Naslovna > Automobili > Mercedes-Benz > G klasa > Druga mladost off-road legende
FOTO GALERIJA (55)

Mercedes G-klase

Druga mladost off-road legende

Nakon 39 godina i više od 300.000 proizvedenih jedinica, Mercedesova G-klasa je ponovo rođena. Sa prepoznatljivog lica su izbrisane bore, kabina je blago porasla, postala komfornija i tehnološki naprednija. Vrhunski pogon je osavremenjen i nadograđen onoliko koliko je njemačkom terencu trebalo da ne strahuje ni od najlošijih puteva…

Nakon 39 godina proizvodnje, te nekoliko manjih i većih redizajna Mercedes je napokon ozbiljnije osvježio karoseriju i dimenzijski redefinisao svoj najpoznatiji terenski automobil. Uz legendarnu Toyotu Land Cruiser, Mercedesova G-klasa je bila i ostala jedan od najpoznatijih čistokrvnih terenskih automobila zasnovanih na staroj, dobroj klasičnoj koncepciji sa nezavisnom šasijom i karoserijom. Rad na razvoju nove G-Klase bio je veoma izazovan za Mercedesov konstruktorski tim, jer je trebalo da naprave moderan automobil sa mnogo tradicionalnih obilježja.

 

 

Prvi i jedan od najvećih i najvažnijih izazova je bio dizajn, od kojeg se tražilo da zadrži prepoznatljivost, ali i da ponudi neka nova modernija rješenja. I mada je svaki milimetar karoserije automobila u potpunosti novooblikovan, tako se ne čini na prvi pogled. Vanjski izgled nije se značajno promijenio od 1979. godine. Klasični elementi i dalje imaju specifične namjene baš kao i ranije, i daju G-klasi njen jedinstven izgled. Poštujući tradiciju zadržana je karakteristična kvaka na vratima, sa jedinstvenim zvukom prilikom zatvaranja. Zadržani su i bočna zaštitna lajsna, rezervni točak na zadnjim vratima i izdvojeni pokazivači smjera na blatobranima. Tu su i sve one ravne linije koje G-klasi daju prepoznatljiv oblik terenskog vozila. Unaprijeđeni dizajn filozofski je usklađen sa Mercedesovim aktuelnim „Sensual Purity“ stilom, ali istovremeno je ostao 100% vjeran karakteru originala. Poštujući tardiciju dizajneri su zadržali šarke sa vanjske strane vrata i karakterističan V oblik poklopca motora. Najveću slobodu su sebi dali u kreiranju novih svjetala, koja su zadržala prepoznatljivi oblik, ali su ga dodatno istakla najsavremenijom LED tehnologijom. Zagriženim tradicionalistima ovaj potez se na prvi pogled učinio prevelikim rezom, no u Mercedesu objašnjavaju da je G-klasa morala da na određeni način pokaže i svoj novi, modernistički duh. Novi kvalitet u vanjskom dizajnu je i puno bolja integrisanost svih karoserijskih komponenti, sa preciznijim zazorima i harmoničnijim prelazima. U Mercedesu ističu i da su branici, blatobrani i nogostupi sada puno bolje „utopljeni“ u karoseriju, te da je ona zbog toga elegantnija i skladnija nego do sada. Tačnije, izgleda kao da je izlivena iz jednog komada metala…

 

 

I dok je eksterijer zadržao tradicionalan, prepoznatljiv izgled, enterijer G-Klase je radikalno izmijenjen i prilagođen najsavremenijim Mercedesovim digitalnim standardima. Sa karakterom terenskog vozila i vrhunskom luksuznom opremom, G-Klasa je do sada uvijek uspijevala kombinovati dva ekstrema u harmoničnu cjelinu. U Mercedesu s ponosom ističu da su u izradi enterijera nove G-Klase korišteni samo materijali visokog kvaliteta. Završna obrada svakog od njih rađena je ručno i sa najvećom mogućom posvećenošću. U oblikovanju pojedinih segmenata enterijera dizajneri su inspiraciju pronašli u eksterijeru. Tako su okrugla prednja svjetla poistovjećena sa ventilacionim otvorima sa vozačeve i suvozačeve strane. Tu je i klasični dizajn pokazivača pravca, koji je preslikan na oblik zvučnika na panelu ispod vjetrobranskog stakla. Sa puno stila su oblikovane i ručke na vratima, te tri stilizovana prekidača na centralnom grebenu preko kojih se upravlja blokadama diferencijala. Instrument tabla je dobila potpuno novu dimenziju. Osim u klasičnoj analognoj kombinaciji sa dva okrugla pokazivača brzine i broja obrtaja, dostupna je i u savremenoj digitalnoj verziji, istoj kao u aktuelnoj E i S-klasi. Ova opcija donosi dva ekrana visoke rezolucije sa dijagonalom od 12,3-inča, koji su vizuelno spojeni u svojevrsni „Widescreen cockpit“ ispod zajedničke staklene zaštite. Vozači mogu da biraju između tri različita grafička stila: Classic, Sport i Progressive, a mogu i da izdvoje određene relevantne informacije i organizuju prikaz prema svojim potrebama. Zahvaljujući taktilnim impulsima i zvučnim povratnim informacijama iz zvučnika na instrument tabli, vozači mogu da koriste ekran osetljiv na dodir pomoću kontrolera koji se nalazi na centralnoj konzoli bez skretanja pogleda sa puta. Upravljanje multimedijom olakšano je i sa klasičnim tasterima ispred kontrolera, koji su namijenjeni za često korištene funkcije, te postavljanjem pomoćnog kontrolnog panela za sisteme podrške tokom vožnje iznad rotacionog prekidača za svjetlo.

 

 

Na novoj G-klasi su napravljene do sada najveće dimenzijske promjene od njenog predstavljanja 1979. godine. To se pozitivno odrazilo na kabinski komfor u oba reda sjedišta, a u Mercedesu tvrde da je ulazak u automobil sada zbog širih otvora osjetno lakši. Zadnja sedišta se mogu preklopiti u omjeru od 40, 60 i 100 odsto. Sjedišta u G klasi su standardno opremljena brojnim funkcijama udobnosti, a dizajnirana su ergonomski, što obezbjeđuje veći komfor i bočnu potporu. U Mercedesu kao posebnost izdvajaju njihovu funkciju trostrukog memorisanja položaja za sjedište vozača, grijanje prednjih i zadnjih sjedišta, kao i luksuzne naslone za glavu na prednjim sjedištima. Njihov komfor se može unaprijediti pomoću Active Multicontour Seat Package opcije. Uz posebna multikontur sjedišta, ovaj paket obuhvata i funkcije poput različitih režima masaže, klimatizacije i brzog zagrijavanja. Ova varijanta nudi i elektronski podesivu lumbalnu potporu za vozača i suvozača. Strane sjedalnog dijela i nasloni aktivnih multikontur sjedišta imaju ugrađene vazdušne komore, koje se stalno pune ili prazne u zavisnosti od dinamike vožnje i tako obezbjeđuju bolju potporu vozaču i suvozaču za razne položaje, a posebno prilikom vožnje u krivinama. Ova sjedišta dobila su i preporuku stručnjaka iz njemačke organizacije za zdravlje kičme Aktion Gesunder Rücken e.V..

 

 

Zainteresovanim kupcima za sada se nudi samo jedna pogonska kombinacija sa oznakom G 500. Riječ je četverolitarskom V8 biturbo benzinskom motoru visokih performansi, koji raspolaže sa 420 KS i 610 Nm obrtnog momenta dostupnog u rasponu od 2.000 do 4.750 obrtaja u minutu. Mada taj podatak nije u prvom planu, u Mercedesu ističu da je prosječna potrošnja ovog snagatora 11,1 litar na 100 km, odnosno da on emituje 263 g/km CO2. Za prenos snage na sve točkove je zadužen modifikovani 9G Tronic automatski mjenjač sa konverzijom obrtnog momenta. Njemački inženjeri su softverskom aplikacijom uspjeli da skrate proces prenosa i brzinu odziva devetostepenog automatika. Veliki prenosni odnos čini vožnju tišom i udobnijom, naročito pri manjim brzinama, te istovremeno doprinosi smanjenju potrošnje goriva.

 

 

Za najpovoljniju verziju nove G-klase treba izdvojiti 107.040 eura, a prve isporuke će početi na proljeće. „Nova G-Klasa podiže standarde na svim važnim poljima, kako u pogledu performansi na asfaltu i van njega, kao i u komforu i telematici. Novi model naše najdugovječnije serije idealno je opremljen da nastavi svoju uspješnu priču. Ukratko, nova G-Klasa je još uvijek G, samo bolja“, poručio je Ola Källenius, član odbora kompanije Daimler AG, zadužen za istraživanja i razvoj Mercedes-Benz automobila i dodao da unapređenje automobilske ikone kao što je G-Klasa u tehnološkom smislu bio je i izazov i prilika u isto vrijeme. "Svaki dio i svaki šaraf ponovo je temeljno ispitan. Kada je u pitanju karoserija, glavni akcenat stavljen je na povećanje čvrstoće i poboljšanje veze između vješanja i pogonskog sklopa sa rešetkastim okvirom“, objasnio je dr Gunnar Güthenke,  šef grupe terenskih proizvoda u kompaniji Mercedes-Benz.

 

Nova G-klasa je za 53 mm duža, te 121 mm šira u odnosu na prethodni model. To je omogućilo i dimenzijske promjene u kabini:

Prostor za noge naprijed  +38 mm
Prostor za noge pozadi +150 mm
Prostor za ramena naprijed +38 mm
Prostor za ramena pozadi +27 mm
Prostor za laktove naprijed +68 mm
Prostor za laktove pozadi +56 mm

 

U standardnoj opremi nalazi se elektromehanički mehanizam sa zupčastom letvom koji omogućava ugradnju sistema pomoći u vožnji kao što je Parking Assist. On istovremeno troši manje energije od dosadašnjeg hidrauličnog sistema. U zavisnosti od režima vožnje, na snagu stupa jedan od tri karakteristična načina upravljanja, Comfort, Sport ili Off-road. Ovo obezbjeđuje udobno ili sportsko upravljanje na putu i prave i precizne povratne informacije na neasfaltiranom i zahtjevnom terenu. Ukratko, G-klasa je sada direktna koliko je to moguće i indirektna koliko je potrebno. Ime G-Klasa u zvaničnoj upotrebi je od 1993. godine. U okviru obilježavanja 25 godina proizvodnje predstavljen je prvi Mercedes-AMG G 55 AMG Kompresor sa V8 motorom, 476 KS i 700 Nm. G 500 4x4² iz 2015. godine ostaće upamćen po luksuznom enterijeru, ali i do tada rekordnom klirensu od 45 centimetara. Mercedes-Maybach G 650 Landaulet iz 2017. godine je pokazao krajnje domete u luksuziranju G-klase. U ljeto 2017. godine Mercedes je u Grazu proizveo 300.000 jedinicu G-klase.

 

OFF-ROAD MOGUĆNOSTI
U Mercedesu tvrde da je G-Klasa zahvaljujući standardnom rešetkastom okviru šasije, trima stoprocentnim blokadama diferencijala i smanjenju obrtnog momenta zupčanika izvan asflata sada osjetno agilnija, dinamičnija i udobnija od prethodne. Novo prednje vješanje u obliku dvostruke viljuške kombinovano je sa zadnjom krutom osovinom. Dio inženjerskog posla bio je i zadatak da se izbore za svaki dodatni milimetar klirensa, jer velike mogućnosti na terenu znače i maksimalno odstojanje od tla. Podizanje osovina dalo je ključan doprinos u tom smislu, dok je postavljanje potporne šipke u predjelu motora bilo potrebno da bi se zadržala čvrstina. Komponente prednje osovine sa duplom viljuškom direktno su postavljene na rešetkasti okvir bez unutrašnjeg rama. Donji dijelovi duple viljuške koji se pričvršćuju na okvir u obliku slova Z pozicionirani su najviše što je bilo moguće. Ovo omogućava dobru vožnju van asfaltiranog puta. Nova prednja osovina dizajnirana specijalno za G-klasu je tako robusna da su performanse i mogućnosti njenog prethodnika sačuvane, a dijelom i nadmašene. Ovako opremljena sa klirensom od 270 mm između tla i ose prednje osovine, G-Klasa posjeduje mnogo potencijala, te pruža vrhunske off-road performanse. Zahvaljujući nezavisnom vješanju poboljšana je čvrstina prednjeg dijela karoserije. Potporna šipka, poznata i kao viseći most, sada povezuje prednje potporne šipke, što povećava torzionu čvrstinu rešetkastog okvira. Pozadi, za razliku od prethodnika, novu krutu osovinu kontrolišu četiri vučne poluge sa svake strane Panhard šipke. Ovo čini uobičajenu vožnju još udobnijom. Van puta, zadnja opruga od 82 mm i sa elastičnošću od 142 mm uz odstojanje između tla i zadnje osovine od 241 mm pružaju sigurnu vožnju i u ekstremnim situacijama.


Terenske mogućnosti
* Sposobnost uspona uz padinu je do 100% na pogodnim površinama
* Odstojanje između tla i osovina je veće za 6 mm i sada iznosi 24,1 cm
* Maksimalna dubina gaza sada je 70 cm pri vožnji kroz vodu i blato, što iznosi dodatnih 10 cm
* Vozilo je stabilno pri nagibu od 35° uz dodatnih 7°
* Ugao pod kojim ne dolazi do oštećenja zadnjeg dela vozila pri prelasku preko prepreka: 30°, ugao pod kojim ne dolazi do oštećenja prednjeg dijela vozila pri prelasku preko prepreka: 31°, uz dodatni 1°
* Ugao pod kojim donji dio vozila ne dodiruje prepreku preko koje se prelazi: 26°, uz dodatni 1°

 

PET RAZLIČITIH KARAKTERA
Mercedesov Dynamic Select (DS) elektronski sistem u novoj G-klasi je dostupan sa pet režima vožnje. On omogućava podešavanje karakteristika vozila u nekoliko sekundi jednim pritiskom na taster. Sistem kontroliše rad motora, prenosa, vješanja, navigacije i pomoći u vožnji. Ponuđena su četiri standardna programa: Comfort, Sport, Eco i Individual. U ECO režimu sve se podređuje što ekonomičnijoj vožnji. Sa druge strane, u Sport režimu, mijenjaju se tačke automatske promjene stepena prenosa, odgovor motora na pritisak na papučicu za gas, parametri elektronskog sistema za upravljanje i izduvni sistem. Individual omogućava vozaču da vozilo podesi po svojoj želji, dok Comfort, kako i sam naziv sugeriše, omogućava vrhunsku udobnost. DS daje mnoštvo opcija u kombinaciji sa novim vješanjem u okviru Adaptive Damping sistema. Vozač pomoću DS sistema može da modifikuje i karakteristike vozila prilikom kočenja u Sport i Comfort režimima. Nova G-Klasa ima mogućnost i da samostalno detektuje određene uslove na putu i podešava prema njima odgovarajuće karakteristike kočenja. Na primjer, kočenje van asfalata je osjetno tvrđe. Nasuprot tome, u Sport režimu, G-Klasa je mnogo agilnija tokom vožnje. Peti režim vožnje koji se nudi u okviru DS sistema je G režim, koji omogućava poboljšano upravljanje izvan asfalta. G-Klasa prelazi na G režim nezavisno od prethodno izabranog režima vožnje čim se jedna od tri blokade diferencijala aktivira ili se automobil vozi sa manje obrtaja. Ovaj režim za vožnju van asflata adaptira prilagodljivu amortizaciju šasije i upravljanje kao i karakteristike papučice za gas, izbjegavajući bespotrebne promjene stepena prenosa, čime se obezbjeđuje optimalna kontrola i maksimalna mogućnost van puta. Kada se aktivira G režim, na instrument tabli se diskretno pali signal u vidu malog slova G.


LAKŠA I AGILNIJA
U projektovanju i razvoju nove G-klase njemački inženjeri su osim čvrstine i superiornosti izvan asflatnih podloga nastojali postići i što veću dinamiku vožnje i komfor na asfaltu. Zahvaljujući novom dizajnu osovina, performanse G-Klase su poboljšane i na asflatu. U Mercedesu tvrde da je na putu ona agilna kao što je i udobna, te da daje vozaču bolji osećaj pri upravljanju. Izvan asflata, čvršća je u držanju pravca, agilnija i lakša za vožnju. Koristeći digitalni prototip, razvojni inženjeri su simulirali radni vijek pojedinačnih komponenti i zatvorenih sistema da bi otkrili na kojim mjestima bi bilo moguće koristiti lakše sirove materijale. „Dijeta“ je uspjela, jer je G-Klasa izgubila oko 170 kg. Recept za uspjeh: nova mješavina materijala obuhvata jak, izdržljiv i ultra izdržljiv čelik i aluminijum, kao i unaprijeđen proces proizvodnje u fabrici Magna Steyr, u Austriji. Tvrda karoserija je napravljena od čelika različitog kvaliteta, dok su spojleri, hauba i vrata izrađeni od aluminijuma. Da bi klasične kvake i šarke na vratima tipične za G klasu bile zadržane, inženjeri su ih modifikovali tako da odgovaraju novom aluminijumskom dizajnu. A i B stubovi između vrata napravljeni su od čelika visoke izdržljivosti zbog svoje funkcije nošenja tereta. Međutim, manja masa ne znači manju stabilnost – naprotiv, povećana je vučna snaga okvira, karoserije i spojeva za oko 55 odsto, sa 6.537 na 10.162 Nm/deg. Pored poboljšanja prirodne dinamike vožnje i komfora, rezultat je i povećan kvalitet u smislu nivoa buke, što znači da unutar vozila ima daleko manje buke i vibracija tokom vožnje.


ISTORIJAT
Kao idejni tvorac G-klase danas važi jedan od značajnijih dioničara Mercedes-Benza, persijski šah Mohammed Reza Pahlavi. On je 1972. godine od Nijemaca tražio da konstruišu velikoserijski terenski automobil koji bi kvalitetom bio dostojan imena Mercedes-Benz. Svoju ozbiljnost Pahlavi je potvrdio narudžbom 20.000 vozila koja zbog političkih promjena u Iranu nije nikada realizovana. Uprkos tome Mercedes-Benz je donio odluku o nastavku realizacije projekta „G“, što 1975. godine rezultira potpisivanjem ugovora o zajedničkom razvoju i proizvodnji terenskog vozila sa AG i Steyr-Daimler-Puchom. Paralelno sa potpisivanjem ugovora počela je izgradnja fabrike u Grazu u kojoj će se proizvoditi i nova G-klasa. Ime „G“ projekat dobijeno je kao skraćenica od njemačke riječi „Gelandewagen“, što u prevodu na naš jezik znači terensko vozilo. Kao svjetski poznat i priznat proizvođač limuzina Mercedes-Benz je u novi projekat uložio svoj imidž i vrhunski luksuz, dok je drugi partner, Steyr-Daimler-Puch, iz svog asortimana izdvojio najbolji integralni pogon i diferencijale sa blokadom. Kada je G-klasa predstavljena, u proljeće 1979. godine, kupci su mogli da biraju između četiri verzije motora u rasponu od 72 do 156 KS. Godine 1989, vozila modela serije 463 obilježila su početak evolutivnog procesa terenskih vozila koji se nije odnosio samo na praćenje tehničkog razvoja. Bila je to evolucija koja je donijela i sigurno povećanje broja ljubitelja, kao i isticanje njenog karaktera ekskluzivnog vozila za svaku priliku.
 

Datum objave: 15/02/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook