Naslovna > Retro > Sjajnih devet decenija
FOTO GALERIJA (11)

Citroen 90 godina

Sjajnih devet decenija

Daleke 1919. godine Andre Citroen osnovao je fabriku automobila koja je, osim kroz inovacije, ostala zlatnim slovima upisana u analima auto-industrije i zbog činjenice da je postala prva koja je sprovela masovnu produkciju automobila izvan SAD...

Ove godine čuveni francuski proizvođač Citroen slavi jubilarnih 90 godina postojanja. Početkom prošlog vijeka, tačnije 1919. godine, Citroen izbacuje svoj prvi automobil pod imenom Type A, koji je dizajnirao Jules Salomon. Ono po čemu je osnivač Andre Citroen bio veoma poznat je i takozvani marketinški njuh, u koji je puno ulagao. Tako je ušao u Guinnessovu knjigu svjetskih rekorda sa najvećom svjetskom reklamom postavljenom na Eiffelovom tornju, a finansirao je i naporne ekspedicije u Aziji (Croisière Jaune) i Africi (Croisière Noire), kroz koje je na najbolji način istakao potencijal svojih vozila pogonjenih Kégresse-Hinstin sistemom. 

 

 


S obzirom na to da je Andre konstantno unapređivao svoja vozila, 1924. započinje poslovnu saradnju sa Edward G. Buddom, uz čiju pomoć je 1928. godine predstavljena prva potpuno čelična karoserija. I pored dobre prodaje, Citroen zbog niske cijene vozila bilježi velike gubitke, nakon čega razvija po mnogo čemu posebni Traction Avant, automobil sa kojim bi se trebao izvući iz teške finansijske situacije. Ovaj model imao je tri revolucionarne osobine: samonoseću karoseriju bez posebne šasije, nezavisno ogibljenje prednjih prednjih točkova, te pogon na prednju osovinu. Citroen je ovaj model naručio upravo od Edward G. Budda, koji je evoluirao u 7 CV Traction Avant za 1934. godinu, koji je pogonio motor od 34 KS. Godine 1933. Citroen je predstavio i Rosalie, prvi putnički automobil na svijetu komercijalno dostupan sa dizelskim motorom, razvijen sa Harryjem Ricardo.


Brzi razvoj Traction Avant modela i proizvodnih pogona u isto vrijeme bio je previše skup i pretjerano ambiciozan, uzrokujući finansijsku propast preduzeća. Godine 1934. kompaniju preuzima Michelin, koji sa Traction Avant modelom bilježi veliki uspjeh. Ipak, stigao je Drugi svjetski rat, a za vrijeme njemačke okupacije Francuske Citroenovi istraživači nastavili su svoj rad u tajnosti i razvili koncepte, koji su kasnije rezultovali briljantnim modelima 2CV i DS. Citroën predstavlja 2CV od samo 12 KS na salonu u Parizu 1948. godine. Ovaj model u startu je postao bestseler, a ostao je u proizvodnji, uz minimalne promjene, sve do 1990. godine. Već 1955. stiže i DS, prvi Citreon sa sada već legendarnim hidropneumatskim vješanjem, koji je predstavljao i prvi evropski automobil sa disk kočnicama. Upravo će visokotlačni hidraulični sistem ogibljenja činiti temelj mnogih Citroen vozila, uključujući i SM, GS, CX, BX, XM, Xantia i ostale.

 

Citroen je bio i jedan od ranih pionira sada rasprostranjenog trenda aerodinamičkog dizajna automobila, a sama kompanija počela je koristiti vazdušni tunel još u 50-im godinama prošlog vijeka. Citroen 1965. godine preuzima novi mentor, francuski proizvođač automobila Panhard. Saradnja između kompanija je počela 12 godina ranije, a rezultovala je djelimičnim spajanjem njihove prodajne mreže u 1953. Nažalost, Panhard prestaje sa izradom automobila 1967, nakon čega slijedi restruktuiranje Citroena, koji se godinu dana kasnije pretvara u holding kompaniju pod imenom Citroen SA. Iste godine Michelin prodaje Fiatu 49% dionica, a sam Citroen kupuje Maserati i pokreće novi model SM, koji je ispod prednjeg poklopca skrivao V6 motor.

 

U 70-im godinama nastupa nepovoljno razdoblje za Citroen, tačnije ovaj proizvođač 1973. godine osjetio je prve udare naftne krize, a već naredne povlači se iz SAD. Ogromne gubitke Citroen je pretrpio i zbog neuspjeha Comotor rotacionog motora. Uslijedila je i strateška greška koja je trajala 15 godina, tačnije od 1955. do 1970, zbog nedostatka profitabilnog automobila srednje klase na evropskom tržištu i pored ogromnih ulaganja u razvoj vlastitih modela GS, CX, Birotor, kao i briljantnih, ali slabo traženih, Maseratija. Sve to uzrokovalo je bankrot, a francuska vlada forsira ugovor između Michelina i Peugeota, u kojem je odlučila spojiti Citroen i Peugeot u jednu kompaniju. Samo preuzimanje završeno je 1976, kada je Peugeot kupio 90% udjela Citroena i tako prerastao u holding kompaniju PSA Peugeot Citroën.

 

PSA poduhvat predstavljao je prvi finansijski uspjeh, jer je u periodu između 1976 i 1979. Citroen imao dva uspješna nova modela (GS i CX), a tu su bili i sve traženiji 2CV i Dyane. PSA postepeno eliminiše Citroenove ambiciozne stavove za inženjering i styling, tako da su u 80-im godinama svi modeli bili bazirani na Peugeot vozilima. Tada je započeto i sa dijeljenjem platformi, tako da 1982. izlazi Citroen BX sa hidropneumatik ogibljenjem, čija je šasija upotrebljena i za Peugeot 405.

 

Sličan trend zadržao se i do danas, kada Citroen ima potpunu gamu koja je tehnički identična Peugeot modelima. Početkom ove godine Citroen je objavio da se vraća u luksuzni segment i to sa brendom DS, odnosno modelom DS-3, visokokvalitetnim malim automobilom zasnovanim na platformi nove C trojke, koji bi se na tržištu trebao pojaviti početkom naredne godine. Sa 90 godina uspona i padova Citroen je izrastao u kompaniju koja ima svoju posebnu klijentelu, a dok god je tako, ovaj francuski proizvođač ne treba brinuti za budućnost.
 

Datum objave: 14/11/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook