Naslovna > Automobili > Renault > Zoe > Zvuk električnih automobila

Renault

Zvuk električnih automobila

Možda se čini paradoksalno dodavati zvuk vozilu koje je po svojoj prirodi tiho i koje smanjuje zagadjenje bukom. Ali ipak, to je važno zbog sigurnosti jer bez spoljašnjih upozorenja pješaci ne mogu čuti električna vozila koja se kreću malim brzinama...

Još od svog prvog električnog koncepta, marka predano razvija posebna zvučna upozorenja za pješake, a javnost je prvi put imala priliku da ih čuje 2012. u serijskoj verziji Renaulta ZOE. Ovaj model je svim učesnicima u saobraćaju poručivao sledeće: Ja sam električan, ja sam napredan, ja sam Renault. Zvuk upozorenja je takođe morao biti nežan i prilagođen za pješake, ali i dovoljno prepoznatljiv da bi se ugradio u ostale električne modele marke. „Cilj nam je da upozorimo pješake, a da ih tom prilikom ne prestrašimo.Na taj način želimo istovremenoda uspostavimo pozitivnu vezu između našeg zvučnog upozorenja, električnih automobila i marke Renault” dodaje Laurent Worms. Renault danas radi na novoj generaciji električnih modela koji se zasnivaju na konceptnim automobilima MéganeeVision i Renault 5 Prototype, a koji takođe zaslužuju svoj sopstveni futuristički zvuk nalik onom koji su istraživački timovi Odeljenja za dizajn zvuka i razvoj elemenata koje percipiraju korisnici, razvili u tišini studija i laboratorije Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike u Parizu.

 

 

 

 

 

 

Dizajn zvuka u potpunosti je timski posao jer zahteva viziju, tehničke veštine, strpljivost i posvećenost detaljima. Osim što zahteva angažman stručnjaka iz različitih odeljenja Grupe (uključujući proizvodnju, dizajn i inženjering), uključuje i saradnju sa spoljnim partnerima i stručnjacima. Podsetimo da je partnerstvo Renault Grupe i Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike započelo još 1994., mnogo pre nego što je Renault odlučio da se posveti razvoju električnih automobila. Dugogodišnje partnerstvo na kraju je otvorilo i neka nova radna mjesta: prije nego što su se prihvatili rada u području naprednog dizajna zvuka, Lauren Worms i ostali zaposleni su svoj su zanat ispekli u Institutu za istraživanje i koordinaciju akustike. „Moja uloga je da postavimsmernice.Oslanjam se na izdašne povratne informacije naših kupaca i aktuelne trendove kako bih sastavio uputstva za oblikovanje zvuka. To uključuje opis okruženja u kojima će se zvuk upotrebljavati i asocijacije na marku koje bi trebao pobuditi.” Laurent Worms. Kada razmišljamo o zvuku budućih Renaultovih modela, želimo da zadržimo vezu sa postojećim zvukovima ali i da ih unaprijedimo. Stručnost Instituta za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike u području istraživanja, akustike, muzike i zvuka pomaže nam da oblikujemo zvuk koji je prikladan za industrijsku prijmenu, ali i da prevaziđemo sve izazove koje takav zadatak nosi. Pod vodjstvom Nicolasa Misdariisa, direktora istraživanja i voditelja timova za dizajn proizvoda, i Andrea Cere, kompozitora i dizajnera zvuka koji već dugi niz godina sarađuje sa timovima za dizajn proizvoda, između ostalog i na rješavanju problema u području oblikovanja zvučnih upozorenja za vozila, posao je mogao da počne.

Prva faza projekta ovakve važnosti se sastoji od razumjevanja tehničkih, ergonomskih, funkcionalnih zahteva i pitanja identiteta industrije. Drugim riječima, njen cilj je da odgovori na sledeće pitanje: kako bi prijatno zvučno upozorenje trebalo da zvuči? Prikupljene podatke zatim izlažemo na kratkim raspravama o raznovrsnim aspektima zvuka, pri čemu se služimo različitim sredstvima kao što su riječi, slike, fonoteke, čak i buka. Svakako, važno nam je da svi ovi elementi pobuđuju misli i osećanja koji su u skladu sa našom vizijom. „Rad na oblikovanju zvučnih upozorenja je plod je dugogodišnje saradnje, povratnih informacija naših kupaca i više od deset godina stručnosti. Zahvaljujući tome možemo čvrsto da definišemo akustični kvalitet svojih upozorenja, na primer koliko je neki zvuk ometajući. Cilj nam je da smanjimo zagađenje bukom i poboljšamo kvalitet zvuka u vozilu kako bi se naši kupci osjećali prijatnije.“ Nicolas Misdariis Svoje ideje zatim pretvaramo u zvučne zapise uz pomoć instrumenata i stvarnih (snimljenih) ili vještačkih (kompjuterski sintetizovanih) zvukova, pri čemu se pridržavamo osnovnih načela harmonije. Na primjer, konsonantni akord će bolje od bilo kog drugog akorda stvoriti utisak olakšanja ili radosti. Suprotno tome, bilo kakav disonantni akord će odmah prouzrokovati napetost! Upravo ova dihotomija nam pomaže da oblikujemo zvukove upozorenja za pešake.

Dakle, dizajneri zvuka uzimaju ove zvukove i od njih stvaraju harmoničnu mješavinu. Zatim se dodaju ritmovi, a zvuk se modulira kako bi se prilagodio okruženju, odnosno kako bi se stopio sa kretanjem automobila. Na taj način se stvara jedinstveno, živahno i dinamično zvučno okruženje sa potpisom marke. Nakon faza istraživanja slede konkretnija uputstva ili prijedlozi. Tada obično na površinu isplivaju sva pitanja i sumnje. U ovoj fazi je ključno ne donositi procjene na osnovu vlastitog ukusa. To je prvi izazov sa kojom se naši timovi susreću. Drugi izazov je da pomire sva mišljenja, pa i ona koja su naizgled nepomirljiva. Kako projekat napreduje, voditelj upravljanja korisničkim iskustvom u okviru Odeljenja za dizajn zvuka brine da sve bude u skladu sa smjernicama koje su definisali timovi. Prilikom donošenja odluka, odgovorna osoba je dužna da zadrži odabran i upečatljiv zvučni potpis, čak i kada je on sporan. To je osnov na kom se gradi prepoznatljiv zvuk koji će s vremenom potvrditi svoj kvalitet. A to je i stav koji zauzima Renault. Laurent Worms za kraj izjavljuje: „Želja mi je da zvučni potpis budućih Renaultovih vozila pobuđuje emocije poput zavodljivog parfema, ali i da pomogne smanjenju zvučno zagadjenje u gradovima.” Želimo sve najbolje timovima koji rade na razvoju ovog novog zvuka koji će uskoro zaživeti u potpuno novom Méganeu E-TECH Electric!

Institut za istraživanje i koordinaciju akustike i muzike osnovao je Pierre Boulez, a povezan je sa Nacionalnim centrom umjetnosti i kulture Georges Pompidou pod pokroviteljstvom francuskog Ministarstva kulture. Od kako je osnovan 1977., njegova osnovna misija je da podstakne plodnu interakciju između naučnih istraživanja, tehnološkog razvoja i stvaranja savremene muzike. Ova područja predstavljaju glavni okvir za sve aktivnosti u laboratoriji Instituta. Tamo postoji sedam istraživačkih timova kojima su na raspolaganju raznovrsna dostignuća i tehnologije iz područja istraživanja muzike i zvuka. Renault i Institut od 1994. godine sarađuju na dizajnu zvuka motora, zvučnih upozorenja, zvuka u putničkom prostoru i spoljašnjih upozorenja.  U poslednje vrijeme Institut, a posebno Andrea Cera i Nicolas Misdariis, rade na istraživačkim projektima vezanima za Renault ZOE i konceptne automobile DeZir, Frendzy, Twin Z, TreZor i SYMBIOZ.

Datum objave: 19/07/2021
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook