Naslovna > Tehnika > Bez mirisa i bez ukusa
FOTO GALERIJA (18)

Autonomna vožnja

Bez mirisa i bez ukusa

Bez mirisa i bez ukusa

Ostvarile su se najgore vozačke crne misli. Autonomni (samostalni) automobili postaju sve manje naučna fantastika, a sve više stvarnost. Sve više proizvođača automobila poput Tesle, Toyote, Audija i firmi koje se bave sličnim tehnologijama žele vozače učiniti nebitnim i poslati ih na margine automobilizma. Ovo se pravda time da su vozači najslabija karika u procesu vožnje, koju bi svemoćna elektronika trebalo da učini daleko bezbjednijom. S tim ciljem nastupaju zajedno Harman, Continental i Visteon, proizvođači i razvojne kompanije, koje su na ovogodišnjem Sajmu elektronskih dostignuća CES u Las Vegasu predstavili svoj koncept proširene stvarnosti HUD (Head Up Display). Kreatori ovog sistema smatraju da će on vozaču pružiti dovoljno informacija da se njegove greške svedu na minimum. Naime, u HUD aplikaciji postojeći, potencijalno opasni objekti dodatno se ističu, pa ih vozač znatno prije može uočiti i pravilno odreagovati da bi izbjegao eventualnu nesreću. Pokretač ideje je Harman sa svojim LIVS (Life Enhancing Intelligent Vehicle Solution), a nju su svesrdno podržali Continental (DigiLens) i Visteon koji je u brak unio ekran na kome se odvija čitava priča. U odnosu na trenutno dostupne, ultra tanki holografski HUD iz Continentalovog DigiLensa biće tri puta manji, zahtjevaće znatno manje prostora, a slika koju će projektovati biće znatno veća i sa svim potrebnim informacijama.

 

 


Sam ekran je na vjetrobranskom staklu, te vozač ne mora sklanjati pogled sa puta, jer se sve potrebne informacije projektuju direktno ispred njega. HUD se može koristiti za klasičnu navigaciju, jer će se strelice za skretanje pojavljivati i pomagati kod skretanja, uz pomoć upozorenja i navođenja glasom kao dodatna pomoć u vožnji. Pri tome, ovaj uređaj se brine da vozač ne propusti ispoštovati prednost ili određene saobraćajne znakove. Primjenom ove tehnologije njeni tvorci tvrde da će se moći realno dostići vizija nulta nesreća, kao i da će ova tehnologija umnogome ubijediti vozače da prihvate autonomne automobile, jer će im ona pružiti uvid u ono što automobili u stvari vide. Ipak, potrebno je riješiti nekoliko stvari kao što su prepoznavanje znakova ili raskrsnica u djeliću sekunde, kako bi sistem bio savršen. Uvođenje biometrijskog prepoznavanja otiska prsta i lica vozača doprinijeće većoj sigurnosti i znatno lakšoj personifikaciji samog automobila, kombinujući biometrijske elemente sa funkcijom „keyless entry“ i sistemom PASE (Passive Start and Entry). Ovo u praksi znači da više nećete moći startovati automobil zahvaljujući ključu koji je prisutan u kabini. Prije toga će se morati obaviti provjera autentičnosti vlasnika vozila putem otiska prsta, čime se dodatno obezbjeđuje automobil od krađe. Biometrijski elementi, kada se spoje sa unutrašnjim kamerama, omogućiće da vozač potpuno personalizuje unutrašnjost. Kada sistem prepozna vozačevo lice automatski će podesiti parametre unutrašnjosti kao što su položaj sjedišta, muzika, temperatura i navigacija. Takođe, u sistem se može ukomponovati i Continental Intelligent Glass (Continentalova inteligentna stakla), odnosno vozač može zatamniti sve prozore kad napusti automobil, a da se ista postepeno posvjetljuju kako vozač prilazi automobilu (u cilju zaštite unutrašnjosti od sunca ili neželjenih pogleda). Biometrijski elementi mogu se implementirati u sve „pametne“ sisteme u automobilu, bez obzira na pristup tehnologiji u vozilu (Bluetooth Low Energy ili niske frekvencije).

 


Ono na čemu se danas zasnivaju savremeni autonomni sistemi vožnje jesu LIDAR sistemi, odnosno optički radari na kojim su u Continentalu odlučili posebno poraditi. Osnovna komponenta autonomne vožnje jeste model okoline, koji su u Continentalu dobili pomoću senzora okoline visoke rezolucije 3D Flash LIDAR i centralne upravljačke jedinice. Da bi automobil preuzeo kontrolu od vozača, mora se vršiti konstantno prikupljanje, obrada i tumačenje podataka 360º oko automobila. Model okoline mora dati informacije o svim učesnicima u saobraćaju, nepomičnim objektima kao i o samom položaju automobila. Što je više senzora, radara, kamera i „Surround View“ sistema to će i model okoline biti pouzdaniji. Sa druge strane, svaki od ovih sistema i senzora ima svoja ograničenja pa je 3D Flash LIDAR faktor od velikog značaja. Ovaj LIDAR skenira okolinu u rasponu od nekoliko centimetara do 200 metara za samo 1,32 mikrosekunde i do 30 puta u sekundi, a automobil ima potpunu „sliku“ okoline u svih 360º. Njegova savršenost leži u tome što ima samo dvije ključne komponente: laser (koji poput blica fotoaparata osvjetljava okolinu automobila do 200 m) i visokointegrisani receptorski čip (koji ima sposobnost snimanja laserskog impulsa i njegove refleksije na svakom pikselu svjetla – mjeri udaljenost od objekta). Time se dobija vrlo precizna slika okoline, bez „rasipanja“ slike, a serijska proizvodnja očekuje se početkom 2020. godine. Da bi vožnja postala autonomna model okoline koji daje 3D Flash LIDAR mora obraditi.

 


Centralna upravljačka jedinica (CPU) se sastoji od više heterogenih procesorskih jedinica. CPU takođe ima ulogu povezivanja elektronski kontrolisanih šasija i bezbjednosnih sistema. Kroz razvoj CPU Continental je razdvojio Assisted Driving Control Unit i Automated Driving Control Unit. Assisted Driving Control Unit je modul upravljačke jedinice namijenjen za napredne sisteme za pomoć vozaču u svim nivoima opreme i sadrži paket senzora i upravljačku jedinicu. Automated Driving Control Unit je upravljačka jedinica za automatsku vožnju, odnosno veoma snažan računar, koji zadovoljava sve zahtjeve neophodne za potpuno autonomnu vožnju. Poseban „fokus“ stavljen je na specifične digitalne objekte iz modela okoline, najstrože zahtjeve bezbjednosti autonomne vožnje (ASIL D) i performanse u realnom vremenu (real time performance). Da je Continentalu i društvu stalo da u potpunosti uvedu autonomnu vožnju, najbolje potvrđuje i činjenica da je Continental otvorio razvojne centre u SAD, Japanu, Kini i Evropi. Inženjeri su dobili zadatak da rade na šest veoma važnih segmenata autonomne vožnje: razvoju tehnologije senzora, povezanosti, dijalogu čovjek-mašina, arhitekturi sistema, pouzdanosti i opštem prihvatanju autonomne vožnje. Ukoliko uspiju u svom naumu, nama ljubiteljima klasične vožnje sa rukama na upravljaču, putovanje automobilom biće (kao kad probate jelo koje vam se ne svidi) bez ukusa i mirisa. 

 


Pokretna kancelarija

Dok se većina proizvođača trudi predstaviti autonomne (samovozeće) automobile, koji će omogućiti da se prebacite na željenu destinaciju bez obaveze da upravljate njima, drugi su već počeli razmišljati kako da vozač i putnici što kvalitetnije iskoriste to vrijeme. Tako se Bosch, koji je stalni izlagač na CES-u i koji je uglavnom radio na infotainment i samovozećim sistemima, posvetio kreiranju enterijera automobila budućnosti. Boschovo rješenje uključuje kokpit obložen kvalitetnim drvetom u kojem je ugrađena kamera za prepoznavanje lica. Nakon što prepozna „svog“ vozača, automobil prilagođava vozačko sjedište i ostale postavke unutrašnjosti koje je vozač ranije zadao. Kad automobil započne samovozeći mod, unutrašnjost automobila postaje prava pokretna kancelarija, jer se preko ekrana počinju odvijati video konferencije, može se raditi na dokumentima ili se opustiti gledajući omiljene filmove. Bosch je izračunao da će korisnik samovozećeg automobila imati godišnje oko 100 sati „viška“ vremena, koje je uz pomoć njihove tehnologije moguće „pametno“ iskoristiti.

 

 

PLUS


*  Uvođenje najnaprednijih tehnologija,
*  Znatno povećanje bezbjednosti vožnje, kako za putnike u automobilu tako i za ostale učesnike u saobraćaju,
*  Mogućnost potpune personifikacije automobila,
*  Rad nezavisan od vremenskih uslova i doba dana.

 


MINUS


*  Kratko i jasno: Vožnja će postati bezlična i bezosjećajna, bez svih onih uživanja koje nam sada pruža osjećaj „volana u rukama“.

 


 

 

Datum objave: 15/02/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook