Naslovna > Retro > Najbolji od najboljeg i nakon 45 godina

Vremeplov – Mercedes-Benz 450 SEL

Najbolji od najboljeg i nakon 45 godina

Sedamdesetih godina prošlog vijeka Mercedes-Benz je u nastojanju da potvrdi imidž jednog od najboljih proizvođača luksuznih limuzina na svijetu prvo predstavio S-klasu, a zatim i njenu elitnu 450 SEL 6.9 verziju, koja je svojom pojavom, savremenom tehnologijom, vrhunskom udobnošću i pogonskim mogućnostima naprosto oduvala konkurenciju...

Da bismo mogli shvatiti svu veličinu i moć Mercedesa 450 SEL, 45 godina nakon njegovog predstavljanja, prvo moramo da se vratimo u 1975. godinu. Pod motom „kada je najteže, treba pokazati ko je najjači” Mercedes se odlučio za razvoj automobila, koji je svijetu trebao pokazati njegovu tehnološku nadmoć nad konkurencijom. Bio je to veoma neizvjestan period između dvije velike naftne krize, koje su svaka na svoj način uticale na svijet automobila, ali i na sam 450 SEL čija proizvodnja je okončana 1981. godine, jer je njegov 6,9-litarski osmocilindrični motor bio veliki izazov za bogataše onog vremena. 450 SEL je predstavljen uz novinske naslove „Najbolji automobil na svijetu” ili „Pokazivanje hrabrosti i optimizma za budućnost” i slično. Kritičari su ovaj potez Mercedesa u datom momentu ocijenili suludom avanturom i bespotrebnim bacanjem novca, dok su njegovi obožavaoci jednostavno ostali bez teksta i bili zatečeni ostvarenim tehnološkim napretkom u odnosu na prethodnika 300 SEL. Danas je 450 SEL jedan od najtraženijih Mercedesovih klasika, koji ima i imaće bezvremensku vrijednost jer je za šest godina proizvedeno samo 7.380 njegovih primjeraka.

 

 

Te 1975. godine 450 SEL je bio jedna od najbržih, najudobnijih i najsigurnijih limuzina na svijetu. Kupovali su ga samo najbogatiji ljudi onog vremena i uz gotovo svaki od proizvedenih primjeraka se veže neka interesantna istorijska priča zbog čega je to danas jedna od najinteresantnijih Mercedesovih oldtajmera – objašnjava Patrik Gottwick voditelj All Time Stars odjela, koji je ovlašteni prodavač vozila iz Mercedes-Benz Classic programa. On dodaje da je Serija 116, koja predstavlja internu oznaku za Mercedes 450 SEL, veoma tražena na tržištu. „Štaviše, potražnja za ovim jedinstvenim vozilom je iz godine u godinu sve veća, a naše nedavne aukcije pokazuju da isti trend ima i njegova vrijednost, koja konstantno raste. Potencijalni kupci kod ovog automobila prije svega cijene njegovu rijetkost, ali i činjenicu da pruža vrhunsku dinamiku vožnje, koja ispunjava mnoge savremene standarde po pitanju udobnosti”, rekao je Gottwick. Kao osnova za razvoj 450 SEL modela poslužila je standardna S-klasa (116 S) koja je predstavljena 1972. godine. I ova limuzina je od samog starta dobila mnogobrojna priznanja, a 1974. godine njena izvedenica 450 SE je i postala „automobil godine”. 450 SEL je 1975. godine došao kao vrhunac serije 116, koji je u svim segmentima nadogradio vrhunska dostignuća svog prethodnika modela 300 SEL kojeg je takođe pokretao 6,3-litarski osmocilindrični motor (250 KS). Ovaj motor vukao je porijeklo još iz legendarnog Mercedes-Benza 600 (serija modela W 100). Za potrebe 450 SEL širina njegovih cilindara je sa 103 milimetara povećana na 107 i dobijena je zapremina od 6.834 cm. Novi motor je raspolagao sa 210 kW (286 KS) pri 4.250 o/min i dostizao najveći obrtni momenat od 550 Nm metara pri 3.000 o/min. Tako visok obrtni moment omogućio je postizanje veoma „dugog” prenosnog odnosa zadnje osovine (2,65). Zahvaljujući toj činjenici smanjen je broj okretaja motora, a samim tim i nivo buke, uz zadržavanje visokih performansi. Inženjeri su u okviru razvoja imali na umu čak i troškove održavanja: mehanizam kompenzacije hidrauličkog ventila učinio je klasično podešavanje istog zastarjelim. Zahvaljujući novorazvijenoj zaptivki glave cilindra, eliminisana je potreba za ponovnim učvršćivanjem glave cilindra. Plitko podmazivanje po principu suhog kartera kombinovano je sa čak dvanaest litara ulja i omogućilo je produžavanje intervala zamjene ulja do 15.000 kilometara, što je 1975. bio veliki napredak. Trostepeni automatski mjenjač u osnovi je preuzet od 4,5-litarskih motora, ali je prilagođen snažnijem okretnom momentu velikog 6,9-litarskog bloka 450 SEL. 

 

 

 

Da 450 SEL nije samo bio statička demostracija Mercedesove tehnologije, luksuza i velikog motora već sasvim upotrebljiv i vrhunski dinamičan automobil najbolje potvrđuju njegove performanse. Naime, 286 KS i 550 Nm bilo je dovoljno da se 1.935 kg teška limuzina od 0 do 100 km/h ubrza za 7,4 sekunde. Te 1975. godine to je bila nevjerovatna brzina za automobil formata S klase, koji je sa pet putnika i prtljagom mogao težiti i do 2,5 tona. Uzimajući u obzir da je motor kombinovan sa trostepenim automatskim mjenjačem kao vrhunsko ostvarenje zvuči i najveća brzina od 225 km/h. Tehnički podaci pokazuju i da je 450 SEL imao deklarisanu prosječnu potrošnju od 16 litara benzina na 100 kilometara, pri brzini od 110 km/h. Jedan od veoma interesantnih tehničkih podataka je i činjenica da je za ono vrijeme jedan od najluksuznijih automobila imao točkove sa pneumatcima dimenzija 215/70 VR 14, kakve danas koriste mali gradski automobili.

 

 

Nema sumnje da je Mercedes-Benz 450 SEL nakon 45 godina od svog predstavljanja postao automobilska legenda o kojoj će se i u budućnosti pričati kako je svojevremeno bio nevjerovatno elegantan, udoban, bogato opremljen, dinamičan i siguran automobil. Pričaće se sve najbolje kako to automobilske legende uostalom i zaslužuju.

 

 

 

HIDROPNEUMATSKO VJEŠANJE

 

Tragom prethodnog 300 SEL modela koji je imao pneumatsko, vazdušno vješanje Mercedesovi inženjeri su razvili još savršeniji hidropneumatiski sistem, koji je imao mogućnost automatske nivelacije u toku vožnje što je omogućilo nenadmašan nivo udobnosti. Hidropneumatski amortizeri preuzeli su ulogu klasičnih opruga, sa uljem pod pritiskom kao glavnim amortizacionim elementom. Rezultat ovakvog sistema vješanja je konstantna udaljenost automobila od podloge, odnosno minimalno naginjanje u dinamičnoj vožni i prilikom prelaska preko putnih neravnina. Novi koncept vješanja osim do tada nevjerovatnog nivoa udobnosti omogućio je i vrhunsku upravljivost, te sigurno usmjeravanje.

 

 

 

OPREMA

 

Mada su danas, 45 godina nakon predstavljanja 450 SEL modela, mnogi elementi njegove opreme postali standardni u većini automobila, svojevremeno su bili velika senzacija. Vozač i putnici u najraskošnijoj Mercedesovoj limuzini sedamdesetih godina prošlog vijeka mogli su da uživaju u svježem vazduhu i tokom vrelih ljetnjih dana jer su na raspolaganju imali klima uređaj. Sva stakla su imala zvučnu i toplotnu izolaciju, dok je zadnje bilo opremljeno i grijačem. Zaključavanje vozila je bilo jednostavno zahvaljujući centralnoj bravi, a dugačke rute na auto-putu su se lakše podnosile uz pomoć tempomata. Mada je svojevremeno izrađivao stilski veoma lijepe kurble za podizanje prozora, Mercedes je u 450 SEL ugradio savremenije električne podizače, a električnim putem su se čistila i prednja svjetla koja su za tu namjenu imala danas već zaboravljene male brisače. Jedinstven detalj predstavljaju i mekane, ali vrhunski izdržljive presvlake sjedišta od velura. Kao doprinos obezbjeđivanju visokog stepena sigurnosti, na kojem se sedamdesetih nije insistiralo kao danas, Mercedes je svim putnicima obezbijedio standardne sigurnosne pojaseve. Na spisku opcija našli su se i električno podesivi krovni otvor, a tu je bio i za ono vrijeme veoma ekskluzivni Becker T 160 S automobilski telefon za kojeg je trebalo doplatiti 13.542 DM.

 

 

 

HRONOLOGIJA RAZVOJA

 

Standardna S-klasa kupcima je predstavljena 1972. godine i bila je dostupna u verzijama: 280 S, 280 SE i 350 SE. Podsjećamo da je ovo prvi Mercedesov model sa oznakom S, koja je bila prvo slovo njemačke riječi „Sondeklasse” što u prevodu na naš jezik znači „posebna klasa”. Oznaka S vremenom je postala simbol za Mercedesove vrhunski premijum limuzine, koje nude najviši mogući spoj luksuza, udobnosti i sigurnosti. Mercedes je od samog starta prodaje planirao asortiman standardne S-klase proširiti modelima pokretanim velikim 4,5 i 6,9-litarskim V8 motorima i ponuditi ih kao najbolje od najboljeg. Luksuzni modeli 450 SE i 450 SEL sa 4,5-litarskim motorom predstavljeni su 1973. godine, dok su S-klase oznaka 280 SEL i 350 SEL dobile 100 mm duži međusovinski razmak i komforiju zadnju klupu 1974. Na svečanom predstavljanju „6,9” modela u Le Hohwaldu, u Francuskoj u maju 1975. godine, profesor Hans Scherenberg, član Uprave tadašnjeg Daimler-Benz AG-a i šef Odjela za cjelokupni razvoj i istraživanje, rekao je: „Kao elitni model S-klase i nasljednik vrhunskog 300 SEL 6.3 sa vazdušnim vješanjem, 450 SEL 6.9 može ispuniti sve zahtjeve naših najrazmaženijih savremenika”.

Datum objave: 19/09/2020
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook