Naslovna > Automobili > Toyota > Prius > Lijek protiv stresa i zagađenja
FOTO GALERIJA (15)

Test - Toyota Prius 1.8 VVT-i Sol

Lijek protiv stresa i zagađenja

Druga generacija najpopularnijeg hibridnog automobila na planeti performansama ide korak ispred prethodnika, te nudi puno bolji ugođaj u enterijeru i vožnji u stresnim gradskim uslovima. Toyotina savremena tehnologija maksimalno štedi energiju i gorivo, te smanjuje zagađenje životne sredine...

Kada je 1997. godine Toyota predstavila svoj hibridni model Prius, mnogi su bili sumnjičavi u pogledu održivosti ovog po mnogo čemu posebnog automobila. U 12 godina proizvodnje plasirano je više od 1,2 miliona modela prve generacije, koja je posebno dobro bila primljena u SAD, tačnije u Californiji, gdje se i danas traži primjerak više. Međutim, iako je imao dobre ukupne karakteristike, mnogi su mu zamjerili letargične performanse, te simboličnu uštedu goriva. Novim modelom, predstavljenim na prošlogodišnjem detroitskom sajmu, Toyota je definitivno odlučila da razuvjeri i najtvrdokornije skeptike, što joj je, sudeći po onom što smo mogli iskusiti sa testnim modelu, sa Sol paketom opreme i pošlo za rukom.

 

 

 


Novi Prius trenutno predstavlja najzrelije hibridno vozilo na svijetu čije su karakteristike impresivne u svakom pogledu. Sam oblik karoserije zadovoljiće i apetite sportski orijentisane klijentele, ali ono što je možda i najvažnije je činjenica da njen otpor vazduha iznosi samo 0,25Cx. U pogledu dimenzija, Prius je zadržao međuosovinski razmak od 2,7 metara, uz identičnu dužinu i visinu, a profitirala je samo širina, koja je povećana za 20 mm. Najveće novosti aktuelnog Priusa kriju se ispod njegovog prednjeg poklopca, gdje je za razliku od dosadašnjeg 1.5-litarskog agregata smještena potpuno nova 1.8-litarska jedinica, koja pomoću VVT-i tehnologije varijabilne kontrole ventila pri 5.200 o/min oslobađa 99 KS. Tu je i novi elektromotor snage 60 kW, koji, uz 147 Nm obrtnog momenta benzinskog motora isporučuje dodatnih 207 Nm, što je u poređenju sa prethodnim modelom povećanje od ukupno 22%.

 

 

 

Osim dobrih vučnih osobina, fuzija električnog i benzinskog motora u prvom redu se može pohvaliti izuzetnom uglađenošću, što sa druge strane treba zahvaliti i e-CVT kontinuiranom automatskom mjenjaču. Koliko god je eksterijer novog Priusa sličan prethodniku, toliko je njegova unutrašnjost različita, jer sa starim modelom ne dijeli gotovo ništa. Smještanjem na udobna elektrifikovana prednja sjedišta do izražaja dolazi potpuno nova instrument tabla, koja je ne samo atraktivnija, nego pruža i znatno lakše operisanje komandama ugrađene opreme. Osim preglednih displeja, sa Touch Trace opcijom prikaza parametara vozila, najviše pažnje izaziva masivni, ali odlično izvajani centralni greben, na kojem su pozicionirani prekidač parkirne električne kočnice, ručica automatskog mjenjača, komande audio CD sistema i klimatizacije, te veliki touch screen displej i tasteri za odabir vrste vožnje, podijeljeni na EV, ECO i Power opcije.

 

 


U zadnjem dijelu novi ima dovoljno mjesta za dvije, a po potrebi i tri odrasle osobe, iza čijih leđa se nalazi dovoljno prostrani prtljažnik osnovne zapremine od 445 litara. Pristup prtljažniku je jednostavan zahvaljujući velikim petim vratima, dok će dvostruko dno dobro doći u smještanju vrijednijih predmeta, koje želite skloniti od radoznalih pogleda.  Tokom testa dinamičkih karakteristika došli smo do dva zaključka. Prvi je da je Prius automobil sa kojim ćete uživati u zakrčenim kolonama na gradskim saobraćajnicama, a drugi je da će uz minimalnu potrošnju po potrebi iskazati i prilično zadivljujuće performanse. Podvozje Priusa je klasične konstrukcije, sa prednjom McPherson i zadnjom polukrutom osovinom, a podešeno je tako da pruži optimum udobnosti i dobrog držanja puta. Zahvaljujući smiještanju baterija između zadnjih točkova, postignut je optimum oprterećenja osovina, što je rezultovalo činjenicom da je Prius veoma predvidljivo vozilo, čiju stabilnost konstantno nadgleda i armija elektronskih pomagala iz kojih se izdvajaju Toyotini VSC i TRC sistemi.

 

 

 

Tokom vožnje provjerili smo i funkcionisanje različitih režima pogona. Selektovanjem EV moda pri brzinama do 50 km/h Prius postaje vozilo sa nultim CO2 i NOx emitovanjem, ali sa dometom od samo dva kilometra. U ECO modu odaziv gasa na naglo pritiskanje je smanjen, a usklađen je i rad klimatizacije sa ciljem redukovanja potrošnje goriva, koja može biti smanjena i do 15%. Power opcija zadužena je za povećanje snage, tako da će ukupnih 136 KS pokazati zube tamo gdje je to potrebno, a najviše pri eventualnim prestizanjima drugih vozila na putu. Tokom mjerenja performansi novi Prius potvrdio je činjenicu da je znatno sposobniji od prethodnika, jer je 100 km/h u stanju uhvatiti za 10,3 sekundi, sa maksimumom na 182 km/h. Najljepše dolazi na kraju u obliku prosječne potrošnje, koja zavisi od vrste vožnje, te od toga da li ćete samu vožnju prilagoditi ECO monitoringu. Drugačije rečeno, Toyota Prius će se u uslovima naporne gradske vožnje, sa puno stani-kreni situacija zadovoljiti sa samo 5,2 litre goriva, a ako ćete konstantno izvlačiti maksimum iz pogona, popeće se na još uvijek prihvatljive 6,4 litre bezolovnog goriva.

 

Prosječnu potrošnju u ECO modu moguće je spustiti i na 4,3 litre, ali pod uslovom da ste nježni sa papučicom gasa. Ipak, svako vozilo ima i poneki nedostatak, a kod novog Priusa poželjeli bismo osjećajnije i preciznije kočnice, koje opet dobro obavljaju svoju funkciju, što je uostalom potvrdio i kočioni put sa 100 km/h od 42,4 metra. Na kraju se postavlja logično pitanje, koliko danas košta veoma napredna tehnologija koju nudi Prius. Odlučite li se sa baznu Luna opciju, moraćete izdvojiti 50.656 KM, bogatiji Sol stoji 54.586 KM, a poželite li testni Sol model sa gotovo svim opcionim elementima cifra se penje na 61.804 KM. Bilo kako bilo, svota je pozamašna, ali sa njom plaćate jednu od najnaprednijih hibridnih tehnologija na svijetu sa kojom čuvate i našu sada već ozbiljno bolesnu planetu.

Datum objave: 27/02/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook