Naslovna > Automobili > Volkswagen > Jetta > Zaslužena samostalnost
FOTO GALERIJA (13)

Predstavljamo - Volkswagen Jetta

Zaslužena samostalnost

Šesta generacija Jette napušta koncepciju „produženog“ Golfa i postaje u potpunosti zaseban model, sa primarnim zadatkom da zadovolji potrebe američkih kupaca, pa tek onda da se dodvori zahtjevnim Evropljanima, za koje je namijenjena dinamički kapacitetnija verzija sa zadnjim multilinkom i disk kočnicama...

Kada je Giorgeto Giugario polovinom šezdesetih godina prošlog vijeka u svojoj glavi skrojio legendarnog Golfa „keca“, nije ni slutio da će njegov ljubimac nekoliko godina kasnije morati da dobije rep i postane Jetta. Tadašnja mala kompaktna limuzina suštinski je bila praktičnija izvedenica Golfa, koja je nudila veći i kapacitetniji prtljažnik (377 litara), a dolazila je u izvedbama sa dvoje i četvoro vrata. Podsjećamo da je prva Jetta premijerno predstavljena na Sajmu automobila u Frankfurtu 1979. godine, nakon koje je kao i njen stariji brat Golf, preko noći osvojila simpatije vozača širom svijeta. Čelnicima Volkswagena to je bilo više nego dovoljno da daju zeleno svjetlo i da uvrste Jettu u paletu svojih modela, u kojoj je ostala do dana današnjeg.

 

 

 

Priča o Jetti interesantnija je nego što to ovakav uvod daje naslutiti, ako ni zbog čega onda zbog činjenice da je Volkswagen svojoj kompaktnoj limuzini čak dva puta mijenjao ime. Svojevrsne marketinške rokade svaki put su pravljene da bi se Jetta što više razdvojila od Golfa, na čijoj osnovi se manje-više zasnivala sve do najnovije šeste generacije. Hronološki gledajući prva Jetta počela se proizvoditi u avgustu 1979. godine u Volkswagenovoj matičnoj tvornici u gradu Wolfsburgu, a vremenom i u južnoafričkom Uitenhageu, te u tadašnjoj Tvornici automobila Sarajevo, popularnom TAS-u, u kojoj se osim Golfa, proizvodila i druga generacija Jette, predstavljena 1984. godine. To je ujedno bila i najdugovječnija Jetta, koja je u osam godina proizvedena u 1.708.400 primjeraka. U nju se ugrađivalo čak deset različitih benzinskih motora, od kojih su popularnije ipak bile četiri izvedbe legendarnog 1.6-litarskog dizelskog agregata, koji je svjetsku slavu stekao u Golfu II.


 

Prva suštinska promjena sa Volkswagenovom kompaktnom limuzinom desila se 1992. godine, kada je Jetta na evropskom tržištu preimenovana u Vento (vjetar). Sladunjavo ime Evropljanima nije bilo tako zvučno kao raniji naziv, koji je, podsjećamo, nastao kao izvedenica od engleske riječi Jet (vjetar). Bilo kako bilo, Amerikanci su od 1992. godine i dalje imali Jettu, a Evropljani novi Vento, kompaktnu Volkswagenovu limuzinu sa bogatijom osnovnom opremom i vazdušnim jastucima, kao najvećom tehnološkom novinom u odnosu na prethodne modele. Da Vento nije „duvao“ onako kako su to željeli u njemačkoj kompaniji, pokazala je 1999. godina, kada je predstavljena Bora. Novo ime opet je uzeto po uzoru na jedan vjetar (bura - sjeverac), koji zimi duva obalama Jadranskog mora, ali i u nekim ostalim dijelovima naše planete. Ova generacija ostaće upamćena po uvođenju bogatijih paketa osnovne, ali i dodatne opreme, u kojoj su se nalazili elementi poput senzora za kišu ili automatskog klima-uređaja. Sa Borom su u klasu kompaktnih limuzina uvedeni 1.8T turbo benzinski agregat, a vremenom i TDI motori sa pumpa-dizna sistemom ubrizgavanja goriva. Prvi put Volkswagen je ponudio karavanski model zasnovan na Bori, odnosno Jetti, kako se i tada između ostalog ovaj model zvao na američkom tržištu.

 

 

Nakon dvije generacije Jette, koje su imenom, ali i dizajnom pokušale da sakriju srodnost sa Golfom, Volkswagen je 2005. godine na Sajmu automobila u Los Angelesu iznenadio svjetsku javnost predstavivši petu generaciju Jette, sa dizajnom prednjeg dijela koji je u potpunosti preuzet od tada aktuelnog Golfa. Sa ovim modelom okončano je VW-ovo eksperimentisanje sa imenima i Jetta je na svim tržištima povratila svoj stari naziv. Sa licem „petice“ i naličjem tada aktuelnog Passata, te sa najsavremenijom tehnologijom i pogonskim jedinicama Jetta V je počela vraćati stari sjaj i pripremati teren za dolazak šeste generacije, od koje se očekuje da promijeniti status ovog automobila koji je važio za „golfa s repom“.


OPREMA
U tri nivoa opreme Volkswagen je kupcima Jette ponudio mnoštvo naprednih elektronskih sistema, koji imaju uticaj na kvalitet i udobnost vožnje, informisanje vozača i putnika, te njihovu zabavu i relaksiranje u vožnji. Primjer dobre tehnološke podloge predstavlja serijski ESP sistem, koji se ne može ručno isključiti. Početni modeli sa Trendline i Comfortline opremom biće „obuveni“ na 16-inčne čelične naplatke, dok će oni sa Highline opremom serijski dolaziti sa 16-inčnim aluminijumskim naplacima. Na spisku dodatne opreme nalazi se nekoliko modela 17 i 18-inčnih naplataka. Na istom spisku su i kožne presvlake sjedišta, te četiri modela multimedijalnih sistema, od kojih treba izdvojiti RNS 510 sa na dodir osjetljivim ekranom. Svojevrsna poslastica za ljubitelje multimedijalnih sistema je i model „Premium“, koji u sebi objedinjuje mnoštvo funkcija poput navigacije, muzičkog sistema, Hands Free sistema telefoniranja... 

 

 

Volkswagen Jetta VI potpuno je novi automobil, tačnije trovolumenska limuzina, koja je prvi put samostalno razvijena prema željama i potrebama američkih kupaca i koja se kao nikada do sada razlikuje od Golfa, na čijoj osnovi su nastale sve njene prethodnice. Prva „nenjemačka“ Jetta proizvodiće se u Volkswagenovoj meksičkoj tvornici u gradu Puebla, odakle će se distribuirati i na ostala svjetska tržišta, pa i naše, gdje su se, podsjećamo, proizvodile njene dvije starije sestre. Kada se kaže da je Jetta napravljena po „američkom kalupu“, tu se prvenstveno misli na duže osovinsko rastojanje, više prostora u unutrašnjosti i lakši pristup prtljažniku. Da Volkswagen nije zaboravio ni evropske ljubitelje Jette, pokazuje nekoliko koncepcijskih razlika između „američke“ i „evropske“ verzije. Tu se misli na vrstu zadnjeg vješanja, koje je u slučaju američkog modela izvedeno sa polukrutom osovinom, dok je kod evropskog ugrađen skuplji, ali dinamički kapacitetniji multilink sistem. Spisak tehničkih i razlika u mehaničkom smislu je podugačak, a sa njega izdvajamo podatak da će se gotovi svi modeli na američkom tržištu opremati sa kočnicama u kombinaciji disk/doboš, dok će istovremeno sve evropske verzije imati četiri diska.

 

MOTORI
Evropska paleta motora nove Jette trebala bi sadržati šest turbo agregata. Benzinski turbomotori se nude u 1.2, 1.4 i 2.0-litarskim varijantama, dok su od dizelaša na raspolaganju 1.6 i 2.0 TDI agregati. Početni benzinac nudi 105 KS, odnosno 175 Nm obrtnog momenta, koji je u saradnji sa manuelnim šestostepenim mjenjačem dovoljan da 1.305 kg teška Jetta od 0 do 100 km/h ubrza za 10,9 sekundi, te da postigne maksimalnih 190 km/h. Vrhunac benzinske ponude je 2.0 TSI agregat sa 200 KS, koji će se osim sa manuelnim moći dobiti i sa šestostepenim DSG mjenjačem.
Ponudu dizelaša predvodi 1.6 TDI agregat sa 105 KS, koji će se sa 1.2 TSI agregatom moći dobiti u štedljivoj BlueMotion izvedbi, za koju Volkswagen najavljuje prosječnu potrošnju od 4,2 litre u dizelskoj, odnosno 5,3 u benzinskoj izvedbi. Najjači dizelaš je dobro poznati 2.0 TDI, čijih 140 KS je dovoljno da nova Jetta od 0 do 100 km/h ubrza za 9,5 sekundi te da postigne maksimalnih 210 km/h. 

 

 

Dizajn Jette VI izveden je prema najbolje kućnom receptu, sa dosta klasičnih linija, kojima su vješto pridodata umjerena sportska obilježja poput profilisanog prednjeg branika, te naglašenih pragova i donjeg dijela vrata automobila. Jednostavnost odlikuje i svjetlosne grupe, posebno prednja svjetla, u kojima nema trendovskih, ali po mnogima kičastih LED dioda. Takva koncepcija zaslužna je za izuzetno smiren vizuelni nastup nove Jette, koja zavisno od ugla gledanja, čas nudi nešto što je već viđeno, a čas donosi nešto potpuno novo. Najjači optički nastup Jetta VI ostvaruje u svom sportskom GLI izdanju, koje se od ostatka game razlikuje po drugačijem prednjem odbojniku, saćastoj maski i atraktivnim 18-inčnim aluminijumskim naplacima. Kao i vanjština, racionalnošću zrači i enterijer, u kojem je teško naći suvišan detalj. Njemački osjećaj za funkcionalnost, ergonomiju, ali i značaj kvalitetne završne obrade ugrađenih materijala nadilaze dizajnersku skromnost i kalupsko oblikovanje, koje se ogleda u ugradnji elemenata poput klima-uređaja i radio-sistema, koje srećemo kod većine savremenih Volkswagenovih modela. Prvenstvo prolaza ispred čula vida dobila su ostala čula, da bi pogled vozača što više bio usmjeren na cestu, a što manje na elemente u automobilu. Sa naočigled banalnim konceptom jednostavnosti indirektno je povećana i bezbjednost vožnje, koju u slučaju najgoreg serijski podržava snažna karoserija, sa šest vazdušnih jastuka.


DIMENZIJE
Sa 4.64 metra dužine nova Jetta je devet centimetara duža od prethodne i 44 cm od aktuelnog Golfa. Koliko je u stvari narasla nova Jetta, najbolje govori podatak da je broj veći kućni model Passat dugačak 4.77 metara, odnosno samo 13 centimetara više. Iz Volkswagena već sada najavljuju da je rast dimenzija donio više prostora za noge na zadnjoj klupi (6 cm), dok je prtljažnik blago smanjen sa 527 litara, koliko je nudila prošla generacija na sadašnjih 510 litara. U pogledu dimenzija Jetta je raskošnija i od direktnih konkurenata Renault Fluencea (dužina 4.61m), Škode Octavie (4.56 m) i Chevrolet Cruza (4.59 m), dok se po pitanju zapremine prtljažnika nalazi u sredini, jer je njenih 510 litara više od 450 Cruzovih, a manje od 520 Fluenceovih ili rekordnih 560 litara, koje nudi Škoda Octavia. 

 

 

Da vozačko zadovoljstvo bude potpuno Volkswagen je za novu „evropsku“ Jettu namijenio šest turbo motora, četiri benzinska i dva dizelska. Početni benzinac je 1.2-litarski TSI sa 105 KS, dok je najjači 2.0 TSI sa 200 KS. Ponudu turbodizelaša otvara 1.6 TDI sa 105 KS, a zatvara je 2.0 TDI sa 140 „konja“. Za prenos snage zadužena su šestostepeni manuelni, te dva DSG mjenjača sa šest ili sedam brzina, koji će se ugrađivati zavisno od vrste motora. Najjeftiniji model na domaćem, njemačkom tržištu košta 20.900 eura, dok bi komercijalizacija ovog modela u ostatku Evrope trebala da počne do polovine tekuće godine. Sa šestom generacijom Jette Volkswagen prvenstveno pokušava da ostvari bolje prodajne rezultate na američkom pa tek onda na ostalim svjetskim tržištima, koja pokazuju neskriveno interesovanje za ovu limuzinu. Činjenica da Jetta više nije Golf već punopravan automobil mogla bi mu olakšati posao u Americi, dok bi potpis Made in Mexico mogao dovesti u dilemu mnoge ljubitelje „evropskih“ Jetta, koji su ovaj automobil do sada kupovali po inerciji. 

Datum objave: 12/05/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook