Naslovna > Auto moto sport > Nova pravila za 2017. godinu
FOTO GALERIJA (21)

Formula 1

Nova pravila za 2017. godinu

Formula 1 je za 2017. godinu dobila novi set pravila, najopsežniji od 2014. godine kada su V8 motori zamijenjeni sa manjim V6 jedinicama…

Promjena tehničkih pravila u Formuli 1 oduvijek je bila praćena mnoštvom spekulacija. Na jednoj strani su se uvijek nalazili oni koji u promjenama vide samo loše, na drugoj su oni koji zdušno aplaudiraju takvim potezima. Ko je od njih ove godine više u pravu znaće se već 26. marta, kada se tradicionalno vozi prva trka u Australiji. Podsjećamo da su aktuelne promjene najveće od 2014. godine, kada su iz Formule 1 istisnuti V8 motori te uvedene nove, po mnogima manje atraktivne V6 jedinice. Osnovni cilj aktuelnih promjena je da bolidi postanu brži, ljepši, ali i teži za vožnju. Prva testiranja koja su odrađena u Španiji (Barselona) su pokazala da su na pojedinim dijelovima staze novi bolidi brži i do 40 km/h, odnosno do pet sekundi po krugu, što je veliki napredak u odnosu na prošlu sezonu. Na ovim testiranjima je otkriven i jedan veliki problem, koji je vezan za novi dizajn Pirellijevih pneumatika. Mada su omogućile dvije sekunde brže vrijeme po krugu od prošlogodišnjih, u kišnim uslovima nove gume stvaraju svojevrsnu vodenu zavjesu, podižući mnogo više vode sa podloge nego što je do sada bio slučaj. Ovaj efekat značajno smanjuje vidljivost iza vodećeg bolida. Svi vozači koji su obavili test u „kišnim“ uslovima su se žalili. Međutim, nije ostalo mnogo vremena da se stvari promjene. Ukoliko ostanu na sadašanjem nivou, veoma je vjerovatno da ove sezone nećemo gledati  F1 trke koje se voze po kiši. Nova pravila za sezonu 2017. su dovela do promjena na karoseriji, gumama, prednjem i zadnjem krilu, kočnicama, difuzoru, bočnim stranama bolida, u dimenzijama bolida, težini, motoru…

 

 

GUME
Nove gume su 25% šire od dosadašnjih, a njihov prečnik je povećan za 10 mm. Naplaci su ostali 13-inčni. Minimalma debljina točkova je smanjena sa tri na 2,5 mm.


KOČNICE
Povećavanje brzine bolida pratilo je i pojačavanje kočnica. Njihova debljina je sa  dosadašnjih 28 povećana na 32 milimetra, dok je najveći prečnik i dalje ostao limitiran na 278 mm.


KAROSERIJA
* Prednje krilo
Širina prednjeg krila je povećana i vraćena na nivo iz 2014. godine. Naime, dosadašnjih 1.650 mm je prošireno na 1.800. Ugao zakretanja krila je 12,5288 stepeni.


* Zadnje krilo
I zadnje krilo je šire, sa dosadašnjih 750 je prošireno na 950 mm. Zadnje krilo je i značajno niže (800 umjesto 950 mm). Bočni dijelovi krila su nagnuti za 25 stepeni u odnosu na vertikalan položaj. 


* Difuzor
Difuzor vazduha je za 50 mm viši (175 mm) i isto toliko širi (1.050 mm) nego do sada. Postavljen je 175 mm ispred zadnje osovine, dok je do sada bio iznad nje.


* Bočne strane
Najveća širina je sa 1.400 povećana na 1.600 mm, a najmanja sa 1.300 na 1.400 mm. Ukupna širina bolida je povećana sa 1.800 na 2.000 mm. Veće je područje oko prednjih točkova na kojem se mogu instalirati aerodinamički elementi i bočni usmjerivači vazduha.

 


TEŽINA
Povećanje guma i proširenje karoserije uslovilo je i povećanje minimalne težine sa dosadašnja 702 na 728 kilograma. Uvedena su i nova pravila raspoređivanja težine po osovinama. Vaganje se obavlja po kvalifikacijama. Minimum opterećenja na prednjoj osovini iznosi 331 kg, a pozadi je 390. To znači da timovi imaju mogućnost da kalkulišu samo sa sedam kilograma tereta.

 


MOTOR
Ukinut je sistem tokena kao način kontrole razvoja motora i on je od sada neograničen. Uvedena su određena ograničenja u pogledu težine pojedinih dijelova motora, koja će biti dodatno proširena za sezonu 2018. Uvedeno je novo pravilo, koje ima za cilj da onemogući vozače da u „rezervi“ ostavljaju motore koje bi koristili u nastavku sezone. Uvedene su promjene sa ciljem smanjenja troškova i osiguranja isporuke motora. Kako bi se osigurala ravnopravna isporuka motora svim ekipama, uvedena je klauzula „obaveznog snabdijevanja“, koja se aktivira ako neka ekipa nema osiguran neophodan broj motora. U tom slučaju proizvođač motora sa najmanje klijenata je dužan da isporuči motore ekipi koja ih nema dovoljno. MGU-K jedinica ne smije biti mora biti teža od sedam kilograma, a MGU-H od četiri (Nejasni su podaci u označenoj rečenici, ja sam na internetu našla verzijiu: MGU-K jedinica ne smije težiti manje od 7 kilograma, a MGU-H ne smije biti lakši od 4 kilograma – provjeriti).

 


MJENJAČ
Za razliku od prethodne dvije sezone, kada se prenosni odnosi u mjenjaču nisu smjeli mjenjati, u 2017. godini će to biti moguće napraviti jednom, s tim da će se prethodni omjeri trajno brisati. Mjenjači sa starim prenosnim odnosima u tom slučaju se smiju koristiti do isteka njihovog ciklusa od šest trka.

 


Proširenje bolida i guma dovelo je do povećanja otpora vazduha, manje brzine na pravcu, ali i veće potrošnje goriva. Najveća dozvoljena količina goriva je povećana sa 100 na 105 kg po trci. Novi start po izlasku sigurnosnog automobila sa staze će se obavljati iz stanja mirovanja, sa startno ciljne ravnine. Dizajn kaciga može biti isti na svim trkama. Vozač ima pravo da na jednoj trci godišnje promjieni dizajn kacige. Ukoliko promijeni ekipu tokom sezone, nema pravo promjene kacige

 


Kalendar trka za 2017. godinu


26. mart  - Australija (Melbourne)
9. april - Kina (Shanghai)
16. april  - Bahrein (Bahrain)
30. april  - Rusija (Sochi)
14. maj  - Španija (Barcelona)
28. maj  - Monako (Monte Carlo)
11. jun  - Konda (Montreal)
25. jun  - Azerbejdžan (Baku)
9. jul  - Austrija (Spielberg)
16. jul  - Velika Britanija (Silverstone)
30. jul  - Mađarska (Budapest)
27. avgust  - Belgija (Spa-Francorchamps)
3. septembar - Italija (Monza)
17. septembar  - Singapur (Singapore)
1. oktobar  - Malezija (Sepang)
8. oktobar  - Japan (Suzuka)
22. oktobar  - USA (Austin)
29. oktobar  - Meksiko (Mexico City)
12. novembar  - Brazil (Sao Paulo)
26. novembar - Abu Dhabi (Abu Dhabi)

 

Datum objave: 15/03/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook