Naslovna > Izdvajamo iz sadrzaja > Izdržljive mašine u rudnicima

Jedinstveni giganti

Izdržljive mašine u rudnicima

Saradnja sa Caterpillarom datira još od polovine osmdesetih godina prošlog vijeka kada su za potrebe rudnika nabavljene i prve mašine američkog proizvođača od kojih su neke još uvijek u životu...

Proizvodnja željeznih ruda na industrijski način na području grada Prijedora započela je otvaranjem Rudnika "Ljubija" 1916. godine. Rudnik „Ljubija“ pokrenula je Austrougarska monarhija za svoje potrebe u toku Prvog svjetskog rata. Godine 1967. otvoren je Rudnik „Tomašica“, a 1985. godine Rudnik „Omarska“. Sva tri rudnika su radila u sastavu zajedničkog preduzeća, koje se zvalo „Rudnici željezne rude Ljubija“ Prijedor. Proizvodnja je obustavljena 1992. godine, a ponovo je oživljena 2004. godine kada je u saradnji sa multinacionalnom kompanijom LNM osnovano zajedničko preduzeće "Novi rudnici Ljubija", koje je polovinom 2006. godine restruktuisano u „Arcelor Mittal Prijedor.

 

Caterpillarovi „dinosaursi“

 

Kada se govori o rudarskim mašinama i njihovoj izdržljivosti u Rudnika „Omarska“ priču uvijek započinju sa dva Caterpillarova „dinosurusa“. Riječ je o grederu 16G i gorostasnom utovarivaču 992C, u čiju kašiku može da stane ni manje ni više nego 11 kubnih metara materijala. O kakvim izdržljivima mašinama je riječ najbolje govori podatak da prva iza sebe ima 60.000 radnih sati u veoma teškim uslovima. I dan danas je 16G greder u ravnopravnoj upotrebi sa savremenim modelom kakav je novi 16M model, koji je u „Omarsku“ posredstvom preduzeća Teknoxgroup BH d.o.o. stigao prošle godine.

 

Za aktuelnu M seriju Caterpillarovih motornih gredera s pravom se može reći da je revolucionarna. Ovakav epitet greder 16M zaslužuje ponajviše zbog inovativnog sistema upravljanja, sa kojim se pokreti operatera smanjuju za nevjerovatnih 78%. Podsjećamo da je klasični sistem upravljanja koji se primjenjivao kod motornih gredera poput već spomenute G serije (volan i ručice) zamijenjen inovativnim i višestruko praktičnijim sa dva multifunkcionalna džojstika, koji su integrisani sa lijeve i desne strane vozačevog sjedišta. Ova dva džojstika omogućavaju upravljanje gotovo svim pokretnim dijelovima mašine i imaju po sedam funkcija. Lijevi džojstik je primarno namijenjen kontroli pravca, određivanju brzine, smijera kretanja (naprijed-nazad), a ima i jednu funkciju za podešavanje lijeve strane „noža“. Desnim džojstikom operater kontroliše sve ostale pokrete „noža“, kruga i rude, a s njim je između ostalog moguće i blokirati deferencijal.

 

Ugođaj u kabini

 

Kada je riječ o kabini u Caterpillaru poseban naglasak stavljaju i na preglednost svih displeja i mjernih uređaja, kako po danu tako i po noći. S jedne strane to operateru omogućava jednostavan pristup neophodnim informacijama, a sa druge mu ostavlja puno više prostora da se koncentriše na rad. Da bi se smanjio zamor operatera kabina je bolje zvučno izolovana, a značajno su ublažene i vibracije koje dolaze od motora. Velika pažnja posvećena je i ergonomiji sjedišta te mogućnostima njegovog podešavanja.

 

Osim što smanjuje broj pokreta ruku i zglobova operatera za 78% novi komandni sistem sa dva džojstika pojednostavljuje upravljanje grederom i omogućava puno lakšu obuku operatera

 

Znatna ušteda goriva

 

On automatski isporučuje dodatnih pet konjskih snaga u svakom tepenu prenosa za naprijed od prvog do četvrtog,  i svakom stepenu prenosa za nazad od prvog do trećeg. Osim boljeg kontakata ovaj sistem omogućava i uštedu u gorivu. Sistem ograničava snagu motora u nižim stepenima prenosa, što smanjuje proklizavanje točka kada je trakcija ograničena. Kao opcija uz gredere M serije nudi se i VHP Plus sistem (promjenjivi nivo konjske snage plus).

 

Opcijom Promjenljive snage Plus (VHP Plus), dodatnih pet konjskih snaga se isporučuje u svakom stepenu prenosa za naprijed od petog do osmog, radi obezbjeđivanja više snage na većim brzinama. Svi modeli iz M serije mogu se opremiti sigurnosnim sistemima kao što su detektor prisustva vozača gredera ili sigurnosne kamere za nadzor zadnjeg kraja gredera. Modeli iz M serije dostupni su sa sedam izlaznih snage od 103 kW koliko razvija namanji 120M model do 397 kW koliko ima najjači 24M. 

Datum objave: 10/09/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook