Naslovna > Automobili > Lancia > Stratos > Nekrunisana kraljica relija
FOTO GALERIJA (9)

Snovi – Lancia Stratos

Nekrunisana kraljica relija

Napravljena po želji pasioniranog njemačkog kolekcionara automobila Michaela Stoscheka nova Lancia Stratos budi sjećanje na legendarni italijanski model, koji je sedamdesetih godina palio i žario svjetskim reli šampionatima...

Na ovim stranicama do sada ste mogli upoznati mnoge jedinstvene automobile. Svaki od njih bio je poseban na svoj način, te je zasluženo našao mjesto u “sanovniku” običnih smrtnika. Naš novi junak rubrike “Snovi” je veoma poseban automobil, možda i jedan od najzanimljivijih koje smo do sada predstavili. Riječ je o novom Lancia Stratosu, savremenoj reinkarnaciji jedinstvene reli legende, koja je palila i žarila prestižnim automobilskim takmičenjem sedamdesetih godina prošlog vijeka, kada se ime Lancia izgovaralo sa posebnim uvažavanjem. Priča o Stratosu ima dva dijela. Početak prvog vezuje se za 1970. godinu i Sajam automobila u Torinu, na kojem je Lancia u saradnji sa italijanskim dizajnerskim studiom Bertone predstavila koncept Stratos. Sa imenom koje je aludiralo na stratosferu, ali i nadasve futurističkim dizajnom, te za to vrijeme naprednom konstrukcijom Stratos je zapao za oko Cesare Fioriji, tadašnjem prvom čovjeku Lancijinog reli tima. Iskusni znalac u Bertoneovom konceptu je prepoznao plodno tlo za razvoj prvog reli automobila, koji će isključivo biti napravljen za potrebe ovog takmičenja. Koristeći svoj uticaj u “majčinskom” Fiatu, Fioria je dobio zeleno svjetlo za razvoj prototipa.

 

 

 

 

 

Da bi se automobil uskladio sa potrebama reli takmičenja, Bertoneu je koncept vraćen na dorađivanje, a tadašnja “prva violina” u ovom dizajnerskom studiju Marcello Gandini skrojio je jedan od najunikatnijih automobila, čiju atraktivnost nije uspio narušiti ni svemoćni zub vremena. Kada je tijelo Stratosa dobilo konačnu formu, Fioria je krenuo u potragu za „novom dušom“, jer je Lancijin 1.6-litarski V4 agregat sa 100 KS, koji je bio ugrađen u Bertoneov concept, bio preslab za adekvatnu borbu sa konkurencijom. Kako u međuvremenu ni slavni Fiatov sportski odjel Abarth nije uspio povećanjem zapremine V4 agregata na dvije litre dobiti željeni potencijal, Fioria je zakucao na vrata Ferrarija, kojim je tada upravljao slavni Enzo Ferrari. Želja Fioria bio je 2.4-litarski V6 benzinac iz Ferrarijevog modela 246 Dino, što se Enzu nikako nije svidjelo, jer je smatrao da će tako napraviti konkurenciju svom modelu. Prvobitno odbijanje saradnje vremenom je ipak rezultiralo pozitivnim odgovorom, pa je već na torinskom sajmu automobila 1972. osvanula Lancia Stratos sa Ferrarijevim V6 agregatom. Ono što je uslijedilo poslije toga je veoma uspješna reli priča automobila koji je zvanično proizveden u samo 502 primjerka. Tri šampionska lovora osvojena 74, 75. i 76. godine i slavni Sandro Munari za upravljačem fabričkog Stratosa ostali su zlatnim slovima upisani u Lancijinu, ali istoriju reli šampionata...

 

 

 

Drugi dio priče počinje 2008. godine, kada je njemački kolekcionar i veliki obožavatelj Stratosa Michael Stoschek naložio italijanskom dizajnerskom studiju Pininfarina da mu napravi savremeni prototip Lancije Stratos, koji bi kao takav bio unikatan automobil i rezervisan samo za njega. Mada mnogi misle da je nova Lancia Stratos reinkarnacija starog modela, razvojni put ovog automobila nije tekao nimalo glatko. Njegove prve konture zacrtao je Amerikanac Jason Castriota, koji je na početku projekta radio za studio Pininfarina. U međuvremenu Castriota prelazi u Bertone, a njegov rad nastavlja i završava Luca Borgogno. Bez želje za eksperimentisanjem ovaj italijanski dizajner zadržava originalnu formu automobila, uvodeći tek pokoji savremeni detalj. Najveće promjene u odnosu na original iz sedamdesetih odnose se na prednja svjetla, koja više nisu preklopiva već klasične koncepcije. Novi model vizuelno je elegantniji zahvaljujući brojnim aerodinamičkim dodacima, ali i naprednijoj tehnologiji izrade, koja je omogućila skladniju strukturu. Ono što se i te kako razlikuje kod ova dva automobila su njihovi motori i šasija.

 

 

 

Za pogon savremenog Stratosa takođe je zadužen Ferrarijev agregat, ali sada u V8 konfiguraciji sa čitavih 540 KS i 500 Nm obrtnog momenta. Od Ferrarija F430 Scuderia posuđena je šasija, koja je za potrebe Stratosa skraćena za 20 cm. I pogonska koncepcija je drugačija, jer se snaga motora prenosi samo na zadnje točkove, uz pomoć sekvencijalnog šestostepenog mjenjača. Vješanje potpisuje Eibach, dok su na 19-inčne aluminijumske naplatke italijanskog Fondmetala namontirane gume Dunlop Sport Maxx. Aerodinamičnija i osjetno snažnija savremena Lancia Stratos, sa zadnjim pogonom i omjerom 2,3 kg po 1 KS, do 100 km/h ubrzava za 3,3 sekunde, 200 km/h dostiže za 9,7 dok joj je maksimalna brzina 274 km/h. To su svakako performanse od kojih zastaje dah, ali i koje podstiču na razmišljanje da li bi jedan ovakav automobil trebao ostati unikatan ili bi Fiat, Lancia i Ferrari trebali razmisliti o njegovom ponovnom oživljavanju. Dok Italijani “odvažu” svoj interes u ovoj situaciji, njemački kolekcionar Stoschek moći će da uživa u svom primjerku, za koji već sada mnogi tvrde da nema cijenu. 

Datum objave: 12/04/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook