Naslovna > Automobili > BMW > Serija 5 > Jubilej za pamćenje
FOTO GALERIJA (18)

BMW M5

Jubilej za pamćenje

Jedna od najsposobnijih limuzina na svijetu BMW M5 debitovala je sada već daleke 1984. godine na automobilskom sajmu u Amsterdamu. U tom trenutku prezentovana je jedna nova klasa vozila, tačnije automobil koji je imao sve karakteristike porodične limuzine i čistokrvnog sportskog automobila. Tako je ostalo sve do danas...

BMW slavi novi veliki jubilej, 25 godina postojanja jedne od najsposobnijih i najharizmatičnijih sportskih limuzina na svijetu. Prvi BMW M5 bio je baziran na standardnoj seriji 5 kodne oznake E28, koja je pod prednji poklopac udomila derivat pogonskog agregata iz supersportskog modela M1. Ovaj model ručno je izrađivan u BMW-ovom Motorsport odjelu, a tada je važio za najbgržu serijsku limuzinu na svijetu. Prvi BMW M5 ponuđen je u četiri različite verzije. Prva varijanta imala je upravljač na lijevoj strani i takozvanu evropsku spcifikaciju, dok je drugi model  imao upravljački sistem na desnoj strani i bio je namijenjen britanskom tržištu. Treća verzija odlazila je na sjeverno-američko tržište, a posljednja je bila namijenjena tržištu u južnoj Africi i proizvodila se sve do novembra 1988. godine i pored toga što su se modeli za ostala tržišta bili prestali proizvoditi u decembru 1987. godine. I danas, kada se pogledaju specifikacije ovog modela, jasno je o kakvom se automobilu radilo. Maksimalnih 286 KS prenosilo se na zadnju osovinu, podarujući ovom modelu sprint do 100 km/h za 6,2 sekunde i maksimalnu brzinu od vrtoglavih 246 km/h.

 

 

 

 

Zahvaljujući dobrom uspjehu prve serije, BMW 1989. godine lansira novi M5 zasnovan na varijanti E34. Kao i njegov prethodnik, i ovaj model zasnovan na šasiji modela 535i, ručno je izrađivan u Motorsport odjelu, gdje su za potpuno sklapanje jednog primjerka bile potrebne dvije sedmice. Linijski šestocilindrični agregat za ovaj model zapremine 3.5 litara takođe je izrađivan od strane BMW-ovih M tehničara i to sa izlaznom snagom od 315 KS, a 1991. godine zapremina je povećana na 3.8 litara, što je rezultovalo sa maksimalnih 340 KS. Sa ovim  agregatom M5 je bio izuzetno brzo vozilo, jer do 100 km/h mu je bilo potrebno samo 5,9 sekundi, dok je maksimalna brzina bila elektronski ograničena na 250 km/h. Već 1992. godine BMW ponovo zapanjuje automobilsku javnost predstavljanjem karavanske M5 Touring verzije, koja je izrađena u 891 primjerku.

 

 

Za razliku od prethodnika, novi BMW M5 serije E39 nije se izrađivao u BMW M GmbH odjelu, već je kao i klasični model stizao sa traka fabrike u Dingolfingu. Ono što je posebno za ovaj model je činjenica da BMW nije ni razmišljao da ga proizvodi, jer su smatrali da je verzija 540i dovoljno kapacitetna za sportske užitke. Ipak, Jaguar je izbacio XJR od 370 KS, Mercedes E55 od 354 KS, tako da i BMW ponovo odlučuje da se upusti u trku sa modelom koji je raspolagao sa rekordnih 400 KS. Nova verzija predstavljana je 1998. godine na sajmu automobila u Ženevi, a do 2003. izrađena je u 20.482 primjerka. Prvi put BMW je u M5 ugradio V8 agregat zapremine 4.9 litara, koji je bio specifičan po dvostrukom VANOS sistemu razvoda ventila, dok je za prenos snage na podlogu iskorišćena Getrag Type D šestostepena manuelna transmisija.

 

 

Nakon 20 godina produkcije tri generacije bavarskog ekspresnog biznismena, BMW je na ženevskom sajmu predstavio koncept nove serije sportskog modela M5, koji je trenutno možda i najbolji automobil sa plavo-bijelim propelerom na nosu. Zašto je tako, evidentno je zbog toga što je bavarska ultrasportska limuzina sa sobom donijela cijeli niz posebnosti koje je BMW prvi put koristio na svojim automobilima. Kao i do sada, ispod sportski elegantnog odijela BMW M5 skriva mehaniku zasnovanu na standardnoj seriji, odnosno dodatno trimovanu aluminijumsku šasiju, optimizovanu da izdrži i najteža naprezanja. Da je svaki novi M model nešto posebno, pokazala je i ova verzija pogonjena prvim BMW-ovim desetocilindričnim agregatom V konfiguracije, uvrštenim u serijsku proizvodnju.

 

 

Moćni 5.0-litraš uz pomoć specijalno podešenog Bi-Vanos sistema, te elektronike motora koja predstavlja derivat slične iz bolida BMW F1, oslobađa okruglo 500 KS i 500 Nm obrtnog momenta. Da je M5 većim dijelom konstruisan pomoću tehnologije iz Formule 1 pokazuje i sekvencijalna manuelna SMG transmisija sa sedam stepeni prenosa, koja snagu motora distribuiše na zadnju osovinu. Za potpuno iskorišćenje potencijala bavarskog sportiste BMW-ovi stručnjaci iz Motorsport odjela poboljšali su i karakteristike Servotronic upravljanja, Dynamic Stability Controla, te limited slip diferencijala.
Za proslavu jubilarnih 25 godina postojanja BMW je predstavio specijalnu M5 CSL verziju, koja nažalost neće moći da se kupi. Ona jednostavno služi da obilježi jednu posebnu eru jedne od najboljih, najbržih i najupečatljivijih sportskih limuzina na svijetu, koje i danas predstavljaju mjerilo vrijednosti i performansi u ovoj klasi vozila.

Datum objave: 14/12/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook