Naslovna > Tehnika > Zvijezda pričalica

Digitalna svjetla

Zvijezda pričalica

Ako ste iz naslova zaključili da je riječ o nekoj novoj zvijezdi iz našeg sazviježđa, naravno da griješite. Ipak se radi o najsvježijoj novotariji iz Mercedesa, kojom se pokušava na znatno viši nivo dovesti međusobna interakcija između automobila i samog vozača...

Kada se kaže interakcija između automobila i vozača misli se na aktivnu interakciju, pri čemu će automobil po potrebi i na vrijeme vozaču sugerisati informacije koje su bitne za bezbjednu vožnju. Te informacije vozač neće dobijati na nekom ekranu unutar automobila već će se one direktno projektovati na put ispred automobila.

Da bi to bilo moguće potrebne su najsavremenije Mercedesove prednje svjetlosne grupe pomoću kojih se na put ispred automobila projektuju obavještenja, u vidu raznih simbola. U Mercedesu su ovaj sistem nazvali Digital Light farovima. Oni su predstavljeni na njihovom najprestižnijem modelu, Maybach S-klasi. Naravno, ova tehnologija izrade prednjih svjetala omogućava izuzetan svjetlosni snop koji ne zasljepljuje druge učesnike u saobraćaju (kako vozače nadolazećih vozila tako i pješake). U svakom faru nalazi se milion piksela, koji se kontrolišu putem inteligentne upravljačke jedinice koju je razvio sam Mercedes-Benz i za koju smatraju da je važnija od same tehnologije ugrađene u farove. Podatke o jačini snopa ili oznaci koju treba projektovati, obrađuju snažni algoritmi putem podataka koji su dobijeni od raznih senzora, kamera i radara koji „sarađuju“ sa gore pomenutom Digital Light tehnologijom. Dobijeni podaci se prosljeđuju svakom od dva miliona piksela, kako bi davali tačno određenu količinu svjetlosti.

Pored izuzetno jakog i preciznog snopa, još važnije je da se putem ovih svjetlosnih grupa može ostvariti međusobna komunikacija kako vozača i automobila, tako i automobila sa ostalim učesnicima u saobraćaju, na čije bi ponašanje on mogao uticati. Sistem aktivno pomaže vozaču kod navigacije, tako što će prije nego što automobil treba skrenuti na put projektovati odgovarajuću strelicu. Na primjer, ako inteligentna elektronika procijeni da može doći do stvaranja leda ili poledice na putu, sistem će pravovremeno projektovati odgovarajući znak i na taj način skrenuti pažnju vozaču. Istovremeno, ako se ispred automobila odvijaju radovi na putu, vozač će takođe pravovremeno dobiti odgovarajuću projektovanu informaciju. Ukoliko dođe do promjene ograničenja brzine na putu odmah „stiže“ odgovarajuće upozorenje. Sistem ugrađenih kamera i senzora će uvijek uočiti pješaka na putu u uslovima vrlo loše vidljivosti, te ga osvijetliti svjetlosnim snopom i označiti strelicom tačno gdje se pješak nalazi. Ukoliko pješak namjerava preći put, kad se automobil zaustavi, sistem će projektovati pješački prelaz (zebru) ispred automobila i tako olakšati pješaku prelazak puta. Kad automobil naiđe na zastoj na putu, sistem će projektovati brojeve, koji pokazuju udaljenost do vozila u koloni ispred.

Značajan doprinos bezbjednosti vožnje Digital Light sistema implementiranog u prednje farove jeste i pomoć vozaču u posebnim „ciljanim“ situacijama. Naime, pored idealne distribucije jačine svjetlosnog snopa i pored gore navedenih mogućnosti upozorenja, ovaj sistem može da navodi vozača i pomaže mu u vožnji u situaciji kad se na putu izvode radovi i put je sužen, te može projektovati linije na putu koje zamjenjuju one koje su slabo vidljive ili ih uopšte nema na putu. Moramo napomenuti da se sve oznake i upozorenja na putu mogu projektovati i u HD rezoluciji, a trenutno dostupne unificirane oznake, koje sistem projektuje su: oznaka za nizak nivo prianjanja (klizav put), simbol gradilišta, simbol opasnosti od udara u zadnji kraj automobila, simbol upozorenja za napuštanje vozne trake, simbol za „mrtvi ugao“ i simbol ograničenja brzine. Pri tome se vodilo računa da svaki simbol mora biti usklađen sa pravnim okvirima zemlje u kojoj se automobil prodaje, kako ni vozač ni proizvođač ne bi imali pravnih problema ukoliko dođe do nepredviđene situacije, odnosno nesretnog slučaja.

Tehnologija Digital Light u potpunosti je posvećena bezbjednosti saobraćaja i ukupne bezbjednosti na putu u cilju dostizanja najviših nivoa autonomne vožnje kao sastavnog dijela strategije Intelligent Drive koju godinama razvija Mercedes. Sva saznanja dobijena putem eksperimentalnog automobila iz 2015. godine kodnog imena F015 u potpunosti su implementirana u demonstracione modele, a Intelligent Drive sistem (i u sklopu njega Digital Light) biće na svjetskim putevima u vrlo bliskoj budućnosti. Sama činjenica da je Digital Light sistem predstavljen u modelu kao što je Maybach, govori o tome koliko je skupo uvođenje novih tehnologija. Poučeni ranijim iskustvima, bojimo se da će krajnju cijenu uvođenja u širu upotrebu ovog i sličnih naprednih elektronskih sistema „platiti“ sami kupci, mada je evidentno da automobili sve više „pričaju“ sa svim učesnicima u saobraćaju. Htjeli mi to ili ne.


 

PLUS

  • Sve važne informacije projektuju se na put ispred vozača, bez potrebe da isti skreće pogled sa puta
  • Mogućnost prikaza informacija u visokoj HD rezoluciji
  • Omogućava komunikaciju automobila sa vozačem, kao i sa svim ostalim učesnicima u saobraćaju, čime direktno utiče na povećanje bezbjednosti svih učesnika u saobraćaju
  • Kamere, senzori i radari „podržavaju“ oko dva miliona pixela u prednjoj svjetlosnoj grupi

 

MINUS

  • U startu će ova tehnologija biti dostupna samo u premium modelima
  • Visoka cijena ovakve izvedbe svjetlosne grupe, pogotovo u slučaju potrebe zamjene kod udesa

 

SUTRA JE VEĆ TU

Možemo reći da Mercedes „puca“ iz svih oružja. Nakon što su u Španiji završena premijerna testiranja njihovog prvog električnog SUV-a Mercedes-Benz EQC niko više ne skriva ponos. To je već sada potpuno funkcionalan električni SUV, sa litijum-jonskim baterijama kapaciteta 70 kWh (uz opciju nadgradnje do 100 kWh, ali i smanjenje zapremine prtljažnika) koje napajaju po jedan eleketromotor snage 150 kW u prednjoj i zadnjoj osovini. Oba motora spojena su na poseban diferencijal i nemaju međusobnu električnu vezu, čime se dobio kapacitetan i efikasan 4x4 pogon uz minimum mehaničkih otpora. Masa EQC-a iznosi 2,5 tona, ubrzanje do 100 km/h postiže za šest sekundi, dok baterije omogućavaju autonomiju koja (teoretski) iznosi 500 km, a u realnim uslovima eksploatacije oko 350 km. Kada se isprazne, baterije je moguće visokonaponskim punjačem napuniti do 80% kapaciteta za svega 15 minuta, a već od početka prodaje biće dostupan i sistem za bežično punjenje baterija. Predstavljanje EQC-a biće na IAA 19. septembra 2019. godine i biće to prvi od 10 potpuno električnih modela, koje će Mercedes predstaviti zaključno sa 2022. godinom.

 

Datum objave: 21/11/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook