Naslovna > Teme > Bez para nema ni igara

Tema - Mogućnosti autodroma Zalužani

Bez para nema ni igara

Jedina kružna staza u BiH, ona u Zalužanima pokraj Banjaluke, ima nedefinisan status, a kako stvari stoje, bliža je zatvaranju nego činjenici da će u budućnosti ugostiti neko ozbiljnije auto-moto takmičenje evropskog ili svjetskog ranga...

Za većinu običnih ljubitelja najbržeg cirkusa na svijetu, koji u ovom automobilističkom nadmetanju najčešće uživaju ugodno zavaljeni pokraj malih ekrana, Formula 1 je miks snažnih automobila, zanosnih ljepotica i velikih uzbuđenja. Mada njihove oči primjećuju i boksove, tribine, spektakularne građevine i gomilu asfalta, na stazi i oko nje, samo rijetki od njih se zapitaju kako Formula 1 izgleda iza „paravana“.

 

A tamo „iza“, daleko od očiju javnosti, odvijaju se velike, za mnoge puno važnije bitke i dvoboji, od onih koji nam najbolji vozači današnjice nude nedjeljom poslijepodne. Puno muke, znoja, ali i gomila novca i ostalih infrastrukturnih preduslova potrebni su da bi jedna staza konkurisala za domaćinstvo F1 karavanu. Ovo je priča o jednom projektu, koji možda nema budućnost u realnom vremenu, ali projekta koji je živ, realan i isplativ u studiji, koju je po strogim FIA standardima, izradila Lejla Fazlić-Babić, diplomirani inženjer arhitekture.

 

- Svaka F1 staza je veoma složen kompleks, koji je napravljen u skladu sa FIA standardima, koji do detalja propisuju kako treba da izgleda svaki njen segment. Osim osnovnog izgleda staze i pratećih objekata FIA standardima se zahtijeva i postojanje određene prateće infrastrukture, poput prilaznih puteva, parkinga za gledaoce, aerodroma, ali i adekvatne električne, vodovodne i kanalizacione infrastrukture - kaže Leila Fazlić-Babić.

 

 

 

Staza za Formulu 1 ja ogroman kompleks, koji je uređen i regulisan tako da svaki objekat, svaki njegov dio, svako vozilo, svaki čovjek, uopšte sve što se nalazi unutar njega, ima tačno određenu namjenu i funkciju, te isključivo služi da vozačima i timovima omogući maksimalne uslove za rad, a gledaocima za uživanje. Staza za trke F1 je samo jedan mali dio ovog ogromnog kompleksa, gdje svi zahtjevi bez pogovora moraju biti zadovoljeni. Sama staza, kao izdvojen segment, takođe ima dosta zahtjeva, koje FIA precizno navodi.- Što se tiče same staze, ona između ostalog mora da ima minimalnu dužinu od 3,5 kilometara. Teoretski gledano staza u Zalužanima bi mogla da ispuni F1 standarde u pogledu zemljišne površine koja je potrebna za jedan ovakav kompleks. Tu mislim na čitavu korisnu površinu nekadašnjeg vojnog kompleksa, u čijem sastavu se nalazi današnja staza. Takva jedna staza bi imala novu konfiguraciju trkačkog dijela, te mnoštvo pratećih infrastrukturnih objekata, poput tribina, parkirališta, ali i velikog centralnog objekta, u kojem bi bili press centar, Vip hotel, vatrogasna stanica i stanica hitne pomoći, uprava staze... Posebni objekti potrebni su i za garaže timova, skladišta, ali mnoge ostale zabavne i ugostiteljske sadržaje, bez kojih se jedan ovakav događaj ne može ni zamisliti - objašnjava Leila Fazlić-Babić.

 

Kolike su šanse i mogućnosti da staza u Zalužanima u budućnosti ugosti Formulu 1, pitali smo i jednog od najtrofejnijih bh. vozača, koji se tokom svoje dosadašnje karijere nadmetao na mnogim evropskim i svjetski poznatim stazama, koje između ostalog ispunjavaju najzahtjevnije FIA standarde, Borisa Miljevića.
- Da bi staza u Zalužanima bila na međunarodnom nivou, odnosno po FIA standardima, potrebno je jako puno ulaganja. Praktično sama staza i prateći objekti bi trebali da budu izgrađeni od „nule“. Ono što sam mogao da zapazim takmičeći se u inostranstvu, ali i posjećujući komplekse poput F1 staze u Dubaiju, su visoki bezbjednosni standardi, te mnoštvo infrastrukturnih objekata, logistike i stručnog osoblja, koje se u prvom redu brine o zdravlju i sigurnosti takmičara - kaže Miljević.
Što se tiče bezbjednosti, FIA je takođe postavila visoke standarde, jer je posljednjih godina sigurnost vozača postala važnija od sirovog adrenalina.

 

- U ovom segmentu vladaju praktično najstroža pravila, a sistem bezbjednosti mora biti na najvišem mogućem nivou. Da bismo stekli što bolju sliku šta to podrazumijeva u praksi, navešću samo jedan sigurnosni standard, koji podrazumijeva da gledaoci prije trke ne smiju ni u kojim okolnostima da se nađu na stazi, niti u njenoj bližoj okolini, ako ona nije ograđena sigurnosnim mrežama. Ljudi koje sjede pored televizora teško mogu da shvate koliko je Formula 1 opasan sport, koliko su velike brzine koje razvijaju ti automobili i koliko koban može biti i najmanji propust u organizaciji trke - kaže Leila Fazlić-Babić.
Da su bezbjednosni standardi ujedno i najvažniji na svakoj, pa i F1 stazi, misli i Bojan Majkić, proslavljeni bh. motociklista, koji poput Borisa Miljevića ima internacionalno iskustvo.- Mada svaka auto-moto staza mora da ispuni mnoštvo uslova, da bi bila sposobna da ugosti vrhunske vozače i motocikliste, mislim da je bezbjednost učesnika ovakvih događaja na prvom mjestu svuda u svijetu. Kod nas su svi standardi, pa tako i oni u auto-moto sportu, na vrlo niskom nivou, daleko ispod onoga što nam se nudi i pruža kada odemo da se takmičimo na nekoj stazi u inostranstvu - smatra Bojan Majkić.

 

 


Iako se bezbjednosti poklanja mnogo pažnje, ni drugi segmenti se ne zanemaruju, već, kao što smo rekli, svaki detalj ima svoju svrhu. Stoga je o ciframa za izgradnju jednog ovakvog kompleksa suludo pričati, a da ne bismo zašli dublje i šokirali se zbog svega onoga što mora da ima staza za F1, vratićemo se u stvarnost, u Banjaluku, u Zalužane, na spornu stazu. Ima li šanse da se na tom mjestu napravi staza na kojoj će se jednog dana voziti trke F1?- Takav jedan projekat prvenstveno mora da ima svoju finansijsku isplativost. Uzimajući u obzir stanje u kojem se BiH sada nalazi, ali i naš geografski položaj, broj stanovnika, te koliko ljudi uopšte prati auto-moto sport, mislim da je jedan takav projekat danas u domenu naučne fantastike - smatra Boris Miljević.
Njegovo mišljenje dijeli i motociklista Bojan Majkić, koji uz to još smatra da bi takav jedan projekat mogao da se isfinansira samo uz pomoć države i entiteta, jer je riječ o ogromnim ulaganjima, koja u sadašnjim okolnostima djeluju daleko, daleko iznad realnih mogućnosti.

 

 

Idejni projekat za stazu za trke F1, koji je rađen na osnovu ove staze u Zalužanima, izveden je pod pretpostavkom da su svi ostali uslovi ispunjeni, uključujući pitanje vlasništva, struje, vode, kanalizacije, prilaza i mnogih elemenata, koji u realnoj situaciji ne zadovoljavaju ni ono najosnovnije.- Staza u Zalužanima trenutno ima nedefinisan status, tačnije nije određeno ko treba da rukovodi ovim objektom. Kakva će biti budućnost staze, prvenstveno zavisi od ekonomske isplativosti određenog projekta, koji bi bio kandidovan za ovaj objekat - smatra Nikola Manojlović, generalni sekretar Auto-moto saveza Republike Srpske.
Staza kao staza, zaista ima perspektivu, jer je, kako kažu, najbolja staza poslije Grobnika u bivšoj Jugoslaviji i mnogo je toga što se može uraditi da bi ona bila unaprijeđena. Svi naši sagovornici se slažu da bi postojeća staza, uz određena sredstva, mogla da bude preuređena i adekvatno pripremljena za manje zahtjevna evropska auto-moto takmičenja, pa čak i za biciklističke trke. U okolini asfaltne staze mogli bi da budu napravljeni i adekvatan off-road poligon, zatim centar sigurne vožnje, poligon za auto-škole i mnogi ostali sadržaji, koji bi stazi u Zalužanima omogućili da bude isplativ projekat, a ne napušten i ničiji objekat, kakav je danas.
 

Datum objave: 16/02/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook