Naslovna > Izdvajamo iz sadrzaja > Automobil sam mijenja brzine

Bosch

Automobil sam mijenja brzine

Prije pedeset godina prvi je Boschev prototip s elektroničkom kontrolom prijenosa krenuo na svoje prvo putovanje. Mjenjač modela Glas 1700 moderne limuzine srednje klase, kretao se kao da je začaran …

Inženjeri su se koristili tim automobilom kao ispitnim vozilom za potpuno novi tip sistema. Nadali su se da će električna kontrola ručnog mjenjača osloboditi vozače od potrebe da pritisnu spojku i ručno promijene brzinu. Tehnologija je razvijena pod vodstvom mladog inženjera Hermanna Scholla, koji je sada počasni predsjednik Grupe Bosch. Osmišljena je kao povoljna alternativa skupim automatskim mjenjačima koji su se tada nudili gotovo isključivo u luksuznim limuzinama. Nekoliko stotina sistema izrađeno je za Glas 1700 tokom 1965. „Međutim, tehnologija elektroničke kontrole prenosa bila je ispred svog vremena. Tržište nije bilo spremno za nju”, tvrdi Hermann Scholl. Uz to, proizvođač automobila BMW u to je vrijeme preuzeo društvo Glas koje je bilo u porodičnom vlasništvu, a BMW nije bio zainteresovan za korištenje te nove tehnologije u svojim automobilima.

 

Motronic je postavio temelje za automatske mjenjače Tek je nakon više godina, 1979., drugi Boschev izum potaknuo masovni uspjeh mjenjača koji sam mijenja brzine. Bosch je uz Motronic kombinaciju elektroničkog ubrizgavanja goriva i paljenja u automobile po prvi put ugradio mikroprocesor koji se može slobodno programirati. Ali to nije bilo sve. U kombinaciji sa svojom zasebnom memorijom, to je bio prvi slučaj korištenja računala u automobilu. „Motronic je pružio drugu priliku sistema kontrole prenosa - ali ovaj put za automatske, a ne ručne mjenjače. U kombinaciji sa sistemom upravljanja motorom osigurao je idealno automatsko mijenjanje brzina”, tvrdi Hermann Scholl. Tek je kombinacijom ta dva sistema - elektronske kontrole prenosa i upravljanja motorom, automatsko mijenjanje brzina postalo daleko lakše. Kada se ručno mijenjaju brzine, vozač se takođe koristi papučicom za gas da bi upravljao motorom. Na sličan način sistem kontrole prenosa šalje naredbe motoru.

 

Sistem upravljanja motorom tumači i provodi te naredbe. Ovaj je sistem kontrole prenosa 1983. prvi put ugrađen u BMW 745i - zajedno sa automatskim mjenjačem 4HP22 kojeg je proizvelo društvo ZF AG iz Friedrichshafena u Njemačkoj. Savremena kontrola prenosa: visokotehnološki minijaturni računar. U to je vrijeme je ta tehnologija još uvijek bila veoma ekskluzivna, ali je tokom sljedeće dvije decenije postala standardnom za sve automobile s automatskim mjenjačem. Takođe je i predvidjela veliki trend. Elektronska kontrola prenosa koja usklađuje mijenjanje brzine s parametrima ubrizgavanja i paljenja jest, u najboljem smislu, povezani sistem osmišljen da pruži optimalnu učinkovitost u vožnji, udobnost, potrošnju goriva i emisije. „Sistem kontrole prenosa odabire brzine tako da je motor gotovo uvijek u idealnom radnom rasponu. Kako bi takvima i ostali, moderni su mjenjači opremljeni s mnogo digitalne inteligencije”, kaže Hermann Scholl.

 

Upravljačka je jedinica visokotehnološki minijaturni računar koje omogućava složeni rad različitih tipova automatskih mjenjača. Zaista, mogućnost je obrade podataka moderne upravljačke jedinice mjenjača 160 puta veća od računra kojim se koristilo za prvi let na Mjesec. Vožnja u praznom hodu i povezivost: budućnost automatskih mjenjača Danas je polovica svih novih vozila na svijetu opremljena automatskim mjenjačem, a svi znakovi upućuju na veću povezivost. Kod Boscha se dokaz toga javlja u obliku elektroničkog obzora koji povezuje mjenjač s navigacijskim informacijama koje se ažuriraju svake minute. Navigacijski sustavi upoznati su s područjem i mogu odašiljati te podatke automatskom mjenjaču, koji zatim može prebaciti u neutralni položaj tijekom vožnje u praznom hodu i iskoristiti preostali moment sile - na primjer, kada zna da je niže ograničenje brzine na snazi iza sljedećeg zavoja. Ovaj „pametniji” automatski prijenos kombiniran s elektroničkim obzorom može pružiti dodatne uštede goriva od deset posto ili više.

Datum objave: 29/06/2015
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook