeve standarde, Porsche je 924 pošteno zacijenio. Bazni model na njemačkom tržištu koštao je 23.000 DM (njemačkih maraka), što je bilo mnogo više nego što bi za njega tražili Volkswagen ili Audi da su ga odlučili prodavati pod svojim znakom. Cijena je progesivno rasla sa godinama proizvodnje, a u ponudi su se pojavili i mnoge limitirane serije poput: Martini, Championship, Limited i Sebring. Svaka od njih je imala ekskluzivnu, u većini slučajeva visoku cijenu, zbog čega Porsche 924 nije stekao očekivano veliku popularnost. Kako bi povećao prodaju Porsche je ulazio u brojna partnerstva, od kojih se među najpoznatijim nameće ono sa grupom američkih prodavaca, koji su razvili takozvani D-Prod Kit iz kojeg se izrodio trkački model, interne Porscheove oznake 933. Proizvedeno je samo 16 ovih modela sa kojima su postignuti zapaženi sportski uspjesi. Iz ovog modela su razvijeni GT3 trkački automobil po standardima SCCA šampionata i GT5 sa kojim je vožen Porsche Club Racing.

 


Ljubiteljima jakih i brzih automobila namijenjenih cestovnoj vožnji Porsche je nakon brojnih pritužbi na performanse osnovne 924-ke izašao u susret 1979. godine, kada je predstavljen 924 Turbo. Podsjećamo da je osnovni model sa 2.0 motorom od 125 KS (95 KS u Americi) od 0 do 100 km/h stizao za 9,5 sekundi uz brzinski maksimum od samo 203 km/h, što su bile prosječne perfomanse s obzirom na to koliko je 924 koštao i čiji je logotip nosio na poklopcu motora. Najbolji dokaz za to je činjenica da je višestruko jeftiniji i 300 kilograma lakši Golf I GTI sa 1.6-litarskim benzinskim motorom sa 110 KS od 0 do 100 km/h ubrzavao za devet sekundi i ostvarivao maksimalnih 182 km/h. Sličan odnos snaga bio je i sa Peugeotom 205 GTI, ali i većinom velikoserijskih sportskih automobilima onog doba. Turbo je trebao povratiti povjerenje u Porsche. Zahvaljujući turbopunjaču, dvolitarski benzinac je pojačan na 170 KS. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je smanjeno na sedam sekundi, dok je brzinski maksimum podignut na 225 km/h, što je vlasnicima 924-ke omogućilo da u startu ostave iza sebe mnoge nižerangirane konkurente. Godinu dana kasnije predstavljen je još jači i brži 924 Carrera GT sa 210 KS, koji je mogao da dostigne 241 km/h. Najjači serijski 924 je bio GTS model, koji je u „standardnoj“ verziji razvijao 245, a u sport Club 270 KS. Slabija je ubrzavala do „stotke“ za 6,5, a jača za 5,2 sekunde, uz maksimum od 250, odnosno 260 km/h.

 


Dvolitarski agregat je zahvaljujući Porscheovim stručnjacima ostvario svoje u Volkswagenu neslućene maksimume. Tokom 1981. godine Volkswagen je Porscheu isporučio ugovorenih 100.000 jedinica. Tada je najavljeno da će se ovaj motor proizvoditi do 1984. godine, što je natjeralo Porsche da mu potraži zamjenu i tako dodatno poskupi proizvodnju 924-ke. Zbog nedostatka finansija Porsche je bio prinuđen da alternativu potraži u vlastitoj gami. Rješenje je pronađeno u polovljenju 5.0-litarskog V8 motora, koji se ugrađivao u Porsche 928. Novi 2.5-litarski motor je u 924-ku ugrađen 1985. godine. Prvobitno je razvijao 152 KS, da bi 1987. godine bio pojačan na 162 KS. Sa njim je 1988. godine Porsche 924 završio svoju karijeru, koja nije bilo tako uspješna kako je njemački proizvođač očekivao. Bliska veza sa Volkswagenom, koja je za ovaj automobil trebalo da bude velika prednost, pokazala se teškom preprekom za kupce, koji nisu mogli prihvatiti da njihov skupocjeni automobil dijeli mnoštvo komponenti sa velikoserijskim proizvođačem „narodnih automobila“. Da paradoks bude veći, danas im je ta činjenica potpuno nevažna.


Modeli i performanse:

Model Snaga Obrtni momenat Ubrzanje Maksimlana brzina      Godina
924 125 KS/5800 o/min 164 Nm pri 3500 o/min 9,5 sek  
203 km/h
1975.
924 Turbo  170 KS/5500 o/min 245 Nm pri 3500 o/min 7,0 sek  
225 km/h
1978.
924 Carrera GT 210 KS/6000 o/min 280 Nm pri 3500 o/min 6,9 sek  
241 km/h
1979.
924 Turbo  177 KS/5500 o/min 250 Nm pri 3500 o/min 7,7 sek  
229 km/h
1980.
Cerrera GTS 245 KS/6250 o/min 335 Nm pri 3500 o/min 6,2 sek  
250 km/h
1981.
Cerrera GTS Club Sport 270 KS/6250 o/min 335 Nm pri 3500 o/min 5,2 sek  
260 km/h
1985.
924S 2.5  152/162 KS/5800 o/min 195/210 Nm pri 3000/4500 o/min 8,0/8,8 sek  
219/216 km/h
1987.

ISTORIJAT
Od „bube“ do sportskih automobila
Prvi automobil kojeg je konstruisao Ferdinad Porsche je bila „buba“, koja mu je poslužila kao inspiracija za Porsche 356...
Porscheovi temelji udareni su 1931. godine kada je njemački inženjer i inovator Ferdinand Porsche u centru Štutgarta osnovao privatno preduzeće i nazvao ga „Dr Ing. h. c. F. Porsche GmbH“. Na svojim počecima Porsche se bavio razvojem motora i konsultantskim uslugama, ali ne i proizvodnjom automobila. Prvi Porscheov posao direktno vezan za razvoj automobila naručila je njemačka vlada, koja je od Ferdinada tražila da razvije „narodni automobil“. Porsche je konstruisao „bubu“, automobil koji je motorizovao njemačku naciju, a u specijalnim Kübelwagen i Schwimmenwagen verzijama i vojsku. Na „bubinim“ osnovama Ferdinad je 1939. godine razvio svoj prvi automobil Porsche 64 iz kojeg je nastao prvi serijski model 356, koji se s prekidima proizvodio do 1965. godine. Prema Porscheovim podacima, iz njegovih fabrika je izašlo oko 65.000 modela 356, koji je danas svojevrsni kolekcionarski dragulj. Drugi svjetski rat usmjerio je razvoj kompanije u drugom smjeru, a prvi poslijeratni model 901 pojavio se tek 1963. na sajmu automobila u Frankfurtu, a njegov koncept sa bokser motorom iza zadnje osovine ostao je Porscheov zaštitni znak do današnjih dana. Model 901 je ubrzo preimenovan u 911 zbog činjenice da je francuski Peugeot prije Porschea patentirao ovo ime. Ideja za originalan dizajn legendardne 911-ke pripisuje se Ferdinandu Butzi Alexanderu, najstarijem sinu Ferdinada Porschea.

Za 12 godina Porsche je proizveo:
121.289 modela 924
13.616 modela 924 Turbo
16.669 modela 924S
507 Carrera GT


924 ima međuosovinski razmak od 2400 mm. Dugačak je 4.171, širok 1.656 i visok 1.260 mm.

 

Datum objave: 21/12/2016
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook