Naslovna > Automobili > Isuzu > D-Max > Radna mašina u luksuznom izdanju

Isuzu D-Max Crew Quasar 1.9 Ddi 4x4 A/T

Radna mašina u luksuznom izdanju

Jedan od planetarno najpopularnijih japanskih pick-up modela testirali su u njegovoj najbogatije opremljenoj Quasar verziji, sa najvećom kabinom sa pet sjedišta i novim 1,9-litarskim Euro 6 dizel motorom uparenim sa automatskim mjenjačem i 4x4 pogonom...

U bogatom proizvodnom programu japanskog Isuzua danas se nalaze kamioni, autobusi, industrijske mašine, brodski motori i terenski automobili. Jedan od najpoznatijih Isuzuovih proizvoda na evropskom tlu je D-Max, robusni pick-up model koji je od 2002. godine do danas prošao kroz dvije razvojne faze. Podsjećamo da se njegova prva generacija s velikim uspjehom proizvodila do 2012. godine kada je predstavljen moderniji i savremeniji aktuelni model. On je tokom 2017. dizajnerski i tehnološki osvježen, a na test smo ga dobili u njegovoj najbolje opremljenoj Quasar verziji posredstvom preduzeća Metago d.o.o., generalnog zastupnika, prodavca i servisera Isuzu-a za BiH.


Za početak priče o D-Maxu treba istaći da su pick-up vozila u većini svijeta, pa i u BiH deklarisana kao radna, odnosno privredna vozila prilikom čije kupovine je moguće ostvariti povrat PDV-a. Ova činjenica je veoma bitna, jer njihovu konačnu cijenu umanjuje i za desetak hiljada KM što je velika ušteda, ali i motiv za mnoge kupce da im daju prednost ispred veoma popularnih klasičnih terenskih ili SUV modela. Podsjećamo da je D-Max na bh. tržištu dostupan u tri karoserijska izdanja sa: Single (dvoje vrata i dva sjedišta), Space (dvoje standardnih vrata, dvoje pomoćnih i četiri sjedišta) i Crew (četvoro vrata i pet sjedišta) kabinama. Osim testnog i ujedno najsadržajnijeg i najskupljeg Quasar paketa opreme na raspolaganju su još i početni Satellite, zatim Planet, Solar, Solar Plus i Super Nova. Model sa Single kabinom je specifičan, jer se po želji kupca može dobiti sa zadnjim ili 4x4 pogonom, koji je serijski za sve ostale verzije. Primjera radi, u najosnovnijoj, 100% radnoj verziji, sa zadnjim pogonom i bez klima uređaja D-Max je bez PDV-a dostupan za 33.400 KM. Sa klima uređajem je skuplji 1.200 KM. Za nekoga ko sa njim namjerava svaki dan da prevozi zemlju, pijesak, cement, cigle,... do mase od 1.235 kilograma i da pritom povuče 750 kg tešku prikolicu bez kočnica ili do 2,5 tona sa kočnicama kupiti jedno ovakvo novo radno vozilo po navedenoj cijeni na prvi pogled zvuči primamljivo.

 


Na potpuno drugom kraju od najpovoljnijeg D-Maxa sa zadnjim pogonom nalazi se junak ove priče, koji sa četverovratnom Crew kabinom i specijalnom „Hard Top“ zaštitom tovarnog prostora, uz Quasar opremu i par estetskih i funkcionalnih dodataka izgleda kao svojevrsni pick-up maneken. Ovakvo vizuelno zadovoljstvo do registracije košta 70.680 KM bez PDV-a. Veoma lijepim i naočitim testni model je učinila i „Nautilus“ plava boja, inače jedna od devet ponuđenih. U serijskoj opremi najbogatijeg paketa nalaze se i još neki jedinstvni „znaci“ raspoznavanja poput 18-inčnih alu naplataka, hromiranog zadnjeg branika, maske hladnjaka i okvira svjetala za maglu, LED dnevnih i zadnjih svjetala, bočnih pragova,... koji svaki na svoj način unapređuju estetiku 5.295 mm dugačkog pick-up gorostasa. Svoj doprinos upečatljivijem izgledu dali su i opcioni dodaci poput hromiranih zaštitnih cijevi odnosno „roll bara“ krovnih nosača i plastičnih zaštita haube. Mada je značajno ušminkaniji u odnosu na standardne verzije ni testni model sa najvećom kabinom u ponudi nije bez „radnih“ aduta. Štaviše, veoma dobro zvuči podatak da se i on može opteretiti sa 1.080 kg i istovremeno povući prikolicu s kočnicama do najveće mase od 3,5 tona, odnosno do 750 Kg bez kočnica.

 


Osim što podiže atraktivnost s vana najbogatiji Quasar paket opreme najveću razliku pravi u enterijeru, jer čistokrvni radni automobil veoma uspješno približava luksuznim standardima, koje diktiraju savremeni SUV modeli. Mada je osnova enterijera i dalje tvrda i plastična, njeno „crnilo“ uspješno je razbijeno bogatom opremom sa svijetlim ukrasnim elementima na centralnom grebenu, upravljaču i selektoru pogona. Prvo što upada u oči je kožni enterijer, sa kvalitetnim rupičastim presvlakama sjedišta. Kožom su obloženi i multifunkcionalni upravljač, centralni naslon za ruke i pretinac ispred suvozača. Vozačevo sjedište je električno podesivo, a ono i suvozačevo imaju mogućnost zagrijavanja. Jednostavne plastične crne instrumente iz standardnog modela u Quasar verziji zamijenila je stilizovana svjetlija kombinacija sa grafički moderno stilizovanim ekranom putnog računara u boji.

 

U boji je i na dodir osjetljivi ekran navigacionog uređaja, kojim objedinjuje i kvalitetan radio uređaj, te nudi mogućnost povezivanja sa pametnim uređajima, koji rade na Android i Apple platformama. Reakcije na dodir prstiju su zadovoljavajuće brze, dok je ekranski prikaz nešto osjetljiviji na jaku dnevnu svjetlost. Veoma lijepo stilizovan je i okrugli automatski klima uređaj sa velikim i preglednim digitalnim displejom u sredini. U skladnu cjelinu uklapa se i kožna ručica automatskog mjenjača, a lijep detalj je okrugli taster za startovanje motora. Luksuzna oprema naglašena je i beskontaktnim ključem, koji omogućava otključavanje i zaključavanje vozila daljinskim putem ili jednostavnim pritiskom na taster integrisan na vanjskoj ručki vrata.
Osim luksuznom opremom D-Maxov enterijer u Quasar verziji pozitivno iznenađuje i pedantnošću završne obrade. Svi elementi su veoma čvrsto sastavljeni, nigdje nema nepravilnih zazora i sličnih nesavršenosti, koje se često sreću kod „radnih mašina“.

 

Naprijed je komfor na nivou savremenih SUV modela, a pozadi zbog raskošne širine mogu bez problema da se smjeste tri odrasle osobe. D-Max prijatno iznenađuje udobnošću i odličnom prigušenošću vješanja, koje većinu neravnina na putu upija sa iznenađujućom mekoćom za jedan pick-up model. Najveći problem vješanju dvotonskog automobila prave uzdužne poprečne neravnine i izrupan makadam, kada snažni, ali „tromi“ i velikom teretu prilagođeni amortizeri i zadnje lisnate opruge nemaju dovoljno brzine i gipkosti da adekvatno „ispeglaju“ sve neravnine i putne anomalije, kako to rade recimo sistemi vješanja kod SUV modela. To je i razumljivo s obzirom da D-Max može bez problema da ponese tonu tereta, dok su SUV modeli po tom pitanju osjetno skromniji.
Za bogato opremljeni Isuzu D-Max Crew Quasar 4x4 A/T na kojeg japanski proizvođač daje respektabilnu petogodišnju garanciju bh. kupci treba da izdvoje 61.900 KM bez PDV-a. Uz nekoliko dodataka vrijednih 8.780 KM sa kojima je obogaćen testni model taj iznos raste na 70.680 KM, odnosno na 82.695 KM koliko on košta sa obračunatim PDV-om. Za kraj treba dodati da je model sa kabinom za pet putnika i početnom Satellite opremom dostupan za 45.900 KM bez PDV (53.703 KM sa PDV), što je u trenutnom odnosu snaga na tržištu veoma konkurentna cijena.


SIMBOLIKA IMENA ISUZU
Za one koji ne znaju Isuzu je jedan od najdugovječnijih svjetskih proizvođača automobila, koji je osnovan 1916. godine i koji je prvi svoj i ujedno prvi japanski automobil napravio još 1922. godine. Ime Isuzu u zvaničnoj upotrebi je od 1934. godine i u prevodu sa japanskog znači „pedeset zvona, koja zvone u harmoniji i veselju“. Ono je preuzeto od istoimene rijeke, koja protiče kroz veliko svetište Ise (nedaleko od grada Nagoje), koje su Japanci podigli u čast boginje Sunca i koje predstavlja jedno od najsvetijih mjesta japanske šinto religije. Sa proizvodnjom pick-up vozila Isuzu započeo je 1963. godine i do danas je razvio i svojim kupcima ponudio čak 11 njihovih generacija.


MOTOR
Za pogon D-Maxa Isuzu je na evropskom tržištu namijenio najsavremeniji 1,9-litarski dizelski motor sa 164 KS, koji je predstavljen sa redizajnom iz 2017. godine i ispunjava najstrože Euro 6 ekološke norme. U odnosu na prethodni 2,5-litarski „blok“ koji je raspolagao sa 400 Nm obrtnog momenta pri 1.400 o/min novi nudi 360 Nm pri 2.000 obrtaja. U praksi to znači manje živosti u startu, mada je generalno riječ o veoma srčanom motoru, koji sa zavidnom lakoćom pokreće dvije tone težak i pet metara dugačak automobil. Ubrzanje od 0 do 100 km/h iznosi 13 sekundi,  a najveća brzina 180 km/h. Novi motor je specifičan, jer u redukciji azotnih oksida i procesu obrade izduvnih gasova ne koristi opšteprihvaćeni AdBlue aditiv već LNT (Lean NOx Trap) tehnologiju, koja se zasniva na specifičnoj kombinaciji DPF filtera i EGR ventila. Za prenos snage zadužen je šestostepeni automatski mjenjač. Nema dva kvačila, ali je zadovoljavajuće brz i sasvim solidno obavlja svoj posao. Osim automatskog nudi i ručni režim biranja brzina sa mogućnošću njihovog „zaključavanja“ pritiskom na taster, koji se nalazi s desne strane ispod ručice mjenjača. Alternativa mu je šestostepeni ručni mjenjač koji dolazi serijski i može se dobiti i u Quasar paketu opreme. Prosječnu potrošnju od 7,8 litara koliko obećava Isuzu povećali smo na devet litara, što je s obzirom na masu i mogućnosti D-Maxa uzoran rezultat. Napominjemo da smo automobil testirali neopterećen, ali u izuzetno teškim zimskim uslovima za vožnju.


POGON NA SVE TOČKOVE
Mada se u osnovnoj verziji nudi sa zadnjim pogonom, D-Max izvan asflatnih podloga smisla ima isključivo u kombinaciji sa 4x4 pogonom, kakav je imao i testni model. Velika masa, rasterećen zadnji dio i dubok snijeg od vozača traže maksimalan oprez na papučici gasa, posebno ako je sa veoma jednostavnim okruglim selektorom pogona izabran 2H režim rada. Zadnji točkovi se tada na klizavoj podlozi veoma lako zavrte u prazno, mada ih dobro proračunata elektronika nastoji u tome obuzdati. Pretjerivanjem sa gasom povećava se rizik od nekontrolisanog proklizavanja i zanošenje zadnjeg dijela vozila. Okretanjem selektora na 4H režim rada, što je moguće uraditi do brzine od 100 km/h, drastično se mijenjaju stvari u smislu trakcije i pogona koje D-Max ima na četiri 18-inčna točka. Uz poštovanje dvotonske mase i sa isključivanjem ESP sistema (taster sa lijeve strane upravljača) D-Max postaje veoma zabavan automobil za vožnju, koji može da savlada mnoge off-road zadatke pred kojima su mnogi savremeni SUV modeli nemoćni. O njegovim raskošnim mogućnostima najbolje svjedoče napadni ugao od 30 stepeni, izlazni od 22,7 i mogućnost savladavanja bočnog nagiba do nagiba od 49 stepeni. D-Max neće zagrebati za podlogu na „rampi“ do 22,4 stepena za šta je zaslužan klirens od 22,5 centimetara. U najtežim uslovima za vožnju selektor pogona nudi 4L opciju, koja se aktivira isključivo u režimu mirovanja. Tada vozač dobija maksimalan pogon na svim točkovima, a D-Max postaje praktično nezaustavljiv. Kao veoma korisna elektronska pomagala u off-roadu su se pokazali i HSA sistem pomoći pri kretanju na uzbrdici, te HDC automatska regulacija brzine spuštanja na nizbrdici.

Datum objave: 22/02/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook