Naslovna > Teme > Boli glava od procedura

Tema - Uvoz oldtajmera

Boli glava od procedura

Zbog neusklađenosti pojedinih zakonskih akata i vremenskih rokova ljubitelji starih četvorotočkaša pri uvozu oldtajmera iz inostranstva u BiH nepotrebno gube vrijeme, novac i živce, ali i rizikuju visoke kazne, koje im sleduju ukoliko naprave carinske prekršaje...

 

Procedura uvoza oldtajmera složen je proces, koji iziskuje ispunjavanje svih segmenata koji prethode registrovanju vozila starijeg od 30 godina u Bosni i Hercegovini. U ovaj proces uključene su mnoge institucije, od kojih svaka ima svoje zahtjeve i nadležnosti, stoga ukoliko planirate da uvezete oldtajmera iz neke druge zemlje, obratite pažnju na svaki detalj naše priče.  Naime, priča počinje na granici, gdje vozilo prolazi gotovo istu proceduru kao i u slučajevima kada se radi o uvozu običnog putničkog vozila.

- Uvoz oldtajmera je definisan na isti način kao i uvoz ostalih putničkih vozila. To zapravo znači da je prvi korak kod uvoza takvog automobila njegovo prijavljivanje carinskoj službi prilikom ulaska u BiH. Nakon toga dobijaju provoznu carinsku prijavu i započinju proceduru carinjenja vozila i pribavljanja dokumentacije koja je neophodna za ovaj proces. Rok za obavljanje ovog posla je deset dana od dana ulaska vozila u zemlju, s mogućnošću produženja roka uz prethodno podnošenje zahtjeva za produženje. U dokumentaciji koja je neophodna za uvoz jednog oldtajmera nalazi se i jedan dokument koji nije potreban pri standardnom uvozu, a riječ je o uvjerenju o identifikaciji, koje izdaje nadležno Ministarstvo komunikacija i transporta u saradnji sa partnerima koji sprovode proces homologacije i identifikacije vozila u BiH. Ovo uvjerenje je zapravo dokument sa kojim se zvanično potvrđuje da je predmetno vozilo oldtajmer  - objasnio nam je Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje.

 

Praktično iskustvo

 

Odgovor na pitanje šta je sve potrebno obaviti prilikom uvoza oltajmera u BiH potražili smo i od odgovornih lica u Oltajmeru klubu Sarajevo. 

- Osim kupoprodajnog ugovora i saobraćajne dozvole svaki oldtajmer prilikom uvoza mora da bude stariji od 30 godina. Njegovo trenutno stanje mora da se procijeni u nekom od domaćih oldtajmer klubova, koji na osnovu stepena očuvanosti vozila izdaje i odgovarajuću potvrdu neophodnu u procesu carinjenja - rekao nam je Nedim Usić iz Oldtajmer kluba Sarajevo.

Sve ovo možda nekima zvuči konfuzno, a nekima se čini kao vrlo jednostavan postupak, ali najbolji način da objasnimo proceduru uvoza vozila starijih od 30 godina je na konkretnom primjeru.

- Dugo sam tražio popularnog „fiću“ u inostranstvu. Kada sam konačno pronašao vozilo koje mi odgovara, otišao sam u Sloveniju i kupio ga. Sam proces kupovine je tekao brzo i bez problema, a automobil je odjavljen i zatim krenuo na put ka BiH - započinje svoje iskustvo Željko Savić, ljubitelj i vlasnik oltajmera iz Laktaša.

- Dovezao sam ga na granični prelaz Gradiška, gdje sam vozilo uredno prijavio za carinjenje i obavio sve neophodne procedure. Nakon toga počinju i prvi problemi. Naime, da bi se u BiH uvezao i uredno ocarinio jedan oldtajmer, zakonski je predviđen rok od deset dana, kao i za sva ostala vozila. Međutim za pribavljanje sve neophodne dokumentacije treba puno više od deset dana, pa svi koji uvoze oldtajmere odmah treba da računaju da će biti neophodno podnijeti zahtjev za produženje ovog roka. Mislim da su nadležne institucije ovu činjenicu trebale uzeti u obzir i produžiti ovaj rok za oldtajmere - zaključio je Željko Savić.

Poznato je da sva vozila koja se uvoze u Bosnu i Hercegovinu moraju da prođu proces homologacije, a poznato je i to da većina oldtajmera ne može da ispuni te uslove, zbog čega se mijenja i procedura uvoza. Umjesto potvrde o usklađenosti sa evropskim pravilnicima i normama, vozila starija od 30 godina moraju da dobiju potvrdu o identifikaciji.

- Da bi se dobila potvrda o identifikaciji vozila potrebno je dobiti uvjerenje od Ministarstva komunikacija i transporta BiH. Zakonski rok za izdavanje ovog uvjerenja je 30 dana, što automatski upućuje na zaključak da je zakonski rok za carinjenje vozila od desetak dana nemoguće ispoštovati. Zbog takve situacije lice koje uvozi automobil rizikuje da napravi carinski prekršaj, ukoliko blagovremeno ne podnese zahtjev za produženje roka za carinjenje. Da bi podnio ovaj zahtjev, vlasnik oldtajmera mora od institucije nadležne za homologaciju i izdavanje potvrde o identifikaciji da zatraži potvrdu o nemogućnosti njenog izdavanja zbog određenih „tehničkih problema“. Sa tom potvrdom vlasnik oldtajmera ide u carinsku ispostavu i zahtijeva produženje roka da bi izbjegao carinski prekršaj. Pri tome carinska ispostava daje vlasniku potvrdu koja mu omogućava da zadrži vozilo, ali i da ga vrati u tu carinsku ispostavu u zakonskom roku sa svom neophodnom dokumentacijom za završetak procesa carinjenja. Dakle uvoz oltajmera u praksi je nepotrebno zakomplikovan, zbog neusklađenosti dva zakonska propisa i njihovih vremenskih ograničenja. Kada bi ovaj dio bio usklađen, čitav proces bio bi neuporedivo lakši i jednostavniji - zaključio je Željko Savić.

 

Neusklađeni rokovi

 

Dakle tek nakon što obavite sve što je naveo Željko Savić, vaš novi limeni ljubimac može da bude u vašoj blizini, odnosno ne ostaje u carinskoj ispostavi dok traje proces prikupljanja papirologije. Rok za prikupljanje dokumenta je 10 dana, te ukoliko za to vrijeme ne prikupite sve što vam treba, naći ćete se u problemu, osim ako ne predate zahtjev za produženje roka.

- Ukoliko iz opravdanih razloga uvoznik oldtajmera nije u mogućnosti da pribavi neophodnu dokumentaciju za carinjenje u zakonskom roku, on može od nadležne carinske ispostave zatražiti da mu produži rok od deset dana, kako bi predmetni proces mogao obaviti u skladu sa zakonom - objasnio je Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH.

I pored te činjenice uvoznici oldtajmera smatraju da je neophodno vremenski uskladiti zakonske procedure, te utvrditi drugačije rokove za obavljanje carine kod klasičnih i oltajmer vozila.

- Uvezao sam jednog oldtajmera i sada znam šta me čeka sljedeći put, ali možete samo zamisliti kroz šta mora proći neko ko uvozi oldtajmera prvi put i ne poznaje ovu materiju ovako dobro kao ja. Ponavljam još jednom kod uvoza mog automobila želio sam da ispoštujem sve zakonske procedure, a opet sam došao u situaciju da rizikujem carinski prekršaj, pa i zapljenu vozila. Mislim da je kazna za fizičko lice u tom slučaju oko 500 KM, a za špediciju koja obavlja carinjenje i do 5.000 KM. Sve ovo kroz što sam prošao me navodi na zaključak da u ovom slučaju sistem nije najbolje organizovan i da ga treba unaprijediti - poručio je Željko Savić, ljubitelj i vlasnik oldtajmera, kojem je za uvoz tri decenije starog „fiće“ iz Slovenije u BiH trebalo punih 40 dana. 

 

 

 

Ant. 1.

POTVRDA O IDENTIFIKACIJI VOZILA

Procedura za dobijanja potvrde o identifikaciji vozila, koja se dobija od Ministarstva komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, započinje tako što se po prijavi vozila na carinu u pomenuto ministarstvo mora poslati određena dokumentacija.

1.     Uplatnica za zahtjev o izuzeću (5 KM)

2.     Uplatnica za rješenje po zahtjevu za izuzeće (15 KM)

3.     Ovjerene kopije:

-         saobraćajne dozvole

-         knjižice vozila (opciono)

-         potvrde ili uvjerenja, kao dokaz da je započet postupak carinjenja

-         kupoprodajnog ugovora

-         lične karte uvoznika

-         potvrde oldtajmer kluba da je uvoznik njegov član

Po dobijanju predmetne potvrde vozilo se vozi na carinu, gdje se na njega plaćaju porez i carinske dažbine u skladu sa zakonom. Nakon toga se obavlja tehnički pregled, ugovara osiguranje i vozilo može da bude registrovano. Kod našeg sagovornika procedura uvoza trajala je oko 40 dana, a prije nego što bi se ponovo odlučio za uvoz nekog vozila koje spada u kategoriju oldtajmera, kaže da bi dobro razmislio, upravo zbog procedure. Kako kaže, ljubav prema oldtimerima jeste ogromna, ali njihov uvoz traži potpunu posvećenost i dosta vremena, pa ko voli, nek izvoli.

 

Datum objave: 27/08/2012
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook