Naslovna > Retro > Devet decenija proizvođača iz Hirošime
FOTO GALERIJA (9)

Mazda jubilej

Devet decenija proizvođača iz Hirošime

Za devedeset godina Mazda se razvila od proizvođača minijaturnih automobila u automobilskog giganta, čiji brojni modeli danas krstare putevima širom svijeta...

Mazda ove godine slavi jedan važan jubilej. Riječ je o 90 godina postojanja Mazde kao proizvođača automobila. U januaru 1920. godine u Hiroshimi osnovana je kompanija Toyo Cork Kogyo, koja se u početku bavila proizvodnjom mašinskih alata, a u II svjetskom ratu i naoružanja za japansku vojsku. U oktobru 1931. godine započeta je proizvodnja vozila, a prvi model koji je sišao sa traka bila je radna trokolica Mazda Go. Ovaj model za pogon je koristio jednocilindrični vazdušno hlađeni agregat, a i ostatak komponenti uglavnom je bio preuzet sa tadašnjih japanskih motocikala. Ipak, prvi Mazdin pravi automobil bio je minijaturni R360, a predstavljao je čistokrvni coupe sa četiri sjedišta, koji je pokretao vazdušno hlađeni V2 agregat zapremine 356 ccm od 16 KS, dovoljan da ovog mališana potjera do maksimalnih 84 km/h. Posebno zanimljivo je i to da je bio dostupan sa četverostepenim ručnim, kao i dvostepenim automatskim mjenjačem, te da je upravo ovaj mališan bio direktno zaslužan za veličanstveni proboj Mazde na automobilsko tržište. U početku 60-ih godina ime Mazda asociralo je i na takozvani rotacioni ili Wankel motor, koji je razvijala u kooperaciji sa njemačkim proizvođačem NSU i Felixom Wankelom.

 

 

 

 

 

Mazda je odigrala ključnu rolu u osavremenjavanju ovog motora, te njegovoj implementaciji u serijskoj produkciji. Tako je 1967. godine debitovao sada već legendarni model Mazda Cosmo Sport. Od tada je rotacioni agregat igrao veoma važnu ulogu, a u svojoj posljednjoj inkarnaciji, takozvanoj Renesis seriji, ugrađivan je i u sportski RX-8. Rotacioni motor koji igra ključnu ulogu i u Mazdinom razvoju alternativnog pogona, koji za napajanje koristi hidrogen. Danas, hidrogenski modeli RX-8 Hydrogen RE i Mazda 5 Hydrogen RE Hybrid svoju učinkovitost i praktičnost u svakodnevnoj eksploataciji već dokazuju na javnim putevima Japana i Norveške. Sa lansiranjem nove Mazde3 Plus i-stop u 2009. godini ovaj japanski proizvođač je još jednom demonstrirao da se neće zadovoljiti konvencionalnim tehničkim solucijama, već da će konstantno stremiti ka postizanju najoptimalnijih rezultata u pogledu pogona i brige za životnu sredinu. Ovaj Mazdin sistem je dvostruko brži u poređenju sa sličnim start/stop sistemima konkurencije, što samo još jednom dokazuje kako inovacije i orijentacija ka budućnosti još uvijek traju u Mazdinoj 90-godišnjoj istoriji.

 

 

Tokom svoje dugačke istorije Mazda je nekoliko puta povukla hrabre poteze, koji su na kraju rezultovali velikim uspjehom. Najbolji primjer za to je odluka da se 1989. počne sa produkcijom malog roadstera MX-5, i pored toga što su automobili ovog tipa već odavno okarakterisani kao umiruća vrsta. Sa modelom MX-5 Mazda je pogodila jackpot. Sa naprijed uzdužno postavljenim motorom i pogonom na zadnju osovinu, niskim težištem i laganom karoserijom Mazda MX-5  predstavljala je ideal zabavne vožnje, koji sada traje već 20 godina. U 2002. lansirana je Mazda 6, prvi model koji je razvijen u takozvanoj Zoom-Zoom filozofiji. Ovaj model danas je najzaslužniji za karakterisanje Mazde kao proizvođača racionalnih i uzbudljivih automobila, a po svemu sudeći tako će biti i u buduće.

 

 

Datum objave: 14/11/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook