Naslovna > Tehnika > Pomoć iz drugog plana
FOTO GALERIJA (7)

Airbag pojas

Pomoć iz drugog plana

Mnogo puta smo čitali ili gledali kako je neki automobil dobio 5 zvjezdica na EURO NCAP testu sigurnosti. Pri tome slike prikazuju vozača i suvozača okružene sa „silom“ vazdušnih jastuka i zavjesa, koje pomažu u sprečavanju težih povreda. Ali rijetko će se u „fokusu“ naći putnici na zadnjim sjedištima, koji su, htjeli mi to priznati ili ne, mnogo više ugroženi nego sam vozač i suvozač. Tome u prilog govori i podatak da se...

Evropljani samo u dvadesetak odsto slučajeva vežu sigurnosnim pojasom na zadnjem sjedištu. U Americi je ovaj procenat daleko veći i iznosi 60%, ali i taj podatak je za stručnjake iz Forda bio zabrinjavajući. Zato su u Fordu, koji ima pedesetogodišnju tradiciju u razvoju i primjeni sigurnosnih pojaseva, odlučili da ponude rješenje koje bi „pridobilo“ i putnike na zadnjim sjedištima, da se redovno vežu sigurnosnim pojasom te su predstavili prvi sigurnosni pojas sa integrisanim vazdušnim jastukom. Naime, sile koje u slučaju udesa djeluju na glavu, vratne pršljenove i grudni koš putnika na zadnjim sjedištima veoma su snažne i razorno utiču na njih, zbog male širine pojasa i nepostojanja vazdušnog jastuka ispred putnika. Naročito su opasne za djecu i starije ljude, koji uglavnom i sjede na zadnjim sjedištima. Fordov novi sigurnosni pojas u sebi sadrži i vazdušni jastuk na naduvavanje, te uspješno sjedinjuje pozitivne strane klasičnog pojasa i vazdušnog jastuka. Na prvi pogled ovaj pojas izgleda kao klasični, ali ga „odaju“ nešto finije obrađeni i zaobljeniji rubovi. Nastanak „integrisanih“ pojaseva omogućili su prije svega napredak u konstrukciji konvencionalnih pojaseva i napredak tehnologije za naduvavanje vazdušnih jastuka.

 

 

 

Naduvavanje integrisanog pojasa traje svega 40 milisekundi, a tako naduvan pokriva torzo i ramena putnika na zadnjim sjedištima. To u slučaju frontalnog ili bočnog sudara znači da mnogo bolje štiti putnike, odnosno da se sila, koja djeluje na njih smanjuje  pet puta. Pri tome putnici ostaju u pravilnoj sjedećoj poziciji, što je ključ sprečavanja ozbiljnijih povreda. Sam dizajn novog pojasa je veoma uspješan i 90% ispitanika je potvrdilo da je mnogo „udobniji“ nego klasični, što će svakako doprinijeti da se poveća upotreba novih pojaseva na zadnjim sjedištima (posebno u Evropi).

 

 

 

Integrisani pojas aktivira se putem senzora razmještenih na ključna mjesta u automobilu, koji detektuju jačinu udarca i „odlučuju“ da li će se pojas aktivirati. Ukoliko senzori daju „signal“, hladni kompresovani plin naduva jastuk (koji je kao harmonika složen u unutrašnjosti) cijelom dužinom pojasa. Plin je smješten u malom cilindru ispod sjedala i on do pojasa dolazi putem posebnog ventila, koji velikom brzinom plin tjera u vazdušni jastuk, pri čemu vazdušni jastuk u djeliću sekunde probija rub pojasa prilikom naduvavanja. Prednost upotrebe „hladnog“ plina, umjesto klasične hemijske reakcije pod visokom temperaturom koja se koristi kod klasičnih airbagova, jeste u tome što ovakav vazdušni jastuk nije „vruć“. Prostije rečeno, temperatura vazdušnog jastuka ostaje jednaka temperaturi okoline u automobilu. Istovremeno ovakav pojas pruža dodatnu stabilnost glavi i vratu putnika, a nakon aktiviranja vazdušni jastuk ostaje naduvan još nekoliko sekundi prije nego počne proces izduvavanja. Još jedna osobina ide u korist novog integrisanog pojasa, a to je da je on kompatibilan sa većinom autosjedalica za bebe i malu djecu.

 

 

Prvi automobil u koji će se ugrađivati nova tehnologija je Ford Explorer, namijenjen američkom tržištu. Nakon njega, integrisani zaštitni pojas će se postepeno naći u svim modelima Fordove game. Naravno, uz uslov da nezavisne institucije, koje se bave sigurnošću putnika u automobilima, nakon detaljnih ispitivanja u realnim uslovima potvrde Fordove tvrdnje. Ukoliko rezultat bude pozitivan, sa sigurnošću se može reći da će integrisani zaštitni pojasevi postati serijska oprema, ne samo Fordovih, nego i ostalih novih automobila. Vjerovatno će onda i procenat vezivanja pojaseva na zadnjim sjedištima u Evropi biti značajno veći od sadašnjih „smrtnih“ 20%.
 

Datum objave: 11/02/2010
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook