Naslovna > Automobili > BMW > Serija 5 > Ima neka tajna veza
FOTO GALERIJA (85)

BMW 5

Ima neka tajna veza

Sa novom „peticom“ BMW je pomjerio granice mogućnosti u okvirima klase, ponudivši još čvršću vezu između vozača i automobila pomoću savremenih elektronskih sistema, koji obezbjeđuju vrhunsku dimaniku vožnje, visok nivo sigurnosti, te mnoštvo informacija i zabavnih sadržaja...

Od 1972. godine i predstavljanja prvog BMW 5 do danas je proizvedeno i prodato više od 7,6 miliona jedinica ovog modela. Svaka od dosadašnjih šest generacija donosila je pregršt inovacija i pomjerala granice mogućnosti limuzina srednje klase. Te granice pomjerila je i sedma generacija „petice“ sa kojom BMW postavlja nove standarde kada je riječ o vezi između vozača i automobila, dinamici vožnje i primjeni savremenih sistema pomoći u vožnji. Dizajnerski nema senzacije kakvu nam je 2004. priredio model E60, jedna od najuspješnijih, naprodavanijih, ali izgledom najkontroverznijih „petica“ svih vremena. Njega je, podsjećamo, skrojio Amerikanac Chris Bangle, uz svesrdnu pomoć sadašnjeg šefa BMW dizajna Holanđanina Adriana van Hooydonka, koji nije sklon egzibicijama kao što je to bio njegov mentor. Ljubiteljima BMW-a ta činjenica pretjerano i ne smeta, što najbolje potvrđuju uzorni prodajni rezultati klasično oblikovane šeste generacije. Nova, sedma „petica“ oblikovana je u skladu sa dizajnerskim standardima, koji su promovisani 2015. godine sa aktuelnim BMW 7. To praktično znači da je prednost data sportskoj eleganciji i prepoznatljivim klasičnim oblicima, sa blago uvećanom maskom hladnjaka i širim glavnim svjetlima, koja su sada serijski dostupna u LED, a opciono u najsavremenijoj laserskoj tehnologiji. Pozadina je u odnosu na prethodnika blago evoluirala i modernizovana je onoliko koliko je to bilo potrebno da se ljubitelji BMW-a ne bi zabunili prilikom poređenja prethodnog F10 i novog G30 modela. Najveće promjene su napravljene u donjem dijelu branika, koji je dobio veliki konstrastni umetak i nove izduvne otvore. Mada se to ne može zaključiti na prvi pogled, nova karoserija je u pogledu aerodinamike značajno bolja od prethodne. Napravljeni napredak na ovom polju najbolje potvrđuje činjenica da nova „petica“ u svojoj najaerodinamičnijoj verziji može da se pohvali sa za ovu klasu rekordno niskim koeficijentom otpora vazduha od samo 0,22 Cx. Standardni modeli će imati Cx od 0,24 ili više. Podsjećamo da je prethodna „petica“ imala koeficijent otpora vazduha od 0,26 Cx.

 

 

 


Smjena generacija donijela je i blage dimenzijske promjene. Novi BMW 5 je sa 4,96 metara, 29 mm duži od prethodnog. Širina je povećana za osam milimetara, dok je visina porasla za 15. I osovinski razmak je produžen za sedam milimetara. Mada su promjene minimalne, BMW-ovi konstruktori su uspjeli naći dodatni prostor i povećati kapacitet prtljažnika sa dosadašnjih 520 na 530 litara. Primjera radi, identičnu zapreminu ima i Audi A6. Mercedes E klase i Jaguar XF su u bolji za 10 litara, dok je Volvo S90 najskromniji u ovom poređenju sa zapreminom od 500 litara. Primjenom BMW-ovog „Lightweight“ koncepta ukupna masa nove „petice“ je u odnosu na prethodnu smanjena za prosječnih 100 kilograma. Masa je smanjena obilnijom upotrebom aluminijuma i čelika visoke čvrstoće u izradi karoserije, šasije i vješanja. Istovremeno, prednje vješanje sa dvostrukim poprečnim ramenima je potpuno redizajnirano, dok je zadnji petostruki multilink postao lakši, ali i čvršći. Raspodjela težine je prema BMW-u prilagođena dugim i udobnim putovanjima. Novost je uvođenje sistema automatskog „upravljanja“ zadnjim točkovima, koji se kombinuje sa 4x4 pogonom i nije bio dostupan kod prethodnika. Opciono se nude i elektronski kontrolisani amortizeri i stabilizatori, čija se krutost podešava pomoću elektromotora. Upravljačka elektronika omogućava jednostavno prilagođavanje automobila različitim režimima vožnje, koji će vozaču i putnicima omogućiti da svoje putovanje prilagode ličnim potrebama i raspoloženju.

 

 


Po evolucionom principu je razvijen i enterijer. Mada takav pristup na prvi pogled proizvodi efekat već viđenog, u BMW-u tvrde da su ponudili mnoštvo novih detalja. Kao jedan od interesantnijih ističe se iDrive sistem posljednje generacije sa ConnectedDrive podsistemom, koji „pruža bolju podršku vozaču i štedi njegovo vrijeme“. BMW-ovi stručnjaci insistiraju na stavu da su sa novom „peticom“ na do sada najčvršći način povezali vozača i automobil, odnosno da su ovu sinergiju podigli na najviši nivo u klasi. Najbolji primjer „bolje podrške i štednje vremena“ je ParkNow sistem, koji ima mogućnost pronalaska, rezervacije i plaćanja parking mjesta. Novi BMW 5 se može i samostalno parkirati, a ima i jedinstveni „pametni“ ključ sa digitalnim displejom i mnoštvom funkcija. Navigacija, telefon i multimedijalne funkcije iDrivea namijenjene informisanju i zabavi u vožnji se prikazuju na novom 10,25 inčnom ekranu, kroz čiji meni se po želji vozača moguće kretati klasičnim kontrolorom, glasovnim ili gestovnim komandama. Najnoviji „Head-Up“ displej je veći za 70 odsto u odnosu na prethodnu generaciju. Na njemu vozač može da prati saobraćajne znakove, listu svojih omiljenih pjesama i radio stanica, pregledati telefonski imenik, pratiti sugestije navigacije, ali i upozorenja koja mu šalju sistemi za pomoć u vožnji.

 


U BMW-u ističu da je kabina nove „petice“ bolje organizovana, da nudi više prostora za noge putnika i da je udobnija. Udobnosti doprinose i nova sjedišta sa senzorima, koja omogućavaju prilagođavanje sjedalne površine i naslona građi putnika, a tu su opuštajući masažeri, te četvorozonski klima uređaj, koji jonizuje i pročišćava vazduh. Primjenom „Special Synergy Thermoacoustic Capsule“ tehnologije nivo spoljašnje buke je sveden na minimum, što je najizraženije na visokim brzinama. Sa novom „peticom“ BMW odlučno ide ka sve većoj automatizaciji vožnje. Sva dešavanja u okolini vozila složen su sistem elektronskih „osjetila“ predvođen stereo kamerom, radarima i ultrazvučnim senzorima. Zahvaljujući naprednoj elektronici nova „petica“ ima mogućnost samostalnog prepoznavanja opasnosti, kočenja, ali i autonomnog kretanja unutar kolovozne trake, te održavanja zadate brzine što je omogućeno aktivnim tempomatom. Tu je i niz ostalih elektronskih funkcija, čiji je osnovni cilj da maksimalno rasterete vozača, odnosno da podignu sigurnost i udobnost vožnje na najviši mogući nivo. Sedma generacija BMW 5 u prodajne salone širom Evrope stiže tokom februara. Najpovoljniji 520d model sa šestostepenim ručnim mjenjačem na njemačkom tržištu košta 45.200 eura, dok se prethodni F10 u istoj pogonskoj kombinaciji mogao kupiti za 43.200 eura. Na našem tržištu isti model košta 82.150 KM. To je ujedno i najpovoljnija verzija nove „petice“. Za najskuplji 530 xd bh. kupci u startu trebaju izdvojiti 109.152 KM. Najpovoljniji benzinski model je 530i koji do registracije košta 89.015 KM.

 


MOTORI
Kupci „petice“ mogu da biraju između jednog plug-in hibrida, dva dizelaša i tri benzinca, koji pokrivaju raspon od 180 do 462 KS. Pogonsku gamu nove petice čine najsavremeniji BMW EfficientDynamics Euro 6 motori. Kupcima se od starta nude po dva benzinska i dizel motora zapremine 2.0 i 3.0 litara. Najjači benzinski model do dolaska novog M5 biće M550i xDrive. Za njegov pogon je zadužen 4.4-litarski V8 twin-turbo sa 462 KS i 650 nm, koji omogućava ubrzanje do „stotke“ za četiri sekunde i najveću brzinu od 250 km/h. Model 530i pogoni četverocilindarski 2.0 benzinac sa 180 KS i 340 nm, sa kojim se od 0 do 100 km/h stiže za 6,2 s. Ovaj motor ima 11% manju emisiju CO2 nego kod prethodnog modela. BMW 540i je pogonjem 3.0 benzincem sa 350 KS i 450 nm. Njemu je od 0 do 100 km/h potrebno 4,8 sekundi. Dizelsku gamu čine 520d i 530d modeli. BMW 520d raspolaže sa 190 KS i 400 nm, a 530d sa 265 KS i 620 nm. Manji motor „stotku“ hvata za 7,7 sekundi, a veći za 5,7. BMW se pohvalio da je kod 530D motora emisija CO2 smanjena za 13% u odnosu na prethodni model. Svi motori se mogu kombinovati sa primarnim zadnjim ili opcionim xDrive pogonom na sve točkove. Ljubiteljima alternativnih pogona BMW nudi plug-in hibrid 530e iPerformance. On kombinuje 2.0 benzinski motor sa 184 KS i 70 kW elektromotor, koji donosi dodatnih 95 KS. Maksimalna raspoloživa snaga ove kombinacije iznosi 252 KS, a emisija CO2 46 g/kg (potrošnja 2.0l/100km). Treba dodati da je 520d motor dostupa i u superefikasnoj EfficientDynamics verziji sa osmostepenim mjenjačem, koja ima prosječnu potrošnju od samo 3,9 litara i emisiju CO2 od 102 g/km.



SIGURNOSNI SISTEMI
Nova „petica“ se brojnim automatizovanim sigurnosnim i sistemima pomoći vozaču dodatno približila potpuno automatizovanoj vožnji. BMW 5 posjeduje novu stereo nadzornu kameru, kojoj podršku pružaju radari i ultrazvučni senzori. Oni prate sva dešavanja u okolini automobila. Dragocjene informacije koje u realnom vremenu prikupljaju ovi uređaji se munjevito i detaljno obrađuju u centralnom računaru, koji upravlja mnoštvom sistema elektronske asistencije. Inteligentna elektronika ne kontroliše više samo rizične i iznenadne situacije na putu, već i otežane uslove u saobraćaju kao što su gužve i monotone dionice autoputa. Lane Change Assistant i Lane Keeping Assistant, zajedno sa Collision Protection sistemom štite automobil od bočnih sudara. Nadzorna elektronika prati kolovoznu traku i linije njenog ograničenja, te automatski prilagođava upravljanje i kretanje automobila kako bi ostao na sigurnoj putanji. Lane Change Assistant i Lane Keeping Assistant sistemi vozača mogu osloboditi ubrzanja, kočenja ili upravljanja automobilom u datom trenutku. Na vozaču je samo da odabere mogućnosti koje su mu ponuđene i potrebne. Inteligentni Auto Start Stop sistem prilagođava se ruti kojom se automobil kreće, kao i gužvi u saobraćaju, pružajući vozaču maksimalan užitak u vožnji. Vozač „petice“ može da se osloni i na sistem pomoći pri parkiranju sa 3D prikazom okoline vozila i grafičkim navođenjem.

 

„Sedma generacija Serije 5 ima sve kvalitete da ponovi uspjeh prethodnika. Ona predstavlja naš iskorak ka budućnosti automobilske industrije i najbolja je potvrda BMW-ovog liderstva u razvoju novih tehnologija, sa naglaskom na digitalizaciju. Tokom razvoja novog modela rukovodili smo se željama i potrebama naših klijenata, što nam je pomoglo da od finalnog proizvoda napravimo vrhunski poslovni automobil”, rekao je Harald Krüger, direktor menadžerskog tima BMW AG.


 

Datum objave: 15/03/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook