Naslovna > Komercijalna vozila > Jeftiniji i ekološki prihvatljiviji transport

DAF - PROGRAM EFIKASNOG TRANSPORTA (ATE)

Jeftiniji i ekološki prihvatljiviji transport

Da bi pokazao veću brigu za prirodnu sredinu, ali odgovorio na rastuću potrebu za smanjenjem prosječne potrošnje, DAF je predstavio dva nova tegljača, čiji su osnovni kvaliteti ekološke i ekonomske prirode...

Kao dio njegovog ATE (Advanced Transport Efficiency) programa efikasnog transporta, DAF je predstavio dvije posebne verzije tegljača, koje se temelje na njegovim CF85 i XF105 modelima. Ova dva kamiona pružaju kompromis između što manjeg zagađenja životne sredine i što ekonomičnijeg transporta. U odnosu na klasični kamione CF i XF serija, kod ovih modela je upotrebom posebnih aerodinamičkih dodataka smanjena prosječna potrošnja, a samim tim i emisija štetnih gasova.

 

U setu aerodinamičkih dodataka koji su uključeni u standardnu opremu ovih modela između ostalog dolazi komplet krovnih spojlera, bočnih difuzora i zavjesica. Svoj doprinos smanjivanju prosječne potrošnje daju i gume sa niskim otporom kotrljanju, dimenzija 315/70R22,5. Za pogon CF85 i XF105 ATE modela namijenjen je 12,9-litarski PACCAR dizel agregat, koji dolazi u kombinaciji sa AS Tronic automatskim mjenjačem. 

 

Elektronska kontrola ovog agregata takođe je podešena da se postigne što niža prosječna potrošnja, što u praksi znači da su prenosni odnosi duži, a dinamika nešto slabija u odnosu na klasične kamione s istim agregatom i mjenjačem. Vozaču je ostavljena mogućnost ručnog biranja brzina oko 30 km/h, te u situacijama kada koristi MX motornu kočnicu. U svim ostalim situacijama elektronika “odlučuje” kako će se rasporediti obrtni moment motora. S ciljem dodatnog smanjenja potrošnje, ATE modeli imaju prenosni odnos sa redukcijom u omjeru 2,69:1. U ponudi su i modeli sa redukcijom u omjeru 2,53:1, koji su dotupni u kamionima namijenjenim za obavljanje lakših transportnih poslova. Osim toga ATE modeli imaju i poseban adaptivni tempomat, koji takođe daje doprinos što nižoj potrošnji goriva. Motorna MX kočnica, koja štedi gorivo, ali i omogućava veću nosivost, radi i kao retarder.

 

 

UNAPREĐENJA NA MOTORU Visok status u segmentima efikasnosti i niskih operativnih troškova DAF-u je omogućio unaprijeđeni 12.9-litarski PACCAR MX motor. Ovaj agregat je dobio nove klipove, optimizovano ubrizgavanje goriva i kompaktan izduvni sistem, što mu je omogućilo postizanje značajno niže potrošnje goriva i emisije ugljen-dioksida. U isto vrijeme ugao ubrizgavanja i režim rada motora su poboljšani. Ova poboljšanja su direktan rezultat DAF-ovog Advance Transport Efficiency programa, koji ima za cilj pronalazak novih rješenja koja će unaprijediti performanse kamiona, te smanjiti troškove i štetne uticaje na životnu sredinu. Novi 12.9-litarski PACCAR MX motor se ugrađuje DAF CF85 i XF105 modele, u kojima je njegov prethodnik do sada imao reputaciju skromnog potrošača goriva. PACCAR MX 12,9-litarski agregat isporučuje se u verzijama od 360, 410 i 460 KS. 

 


Da bi se sve ove tehnologije iskoristile na najbolji mogući način, DAF je za osmislio posebnu EcoDrive obuku, koja omogućava da se prosječna potrošnja i emisija CO2 dodatno smanje od 3 do 5 odsto. Interesantno je i da se motori ATE modela automatski isključuju ako rade pet minuta u praznom hodu, te da je maksimalna brzina ovih tegljača ograničena na 85, što je omogućilo smanjenje potrošnje i emisije CO2 u rasponu od 2 do 3 odsto. DAF-ovi ekološki kamioni dobili su i poseban informacioni sistem u kabini sa velikim displejom na sredini instrument table, putem kojeg se vozaču predočavaju najvažnije informacije o potrošnji goriva i emisiji CO2.

Datum objave: 16/12/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook