Naslovna > Retro > Gigant iz Torina, nekad i sad

Fiat

Gigant iz Torina, nekad i sad

Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino) je italijanski proizvođač automobila sa sjedištem u Torinu, osnovan 1899. godine od strane grupe investitora na čelu sa čuvenim Giovannijem Agnelijem. Tokom svoje bogate i dugogodišnje istorije Fiat je pored automobila proizvodio lokomotive, vagone, vojna vozila pa čak i avione....

 

Prvi proizvodni pogon ovog budućeg giganta je otvoren 1900. godine u torinskoj ulici Corso Dante, gdje je u početku brojao 150 zaposlenih radnika. Te godine su proizveli skromne 24 jedinice vozila koje je pogonio rudimentalni dvocilindarski Boxter agregat od samo 12 KS. Logo kompanije je osmislio 1904. godine Carlo Biscaretti di Ruffia, a već 1908. godine Fiatovi modeli su počeli da se izvoze van granica Italije, prvenstveno u Njemačku i SAD.

 

 

Za vrijeme Prvog i Drugog svjetskog rata, kao i u međuratnom periodu Fiat je već bio izrastao u industrijskog giganta. U Prvom svjetskom ratu fabrika iz Torina je bila jedan od pionira u razvoju avijacije u vojne svrhe da bi već u međuratnom periodu, a naročito za vrijeme Drugog svetskog rata, pored proizvodnje putničkih i teretnih vozila učestvovala u dizajniranju vozova, borbenih aviona i oklopnih vozila. Jedan od najpoznatijih proizvoda u međuratnom periodu je mali jeftini automobil pod nazivom Fiat 500 Topolino (Miš) koji je stekao veliku popularnosti i proizvodio se licencno u Francuskoj, Njemačkoj, Austriji, Poljskoj i Indiji. Tokom Drugog svjetskog rata Fiatovi pogoni su pretrpjeli velika razaranja, ali fabrika se uzdiže iz pepela sa ponovnim pokretanjem proizvodnje modela Topolino, koji 1955. ustupa mjesto sada već legendarnom Fiatu 600 koji se takođe kao i stariji brat proizvodio licencno u više zemalja i dao veliki doprinos posljeratnoj motorizaciji Evrope. Sredinom osamdesetih godina Fiat je postao vlasnik dva legendarna italijanska brenda: Lancia i Alfa Romeo, da bi postepeno krajem šesdesetih godina preuzeo Ferrarija i početkom devedesetih Maseratija koji su danas u većinskom i potpunom vlasništvu koncerna Fiat.

 

Fiat Group Automobiles (FGA) je dioničarsko društvo u stopostotnom vlasništvu kompanije Fiat utemeljeno početkom 2007. godine kao nasljednik dioničarskog društva Fiat SpA. Od 2009. godine Fiat je deveti najveći proizvođač automobila u svijetu i vozila koja se baziraju na njegovoj tehnologiji proizvode se u brojnim zemljama. Kompanija Fiat ima pogone u Argentini, Poljskoj, Srbiji, Brazilu i Turskoj u kojima se sklapaju razni tipovi vozila od putničkih i sportskih pa sve kamiona, kombija i vozila za specijalne namjene. Danas slavnu tradiciju predaka nastavlja novi model Fiat 500 koji je 2008. godine ponio prestižnu titulu Evropskog automobila godine, a ovih je dana dobio i ekološki prihvatljivu verziju sa elektrifikovanim pogonom. Danas je teško zamisliti puteve bez teretnog i privrednog programa Ducato i Iveco koji predstavljaju nezamjenjive poslovne partnere. Alfa Romeo ovih dana slavi jubilej 110 godina osnivanja brenda, a slavnu tradiciju sportskih modela nose Alfa Romeo Giulia, Giulietta i SUV Stelvio. Tradiciju Maseratija nastavljaju modeli Ghibli, Levante i Quattroporte, dok Ferrari niže velike uspjehe kako na tržištu sportskih automobila, tako i na trkama Formule 1.

 

 

Već 2009. godine dolazi do intergracije kompanija FGA i Chrysler grupe, da bi 2014. godine Fiat postepenom kupovinom dionica postao većinski vlasnih ove američke grupacije koja od tada postaje poznata širom svijeta kao Fiat Chrysler Automobiles ili skraćeno FCA. Rezultat ove zajedničke snage se ogleda u globalno popularnom kultnom brendu Jeep, čiji modeli Renegade, Cherokee i Compass bilježe uspjehe na tržištu Evrope, dok tržište Sjevrene Amerike osvaja Wrangler i Gladiator.

 

 

 

 

Istorija automobilizma na prostorima bivše Jugoslavije se teško može zamisliti bez Fiata, jer se auto industrija nove socijalističke države oslanjala na licencne modele italijanskog proizvođača. Već 1954. godine sa proizvodnih traka fabrike Crvena Zastava u Kragujevcu silazi licencno sklapani terenac Fiat AP-55 Campagnola i limuzine Fiat 1400 BJ i Fiat 1100 B. Ipak prva prava masovna motorizacija SFRJ počinje licencnom proizvodnjom Fiata 600, popularnog Fiće, 1955. godine. Ovaj narodni automobil će se u varijantama agregata od 600, 750 i 850 ccm proizvesti u 923.487 primjeraka do 1985. godine, i kao takav nosi najveću zaslugu za motorizaciju SFRJ. Zatim je kupljena licenca za limuzinski model Fiat 1300  pod oznakom Zastava 1300 i 1500, popularno prozvan Tristać i „jugoslovenski Mercedes“. Početkom sedamdesetih godina na bazi Fiata 128 je dizajnirana legendarna Zastava 101 popularni Stojadin, a zatim početkom osamdesetihi samostalni projekat Zastava Yugo 45 koji se izvozio u SAD. Do 2008. godine proizvedeno je 1 273.532 primjerka Stojadina i 794.428 primjeraka Yuga u raznim varijantama. Od 2009. godine fabrika u Kragujevcu je u vlasništvu Fiata i nosi naziv Fiat Automobili Srbija u čijim se pogonima danas sklapaju modeli 500 u više varijanti.

Datum objave: 17/02/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook