Naslovna > Automobili > BMW > Serija 7 > 25 godina BMW V12 motora

Jubilej

25 godina BMW V12 motora

Predstavljanje novog BMW-a serije 7 krajem 1986. godine, pokazat će se, bilo je tek uvertira u događaj koji će se zbiti nekoliko mjeseci kasnije.

Druga generacija luksuzne limuzine je, očekivano, postavila nove standarde u klasi, no pitanja koja su novinari uporno postavljali na prezentaciji uglavnom su se svodila samo na jedno – Hoće li i kada BMW predstaviti V12 motor?Glasine da BMW-ovi inženjeri razvijaju takav stroj bile su sve glasnije, a atmosferi iščekivanja pridonio je i sam BMW povremeno objavljujući tehničke specifikacije. Prošlo je pola stoljeća od kad su njemački strojograditelji posegnuli za ovim brojem i rasporedom cilindara i javnost je s pravom bila nestrpljiva. U veljači 1987. godine BMW je napokon prekinuo nagađanja i objavio službene tehničke podatke.

 

Kolosalni V12 motor obujma pet litara razvijao je 300 KS pri 5200 o/min i maksimalni okretni moment od 450 Nm pri 4100 o/min čime je uvelike nadmašio sve usporedive motore na tržištu. Zahvaljujući bloku motora od aluminijske legure težio je svega 240 kg što je pozitivno utjecalo na dinamičke karakteristike i potrošnju goriva. Cilindri su bili smješteni pod kutom od 60º, a imali su promjer od 84 mm, točno koliko i šestcilindrični motor iz 325i. Revolucionaran je bio i sustav upravljanja motorom koji se sastojao od dvije jake upravljačke jedinice, po jedne za svaki red cilindara, koje su nadzirale ubrzigavanje i paljenje smjese.

 

""Rezultat rada BMW-ovih inženjera javnosti je prvi put prikazan na ženevskom autosalonu 1987. godine, a reakcije novinara i posjetitelja bile su nepodijeljene. Visoke performanse i svilenkast zvuk oduševile su sve, a uravnoteženost motora BMW je slikovito prikazao kovanicom koja postavljena na svoj rub ostaje nepomično stajati na bloku motora čak i kad se motor pokrene. Do kraja proizvodnje, prodano je ukupno 50.000 modela 750i s ovim motorom.Nakon predstavljanja treće generacije BMW-a serije 7, sredinom 1994. godine, kupci su na model 750i čekali svega nekoliko mjeseci. Već u jesen BMW je u ponudu uveo novi V12 motor, sada obujma 5,4 litre i snage 326 KS. U fokusu nije bilo samo povećanje snage, već je i potrošnja smanjena 13%. Osim toga, u modelu 750i debitirao je DSC sustav za nadzor stabilnosti, a bio je to i prvi automobil  s ugrađenim navigacijskim sustavom. Prodaja je nadmašila sva očekivanja, pa je do četvrte generacije ukupno 73.776 modela 750i pronašlo vlasnika.

 


Točno na prijelazu tisućljeća BMW predstavlja četvrtu generaciju serije 7 koja je po mnogočemu bila revolucionarna. Premijeru je doživio iDrive, sustav centraliziranog upravljanja svim važnim funkcijama u automobilu, a u ponudu 2002. godine BMW uvodi 760i, perjanicu ponude s V12 motorom obujma 6 litara. Razvijao je 445 KS i bio prvi V12 motor na svijetu s izravnim ubrizgavanjem benzina. Također, imao je i sustav promjenjivog upravljanja ventilima što mu je dodatno povećalo učinkovitost.
I napokon, s aktulanom generacijom BMW-a serije 7 dolazi potpuno novi TwinPower Turbo V12 motor koji iz 5972 ccm uz pomoć dva turbopunjača, izravnog ubrizgavanja goriva i promjenjivog upravljanja ventilima razvija 544 KS i maksimalni okretni moment od 750 Nm od 1500 do 5000 o/min. Iako impresivnih performansi, naime model 760i do 100 km/h ubrza za 4,6 s, potrošnja u kombiniranom ciklusu iznosi 12,8 l/100 km. Tako, iako gotovo dvostruko snažniji od svog „pradjeda“, troši manje goriva. To je najbolji pokazatelj evolucije koju je ovaj kralj među motorima doživio u posljednjih četvrt stoljeća.
 

Datum objave: 30/10/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook