Naslovna > Tehnika > Koristan nerad

Tehnika – Tehnologija štednje

Koristan nerad

SUS motori ne troše gorivo i ne zagađuju životnu sredinu samo kada ne rade. Na temelju ove konstatacije automobilski inženjeri, koji rade na razvoju novih tehnologija, uštede goriva i smanjenja emisije štetnih gasova, su nam ponudili dva sistema, čiji je osnovni zadatak da sačuvaju gorivo i čist vazduh. Prvi od njih je...

START-STOP SISTEM, koji svoj doprinos manjoj potrošnji daje tako što prilikom zaustavljanja automobila gasi motor. Doskora je ovaj sistem spadao u segment dodatne opreme, ali sve je više proizvođača koji ga serijski ugrađuje u svoje automobile, kao dodatni podstrek kupcima da kupe baš njihov proizvod. Nivo uštede u odnosu na automobile koji nemaju ovaj sistem se razlikuje zavisno od modela, ali može da iznosi i do 0,5 l/100 km. Niža potrošnja znači i manje štetnih izduvnih gasova, pa ovaj sistem ima i veliku podršku zaštitnika životne sredine, posebno kada je riječ o gradovima, gdje se u režimu kretanja ‘’stani-kreni’’ i ostvaruje najveća ušteda.

 

 

AUTOMATIKA JE GLAVNA odlika Start-stop sistema. Naime, motor se automatski gasi kada vozač, na primjer, zbog crvenog svjetla na semaforu, stane i prebaci ručicu mjenjača u prazan hod i otpusti pedalu kvačila. Za pokretanje motora, dovoljno je da vozač samo stisne pedalu kvačila i sistem automatski startuje motor, tiho i veoma brzo, bez narušavanja komfora vožnje. Interval startovanja motora je dva puta brži nego kod klasičnog startovanja putem elektropokretača, dok se u kombinovanoj vožnji ostvaruje ušteda minimalno 0,2 l/100 km i smanjenje emisije CO2 od 5 grama po kilometru.

 

Moramo naglasiti da vozač u svakom trenutku, dok je Start-stop sistem aktivan, može isključiti isti pritiskom na prekidač (posebno kada motor treba postići radnu temperaturu, jer ovaj sistem produžava vrijeme potrebno da se motor zagrije). Istovremeno, ukoliko vam je uključen klima uređaj ili grijanje radi na maksimumu, Start-stop sistem to prepoznaje i ne gasi motor kod stajanja. Sa druge strane, kada je ovaj sistem uključen i kada se kod stajanja motor ugasi, još uvijek su vam potpuno aktivni podizači stakala, servo-upravljač i audio uređaj. Za potencijalne kupce, kako novih, tako i polovnih automobila, moramo navesti podatak da je većina proizvođača ovaj sistem uvela tokom 2010. godine.

 

DRUGI ‘’NERADNIK’’ JE sistem koji automatski isključuje iz rada do polovine cilindara motora, zavisno od uslova kretanja. Ovaj sistem nije nepoznat, ali novina je ta što ga Volkswagen ugrađuje u svoje velikoserijske 1.4 TSI četvorocilindrične motore. Prvobitno, ovaj sistem se pojavio kod automobila velike snage i zapremine sa 8, 10 i 12 cilindara (prvi serijski automobil sa ovim sistemom bio je Mercedes S klase sa V8 motorom iz 1997. godine), a ideja je bila da motor može isporučiti dovoljno snage (kada automobil postigne određenu brzinu ili kada se kreće po ravnom putu, odnosno kod niskog i srednjeg opterećenja) i kada je ‘’aktivna’’ samo polovina cilindara.

 

VW je prvi proizvođač koji ovu tehnologiju uvodi u ‘‘mali’’ četvorocilindrični motor. Kod 1.4 TSI motora deaktiviranje cilindara 2 i 3 donosi uštedu od 0,4 l/100 km (u NEDC ciklusu, a ako se kombinuje sa Start-stop sistemom, ušteda iznosi i do 0,6 l/100 km). Najveća ušteda jeste kod ravnomjernog kretanja brzinom od 50 km/h, u trećem ili četvrtom stepenu prenosa i može dostići i do 1,0 l/100 km. Sam motor, i u slučaju rada sa samo dva cilindra, radi veoma mirno i bez vibracija,te bez teškoća ispunjava buduće EURO VI norme o izduvnim gasovima.

 

RAD OVOG SISTEMA uvijek se odvija kada se motor vrti između 1400-4000 o/min, a obrtni moment se nalazi u intervalu od 25 do 75 Nm, što u prevodu znači da to u EU ciklusu iznosi preko 70% dionice po kojoj se kreće automobil. Čim vozač pritisne papučicu gasa, cilindri 2 i 3 se automatski uključuju, a ako senzori papučice gasa (koji se koriste da se prepozna na koji način vozač vozi) detektuju ‘’nepravilan’’ uzorak (vožnja u krug ili sportski stil vožnje), isključivanje cilindara će biti onemogućeno.

 

Naravno, ovi sistemi svakako doprinose uštedi sve ‘’dragocjenijeg’’ goriva, pa tako firma ‘’Pike Research’’ nakon provednog istraživanja tvrdi da će već 2017. godine na svaki jedan prodani hybrid doći 16 automobila sa Start-stop tehnologijom. Ali, postavlja se i pitanje njihovog održavanja. Činjenica je da su automobili zbog njih skuplji i komplikovaniji za održavanje. Samo će vrijeme ‘’pokazati’’ da li će ovi sistemi u potpunosti ‘’zaživjeti’’ ili će ostati upamćeni kao još samo jedan dobar ‘’marketinški’’ trik proizvođača, u želji da dobiju što veći dio ‘’kolača’’ ogromnog automobilskog tržišta.

 

 

 

‘’+’’

- smanjena potrošnja goriva i emisija štetnih izduvnih gasova,

- sistemi su potpuno automatizovani,

- učinak sistema ne utiče na komfor same vožnje,

- motori koji budu imali integrisane sisteme Start-stop i gašenje

   cilindara, bez problema će ispunjavati EURO VI norme o izduvnim gasovima

- sistem isključivanja radi na 70% rute kretanja automobila.

 

 

‘’-’’

- ugradnja sistema poskupljuje cijenu automobila, kao i njegovo

  održavanje,

- sistemi nisu u funkciji kada je potrebno da motor isporuči veću snagu (kada

   radi klima uređaj, grijanje na maksimumu ili kada vozač ‘’preferira ’’ sportski

   stil vožnje),

- ovi sistemi (posebno isključenje cilindara) još uvijek spadaju u opciju doplate.

 

 

 

FAKTI

- Start-stop sistem minimalno štedi 0,2 l/100 km,

- dodatnih 0,4 l/100  km donosi sistem isključivanja cilindara kod VW 1.4 TSI,

- Start-stop ne utiče na rad servo-upravljača, audio-uređaja ili podizača

    stakala,

- režim niskog i srednjeg opterećenja motora je optimalni opseg u kome

  ‘’djeluje’’ sistem isključivanja rada cilindara.

 

 

 

 

 

Volvo

Senzorima do manje potrošnje

U potrazi za nižom potrošnjom, švedski inženjeri su osmislili novi sistem za nadzor rada brizgaljki...

Nova Volvo VEA (Volvo Engine Architecture) generacija motora donosi zanimljiv novitet. Radi se o ’’i-ART’’ tehnologiji kod dizel motora, koja dodatno smanjuje potrošnju goriva. Brizgaljke goriva daju velikih 2.500 bara pritiska, a najveća novost jeste korištenje povratnih informacija o pritisku ubrizgavanja sa senzora, koji su sada ugrađeni na svaku brizgaljku, a ne samo na zajedničkom vodu, kao što je do sada bio slučaj. Naime, na vrhu svake brizgaljke (injektora) nalazi se mali ’’računar’’, koji nadgleda pritisak ubrizgavanja i time osigurava idealnu količinu goriva u svakom trenutku. U Volvu tvrde da je ova tehnologija, koja će se pojaviti u jesen 2013. godine, jednaka izumu lambda sonde u katalitičkom konvertoru iz 1976. godine.

 

 

Datum objave: 25/06/2013
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook