Naslovna > Retro > Zamišljena kao Volkswagen, ali rođena kao Seat

Vremeplov – 30 godina Seat Ibize

Zamišljena kao Volkswagen, ali rođena kao Seat

Za tri decenije Ibiza je izrasla u automobilsku veličinu, kako na domaćem španskom tlu gdje predstavlja najproduktivniji Seatov model svih vremena, tako i izvan njega, u 75 zemalja svijeta u kojima se i dan-danas uspješno prodaje ...

Da su se karte sudbine samo malo drugačije promiješale, prva Ibiza je lako mogla biti druga generacija Golfa. Ali nije! Legenda kaže da je prvu generaciju Ibize osmislio italijanski dizajnerski mag Giorgetto Giugiario, koji je nakon velikog uspjeha sa Golfom „kecom“ od Volkswagena dobio zadatak da kreira i novu „dvojku“. Jedna od njegovih vizija Golfa II, koju je Volkswagen odbacio kao nedovoljno dobru, a poslije i darežljivo ustupio Seatu kao svom novom ogranku, bila je upravo Ibiza. Ono što je za Volkswagen bilo nedovoljno dobro, za Seat je bilo ravno premiji, što na najbolji način potvrđuje činjenica da je prva generacija Ibize od 1984. do 1993. godine proizvedena i prodata u 1.342.000 jedinica. Bio je to snažan podstrek za špansku autoindustriju, koja se osamdesetih godina prošlog vijeka nakon mučnog raskida višedecenijskog partnerstva sa Fiatom,  priklonila njemačkom Volkswagenu.

 

Nakon što je dizajn prve generacije Ibize potpisao italijanski virtuoz Giorgeto Giugiaro, a za izradu karoserije bio zadužen njemački Karmann, njena pogonsko-mehanička osnova je dobila jednu veoma zvučnu preporuku. Naime, motori i mjenjači za Ibizu I su razvijeni u saradnji sa Porscheom. Interesantan je podatak da je slavni njemački proizvođač za svaki agregat sa logotipom „System Porsche“, koji je ugrađen u Ibizu I, od španskog proizvođača naplaćivao po tadašnjih sedam njemačkih maraka. Zahvaljujući činjenici da je prvobitno trebala da bude Golf II, Ibiza se veoma brzo nametnula kao svestran kompaktni automobil, sa prtljažnikom zapremine od 320 do čak 1.200 litara, koji je bio osjetno veći od onog što su nudili tadašnji direktni konkurenti poput Peugeota 205, Ford Fieste i Opel Corse, a istovremeno i značajno manji od punokrvnih kompakta kao što su Ford Escort,  Opel Kadett i VW Golf. Veliki uspjeh prvog modela bio je odličan uvod u predstavljanje druge generacije (1993. godine), koja je u potpunosti razvijena pod nadzorom novog vlasnika VW-a. I ovaj model je skrojio Giugiario, koji je svojevremeno važio za jednog od najboljih dizajnera kompaktnih automobila.

 

Nova Ibiza je bila zasnovana na Volkswagenovoj A03 platformi, koja je godinu dana kasnije poslužila i kao osnova za VW Pola treće generacije. Ibiza II je bila dostupna u trovratnoj i petovratnoj karoserijskoj verziji, a po prvi put su u ponudu uvedeni sedan i karavanski modeli, koji su se prodavali pod imenom Cordoba. U trećoj godini proizvodnje napravljen je svojevrsni mini redizajn, u okviru kojeg su na automobil ugrađena nova svjetla, odbojnici, maska hladnjaka i uvedeni bogatiji paketi opreme. Osim karoserijske šminke, Španci su poradili i na pojačavanju vješanja, kako bi u Ibizu GTI ugradili novi 2.0-litarski 16-ventilski agregat sa 150 KS. U šestoj godini proizvodnje napravljen je još jedan redizajn, u okviru kojeg je Ibiza dobila nove pogonske agregate, koje je podijelila sa tada aktuelnim VW Polom Mk3. U ponudu su po prvi put uvedeni sportski Cupra i Cupra R modeli sa pojačanim ogibljenjem, Brembo kočnicama i potentnim 1.8 Turbo benzinskim motorom, koji je razvijao 156 odnosno 180 KS. Snažan podstrek prodaji ovog modela dali su i 1.9 TDI agregati u verzijama sa 90 i 110 KS, ali i njegova jednostavnija SDI verzija sa 68 KS. S ekonomskog stanovišta i druga generacija Ibize je ostvarila zapažen uspjeh, jer je do 2002. godine i okončanja proizvodnje proizvedena i prodata u 1.522.607 jedinica, te se promovisala u jedan od najpopularnijih gradskih modela u Evropi.

 

Nakon dvije generacije koje je skrojio Giugario, Španci su odlučili svoje povjerenje pokloniti drugom slavnom italijanskom dizajneru Walteru de Silvi. On je po nalogu Volkswagenovih čelnika naglasio sportski karakter Seata, koji je do maksimalnog izražaja došao u FR i Cupra verzijama. Ibiza III je bila zasnovana na VW-ovoj PQ24 platformi, koju je korsitio i Polo 9N. Proizvodnja Ibize III je u samom početku bila fokusirana na Seatovu glavnu fabriku u Španiji – Martorell. No, već u junu 2002. godine VW donosi odluku da se jedan dio proizvodnje, oko 50.000 jedinica godišnje, prebaci u njihove pogone u Bratislavi, Slovačka. Koliko je to uticalo na pouzdanost najpopularnijeg Seata nije lako prosuditi, no činjenica je da od tada njegova popularnost polako počinje da ide silaznom putanjom (prodato 1.084.989 modela). Podsjećamo da je treća generacija Ibize 2003. godine od časopisa What Car proglašena za automobil godine, te da je svojevremeno dobila jako dobre ocjene, kako stručne, tako i šire javnosti. Redizajnirani model predstavljen je 2006. godine sa minornim eksterijernim i enterijernim promjenama, a uvedeni su i bogatiji paketi opreme. Ibiza III ostaće upamćena i po prvim dizelskim FR i Cupra modelima, čiji 1.9 TDI agregati su razvijali 130 i 160 KS, što je bilo dovoljno za maksimalnih 206, odnosno 220 km/h. 

 

Aktuelna četvrta generacija predstavljena je 2008. godine, a za njen upečatljiv dizajn zaslužan je belgijski dizajner Luc Donckerwolke. Uz Ibizu IV je stigla i nova Volkswagenova PQ25 platforma, a uvedeni su i savremeniji pogonski agregati poput malolitražnih 1.2 i 1.4 TSI benzinaca, te uglađenijih Common Rail dizelaša zapremine 1.2, 1.6 i 2.0 litara. Po prvi put je dobijeno maksimalnih pet zvjezdica za bezbjednost putnika na Euro Ncap testu, a sa 4,05 metara Ibiza je zvanično postala i najduži model u klasi. U ponudu je ponovo uvršten karavanski model, koji je izostavljen u trećoj generaciji, dok je po prvi put Seat odustao od proizvodnje limuzinskog modela Cordoba. Prije dvije godine na Sajmu automobila u Ženevi je predstavljen i redizajnirani model, koji je u odnosu na original iz 2008. dobio nove svjetlosne grupe, odbojnike i bogatije pakete opreme. Pogonska paleta je ostala nepromijenjena, s tim da je u ponudu uveden i 1.6 BiFuel model sa pogonom na LPG autoplin. Potpuno nova peta generacija, koja bi trebala biti predstavljena do kraja 2016. godine za sada je u fazi razvoja, što je Seat i potvrdio predstavljanjem prve skice ovog modela, u okviru proslave organizovane povodom obilježavanja 30. rođendana Ibize. Nova Ibiza će ležati na skraćenoj MQB platformi, koju će dijeliti sa VW Polom i Audijem A1. Iz Seata najavljuju da će taj model biti lakši i funkcionalniji od aktuelnog, te da će se za njegov pogon koristiti najsavremeniji malolitražni agregati VW grupacije uz podršku najnovijih tehnoloških dostignuća.

Datum objave: 12/12/2014
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook