Naslovna > Teme > Sigurnost bez alternative

Tema - Dječije sjedalice

Sigurnost bez alternative

Nema roditelja koji za sigurnost svog djeteta ne bi dao sve na svijetu, ali ipak ima onih koji neozbiljno shvataju značaj dječijih sjedalica i adekvatnog prevoza najmlađih učesnika u saobraćaju...

Priča o dječijim sjedalicama ispričana je nebrojeno puta do sada. Savjetovali smo, govorili o važnosti, te naglašavali zakonsku dužnost njihovog korištenja. Ipak, svakodnevne situacije i pogledi u kabine motornih vozila ne dopuštaju nam da stanemo sa ovom pričom i tjeraju nas da vam ovog puta prikažemo brutalniju sliku posljedica neodgovornosti odraslih prema životima djece. Zašto je toliko važno da djeca budu propisno vezana? Naime, u toku prevoženja putničkim motornim vozilom dijete i pri najmanjim udarima, ali čak i naglim kočenjima, koja ne moraju završiti udarom, može da zadobije različite tjelesne povrede.


„Svako treba imati u vidu da su djeca u putničkom motornom vozili, ako nisu vezana u skladu sa svim preduzetim mjerama zaštite, potpuno nezaštićena i bitno izloženija povređivanju nego odrasle osobe“, rekao nam je docent dr Željko Karan, specijalista sudske medicine.

 

U najrizičnije situacije kod saobraćajnih nesreća spadaju udari u čvrste prepreke, kada gotovo trenutno dolazi do zaustavljanja vozila, koje se prethodno kretalo određenom brzinom.„U takvim situacijama nevezana djeca su posebno nezaštićena, jer budu praktično „katapultirana“ iz sjedišta. Najčešća prepreke u započetoj putanji tijela su vjetrobransko staklo i instrument tabla. U kontaktu s njima nastaju lakše povrede mekog tkiva ili teške tjelesne povrede glave, grudnog koša, trbuha i unutrašnjih organa, praćene krvarenjima“, kazao je dr Karan.Mada mnogi strani, ali domaći stručnjaci, državne institucije i nevladine organizacije stalno apeluju i skreću pažnju roditeljima na značaj adekvatnog prevoza najmlađih učesnika u saobraćaju, svakodnevno smo svjedoci slučajeva u kojima se očevi i majke ne pridržavaju zakona, ali ni roditeljskih obaveza.

 


„Prva stvar koja treba da se shvati je da se svi procesi prilikom sudara dešavaju za veoma kratko vrijeme u trenutku koji traje od 100 do 120 milisekundi, odnosno u desetom djeliću sekunde“, objasnio nam je Zoran Tadić, diplomirani inženjer saobraćaja.
Razorne sile koje nastaju nakon sudara najbolje oslikava sljedeći primjer. Naime, ako se vozilo koje se kreće brzinom od 25 km/h čeono sudari, odnosno trenutno zaustavi, težina objekata koji se nastavljaju kretati usljed djelovanja dinamičkih sila povećava se za 20 puta.„To znači da dijete koje je teško pet kilograma u trenutku udara postaje teško 100 kilograma. Ta činjenica pobija najčešću tvrdnju majki da je dijete najsigurnije u njihovom naručju, jer je 100 kilograma u tom trenutku previše tereta za dvije ruke. To opet znači da postoji velika vjerovatnoća da će dijete ispasti iz majčinih ruku i biti prepušteno velikim udarnim silama, te najverovatnije ispasti iz vozila. Istraživanja pokazuju da su u takvim situacijama četiri puta veće šanse da dođe do povreda opasnih po život nego kada se učesnik u saobraćajnoj nesreći ostane u svom sjedištu. Ako su posljedice ovako fatalne pri brzini od samo 25 km/h, onda možete da zamislite šta se dešava kada do sudara dođe pri 50, 60 ili 100 km/h“, zaključio je Zoran Tadić.

 



„Dinamička sila koju tijelo težine 100 kilograma ima u trenutku sudara pri brzini od 25 km/h povećava njegovu težinu na 2.000 kg. Možete samo da zamislite koje su posljedice kada u kontakt dođu dijete od pet kilograma i tijelo odrasle osobe „teško“ dvije tone. U takvoj situaciji šansa za preživljavanje je svedena na nulu i nalazi se u domenu lude sreće“, kazao je Zoran Tadić, diplomirani inženjer saobraćaja.
Ukoliko obraćate pažnju na djecu u automobilima, vjerovatno ste primijetili i slučajeve da vozač u svom krilu drži malo dijete. U takvoj situaciji dijete se nalazi između vozača i upravljača, te će dođe li do bilo kakvog, pa i veoma laganog udara biti najblaže rečeno stiješnjeno, a sami tim i povrijeđeno.„Najblaže povrede koje dijete može da zadobije u takvoj situaciji su povrede grudnog koša i trbuha, koje mogu biti posebno ozbiljne ukoliko vozač nije vezan, jer tada svom svojom težinom pritišće dijete uz upravljač“, objasnio nam je doktor Karan.Ukoliko smatrate da pravilno postupate dopuštajući djetetu da sjedi na mjestu suvozača vezano sigurnosnim pojasom za odrasle, iako ono nije dostiglo za takav način vezivanja odgovarajuću dob, opet se varate.„U frontalnim sudarima u kojima dijete nevezano sjedi na suvozačevom sjedištu gotovo sigurno se mogu očekivati teške tjelesne povrede koje nastaju u kontaktu sa enterijerom, a kod savremenih automobila i sa vazdušnim jastukom. Situacija se neće bitno promijeniti ni ako je dijete neodgovarajućeg uzrasta vezano, jer sigurnosni pojas nije predviđen za zaštitu male djece“, objasnio nam je docent dr Željko Karan, specijalista sudske medicine.Prevoženje djece na zadnjem sjedištu kada ona nisu vezana, a pri tom se još igraju ili ih ima više, te one situacije kada dijete stoji između prednjih sjedišta ili je okrenuto i gleda kroz zadnji prozor apsolutno su neprihvatljive i krajnje opasno. Ono što bi odrasli trebalo da shvate je činjenica da djeca ne prate tok vožnje, ne prepoznaju opasne situacije, te zbog toga ne mogu da se oslone na instinkt „samozaštite“, koji odraslima „sugeriše“ da se pripreme za najgore.

 


Dakle zaštita i sigurnost djece apsolutno su u rukama roditelja, te nijedan od mnogobrojnih izgovora koje koriste za nekorišćenje sjedalica ne mogu da posluže kao opravdanje, posebno u situacijama kada dođe do saobraćajne nesreće, jer su posljedice više nego očigledne i nažalost tragične. Dječiji životi su neprocjenjivi, ali krhki. Shvatite koliko je saobraćaj opasan za njih i zaštitite ih koliko god možete, jer su njihovi životi u rukama odraslih. Ne dozvolite sebi da se zbog vašeg propusta, ljenosti ili neznanja ugasi ijedan dječiji život. Zaštitite djecu u saobraćaju.
 

Datum objave: 24/09/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook