Naslovna > Tehnika > Oktanska renesansa
FOTO GALERIJA (9)

Renault 1.3 TCe turbobenzinac

Oktanska renesansa

Do prije samo desetak godina popularnost dizelskih motora je nezadrživo išla uzlaznom putanjom, a njihov tržišni udio je bio sve veći i veći u odnosu na benzince. U protekle dvije godine, zbog pooštravanja ekoloških zahtjeva taj trend je doživio nagli obrt i pretvorio se u oktansku, benzinsku renesansu...

Naravno, nije riječ o nekom novom pravcu u slikarstvu ili poeziji, već se naslov odnosi na sve veću ofanzivu u razvoju benzinskih motora SUS u odnosu na dizel motore SUS, kao jednu od glavnih opcija opstanka motora SUS u borbi sa hibridnim i potpuno električnim pogonskim kombinacijama. U svjetlu navedenog, Renault je, u saradnji sa Daimlerom, nedavno predstavio novi benzinski 1.3 TCe motor sa čak tri nivoa snage. Istovremeno, na žalost obožavalaca dizelaša, Renault je potvrdio da neće raditi na razvoju dizel motora već da će se pouzdani 1.5 dci i 1.6 dci proizvoditi nepromijenjeni do (konačnog) gašenja. Novi benzinski četverocilindrični 1.3 TCe motor od 1.330 ccm, koji je premijeru imao u Renaultovim modelima Scenic i Grand Scenic, zadaće trostruki udarac savremenim dizelašima, jer će se raditi u tri nivoa snage, kao TCe 115, Tce 140 i TCe 160, uz mogućnost izbora mjenjačke kutije. To znači da će se najslabiji TCe moći naručiti samo sa 6-stepenim manuelnim mjenjačem, dok će se TCe 140 i TCe 160 moći dobiti sa pomenutim manuelcem ili sa 7-stepenim EDC mjenjačem sa dvije lamele. Ipak, novi 1.3 TCe nije „iskovan od nule“ već je u stvari tehnoločka evolucija i modularna nadgradnja trocilindričnog atmosferca od 998 ccm koji svoj posao uspješno odrađuje u Twingu, Smartu ForTwo i ForFour, te Daciji Sandero i Logan.

 

 

Ovaj benzinski motor izabran je zbog svoje zapremine cilindra od cca 333 ccm, koja je savršena podloga za optimalno sagorijevanje kod benzinskih motora SUS (kod dizel motora SUS to se kreće od 400 do 500 ccm). Inženjeri su izbacili čelične košuljice cilindra i blok konstruisali od lijevanog aluminijuma pod visokim pritiskom, pri čemu su pomenute čelične košuljice zamijenili tehnologijom Bore Spray Coatingiz Nissan GT-R motora, koja u stvari predstavlja presvlačenje cilindara tankim plazma slojem. Ovaj sloj nazivaju „ubicom“ trenja, jer poboljšava energetsku efikasnost (smanjenje potrošnje) smanjenjem trenja do 35% uz istovremeno optimalan prenos toplote, što se direktno povoljno odražava na samu ekologiju jer se znatno smanjuje emisija CO2. Za što bolje karakteristike, pritisak ubrizgavanja treće generacije podignut je za 250 bara, pri čemu su dodatno obrađene komore za sagorijevanje koje sada nude optimalne „uslove“ za smješu goriva i vazduha. Novi motor dobio je i tehnologiju „Dual Variable Timing Camshaft“ koja kontroliše rad usisnih i izduvnih ventila, u zavisnosti od opterećenja motora. U praksi, to znači znatno veći obrtni moment pri nižim obrtajima motora i linearniji obrtni moment dostupan kod visokih obrtaja motora. Ove karakteristike obrtnog momenta vozačima donose prednost u vidu znatno udobnije i opuštenije vožnje, posebno u srednjem rasponu obrtnog momenta.

 

 

Takođe, stalno se podešavaju opterećenja pumpi za ulje i rashladnog sistema, dok se alternator stalno „kontroliše“ i pri ubrzanju minimalno „vuče“ snagu sa radilice motora, a kod usporavanja „proizvodnja“ struje je na maksimalnom nivou. Novi motor ima jedan turbopunjač fiksne geometrije, koji je mjera krajnje optimizacije novog 1.3 TCe bloka, pri čemu je u potpunosti uklonjena „turbo-rupa“, što je svojevrstan dokaz potpune efikasnosti novog motora. U modelu Scenic TCe 115, novi motor razvija maksimalni obrtni moment od 220 Nm pri 1.500 o/min, ubrzava 0-100 km/h za 11,3 s, postiže 182 km/h maksimalne brzine uz prosječnu potrošnju od 5,4 l/100 km (naravno, u Grand verziji ubrzanje je nešto lošije i iznosi 11,7 s, dok je najveća brzina 179 km/h uz prosječnu potrošnju od 5,6 l/100 km). Zlatna sredina TCe 140 u Scenicu razvija 240 Nm obrtnog momenta pri 1.600 o/min, ubrzava do 100-ke za 10,1 s sa najvećom brzinom od 195 km/h, uz prosječnu potrošnju od 5,4 l/100 km (Veliki Scenic do 100-ke ubrzava za 10,3 s, te razvija 192 km/h uz prosječnu potrošnju od 5,6 l/100 km). Ova verzija moći će se dobiti i sa sedmostepenim EDC mjenjačem sa dvostrukom lamelom, pri čemu Scenic ubrzava do 100 km/h za 10,2 s (ostale vrijednosti su identične), a Grand verzija ubrzava za 10,5 s uz decilitar manju potrošnju (5,5 l/100 km). Šlag na tortu je verzija TCe 160 koji isporučuje 260 Nm obrtnog momenta pri 1.750 o/min. Sa ovim motorom, „obični“ Scenic ubrzava 0-100 km/ za 9,9 a postiže 200 km/h najveće brzine uz prosječnu potrošnju od 5,4 l/100 km.

 

 

Grand Scenic ima ubrzanje od 10,5 s uz najveću brzinu od 197 km/h i prosječnu potrošnju od 5,6 l/100 km. Kad se TCe 160 „kombinuje“ sa EDC sedmostepenim mjenjačem, onda isporučuje 270 Nm obrtnog momenta pri 1.800 o/min, pa Scenic ubrzava do 100 km/h za 9,1 s, postiže 200 km/h najveće brzine uz prosječnu potrošnju od 5,4 l/100 km, dok se te cifre kod Grand verzije kreću od 9,3 s do 100 km/h, odnosno 197 km/h uz prosječnu potrošnju od 5,5 l/10 km.  Nema sumnje da će sa ovim novim TCe motorom popularnost modela Renaulta i Daimlera dodatno porasti. Narudžbe u Francuskoj i ostatku Evrope su dostupne, a prve isporuke počele su sredinom januara ove godine. Orijentirno, cijene u Francuskoj se kreću od 24.700 eura za model Scenic TCe 115 Life Energy do 37.500 eura za model Grand Scenic TCe 160 EDC Initiale Paris Energy. Da su svi proizvođači sa razvojem čistih benzinskih motora SUS počeli bar deset godina ranije, možda bi bili u eri „usporenog razvoja električnih i hibridnih modela“, a ne kao sada „ubrzanog gašenja motora SUS“.


P L U S
* Novim tehnologijama povećana energetska efikasnost motora
* Udobnija i opuštenija vožnja sa stanovišta vozača
* Smanjena potrošnja goriva i emisija CO2
* Razvijen iz već postojeće „osnove“


M I N U S
* Visoka cijena na našim prostorima biće jedan od faktora (ne)uspjeha modela sa ovim motorom
* Možda stiže „prekasno“, u svjetlu naglog napredovanja električnih i hibridnih modela

 

Haragei
Svima koji su (nekada davno) čitali romane, značenje naslova je poznato. Riječ je o japanskoj riječi koja u prevodu znači „šesto čulo“, odnosno predviđanje onoga što će se desiti, naročito kada se tiče borilačkih vještina. Ovu vještinu prepoznali su i inženjeri, koji konstruišu vozila, jer su svjesni da se danas kvalitet nekog automobila ne mjeri količinom ugrađenog metala već količinom ugrađene elektronike koja poboljšava sve poznate aspekte vožnje. Ugledavši se na vazduhoplovni sistem TCAS (Traffic Collision Avoidance System) i u automobile se sve više ugrađuju sistemi za sprečavanje udesa. Već postoje radari koji sprečavaju udar u iznenadnu čvrstu prepreku, a novi „trend“ jeste uvođenje C2C-CC (Car to Car Communication Consortium) sistema koji se zasniva na GPS uređajima i električnim transporderima. Tako će se u svakom trenutku moći odrediti položaj automobila u odnosu na put i ostale učesnike u saobraćaju. Potrebno je sve sisteme objediniti u jednu cjelinu, aktivirati sistem satelitskog pozicioniranja i omogućiti „komunikaciju“ među svim vozilima na putevima. Kada na osnovu određenog položaja automobila na putu i njegove trenutne putanje elektronika „prepozna“ opasnu situaciju, aktivira se zvučni i vibrirajući alarm sprečavajući ono najgore. Ideja je da ovakav sistem za godinu, dvije bude dostupan u svim kategorijama vozila, po cijeni ESP uređaja.
 

Datum objave: 15/03/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook