Naslovna > Tehnika > I Bosch spasi dizelaše
FOTO GALERIJA (7)

Smanjenje štetnih emisija kod dizel motora

I Bosch spasi dizelaše

Njemački Bosch nedavno je senzacionalno objavio da je razvio tehnologiju koja će omogućiti da dizel motori u budućnosti budu „čistiji“ od benzinskih...

U jeku napada na motore SUS, a pogotovo na „Sveti gral“ naročito balkanskih obožavalaca istih-dizel motora, pojavila se mrvica nade da bi, nekada obožavani, a sada omraženi, dizel motori mogli preživjeti 2025. godinu kada bi u većini Evropskih zemalja trebalo da trajno nestanu. Međutim, Bosch tvrdi da je razvio revolucionarnu tehnologiju kojom će dizel motore spasiti od „izumiranja“. Velika prednost ove tehnologije je što se bazira na već postojećim elementima, koji su maksimalno optimizovani i već sada omogućavaju da su emisije štetnih izduvnih gasova i do 10 puta manje od onih predviđenih 2020. godine. Razvijen je novi optimizovani turbo-punjač, maksimalno efikasan sistem protoka vazduha u usisnom bloku i regulacija temperature izduvnih gasova. Pošto se bazira na već postojećim komponentama, neće doći po povećanja cijena automobila. Vozila sa dizel motorima ostaće pristupačna sa minimalnim vrijednostima NOx (13 mg/km) u RDE ciklusu i odranije niskim vrijednostima CO2, a biće skoro neškodljivi po okolinu.

Bosch je vršio ispitivanja u Neckartoru, „crnoj“ zoni u gradu Stuttgartu, gdje je nezavisna analiza pokazala (u RDE ciklusu-realni uslovi eksploatacije) da ako bi svi dizel automobili koristili ovu tehnologiju, nivo zagađenja bi bio zanemarljiv i značajno unutar strogih propisa EU, čak i u Neckartoru. Naravno, postavlja se pitanje, ako je već postojeća tehnologija osnov nove, zašto se do ovih rezultata dolazi tek kod „progona“ motora SUS. Razlog je jednostavan, tek od 2013. godine dostupna je PEMS tehnologija (prenosni sistem za mjerenje emisija izduvnih gasova u vožnji) koja je omogućila mnogo detaljnije podatke o tome gdje fokusirati napore inženjera i koji su momenti u vožnji posebno kritični sa stanovišta emisija štetnih izduvnih gasova. Na osnovu svega navedenog, Bosch je uvjeren da će dizel motori ostati ravnopravan „takmac“ na tržištu i nakon „sudbonosnog“ perioda od 2025. do 2030. godine, na radost svih (a pogotovo gore pomenutih balkanskih) obožavalaca ove vrste pogona automobila. Ovo uvjerenje proizilazi iz više od 300 testnih vožnji u RDE uslovima, a Bosch tvrdi da će ova nova tehnologija „zaživjeti“ za dvije-tri godine, uz sigurno postizanje „zacrtanih“ 13 mg/km azotnog oksida-NOx.

1. Turbopunjač izduvnih gasova (Exhaust-gas turbocharger)
Nova tehnologija koristi se RDS optimizovanim turbo punjačem, čija je karakteristika da ima znatno brži odziv od trenutno raspoloživih na tržištu. Između ostalog, koristi znatno fleksibilniji sistem upravljanja vazduhom u usisnom dijelu, koristeći kombinaciju recirkulacije izduvnih gasova visokog i niskog pritiska. Ovo omogućava vožnju u svim režimima, bez bojazni o „probijanju“ granice emisije štetnih izduvnih gasova.

2. Upravljačka jedinica motora (Engine control unit)
To je u stvari „mozak operacije“. Da bi bilo jasnije, Bosch navodi da je potrebno najmanje           osam (osam) miliona redova koda kako bi se osigurala optimalna kontrola svih novih komponenti dizel motora. Ako vam sam podatak nije dovoljno impozantan, morate znati da svemirski brod (space shutlle) funkcioniše sa, u poređenju sa Bosch tehnologijom, „mizernih“ 400.000 linija koda. Upravo ta količina potrebnih redova koda pokazuje koliko su inženjeri Boscha uložili vremena i truda u razvoj novog sistema upravljanja motorom.

3. Senzori (Senzors)
Veoma precizno mjere temperaturu izduvnih gasova, koji direktno utiču na količinu čestica azotnog oksida-NOx. Svojim preciznim radom omogućavaju dostavljanje tačnih podataka sistemu za upravljanje rada motora, tokom čitavog „toka“ izduvnih gasova, od komore za sagorijevanje pa do kraja izduvne cijevi, čime se postiže glavni cilj a to je optimalno upravljanje emisijom izduvnih gasova.

4. AdBlue modul doziranja (AdBlue delivery module)
Kao što znamo, AdBlue je hemijski rastvor karbamida koji smanjuje količinu azotnog oksida-NOx u izduvnim gasovima. Bosch je uspio da optimizuje komponente za doziranje i sagorijevanja čestica čađi korištenjem AdBlue aditiva. Čak i u uslovima izuzetno zahtjevne gradske vožnje, testni Bosch automobili nisu prešli granicu od 40 mg/km azotnog oksida-NOx, pri čemu potrošnja karbamida iznosi približno 1,5 litara na 1.000 kilometara.


5. RDE mjerenje (RDE measurement)
Mjerenja potrošnje i emisije štetnih izduvnih gasova u laboratorijama su već sada stvar prošlosti. Naime, 2014. godine uvedeni su pouzdani mobilni mjerni sistemi. Svoju novu tehnologiju Bosch sada testira i vrši njen dalji razvoj u stvarnim uslovima eksploatacije, pri čemu koristi zahtjevnu  kombinaciju vožnje gradskim, međugradskim i autoputevima (RDE). Testiranje u RDE uslovima, zakonski je u Evropi uvedeno u septembru 2017. godine.

6. Izduvni sistem (exhaust system)
Za optimalnu redukciju azotnih oksida-NOx, potrebno je temperaturu izduvnih gasova držati konstantno oko 200 stepeni Celzijusa ili nešto više. Osnovni problem jeste da se ova temperatura izduvnih gasova veoma teško može postići u gradskoj vožnji, gdje su zagađenja i najveća. Bosch je iz tog razloga uveo aktivno upravljanje temperaturom izduvnih gasova pomoću sofisticiranog sistema toplotnog upravljanja, čime se obezbjeđuje da izduvni sistem ostane dovoljno vruć i da funkcioniše unutar potrebnog stabilnog temperaturnog raspona, a da pri tome nivo emisije štetnih izduvnih gasova ostane na dozvoljenom nivou.

Datum objave: 18/10/2018
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook