Naslovna > Tehnika > Samopodesiv
FOTO GALERIJA (11)

IFR Aspid

Samopodesiv

Nema vozača koji nije u određenom trenutku poželio da automobil podesi prema svojim potrebama. Do sada su tu "privilegiju" imali samo vozači u F1 bolidima ili vlasnici enormno skupih automobila, koji su mogli "prepraviti" određene parametre na vješanju svojih automobila ili uticati na brzinu promjene stepena prenosa u mjenjačima. Međutim, sada se „ukazala nova zvijezda na nebu“, koja bi auto-svijet mogla da okrene naglavačke, u vidu . . .

IFR Aspida proizvoda privatne fabrike IFR Automotive, nekadašnjeg člana Prodrivea (Mitsubishi World Rally Championship tima) Ignacia Fernandez Rodrigueza, koji je radio kao inženjer za trke Alistera McRae i Francois Delecoura. Ova fabrika osnovana je 2003. godine i sebi za zadatak postavila je cilj da proizvede „novu vrstu“ sportskog automobila. A sam projekat počivao je na tri nova pristupa: a. Odnos snaga-težina kao kod supersportskih automobila, b. Performanse koje trebaju biti na nivou sportskog automobila bez narušavanja udobnosti i komfora i c. Dizajn automobila prilagođen 21. vijeku. Petogodišnji razvoj počeo je bez karakterističnih ograničenja serijske proizvodnje, bez pozicioniranja bitnih elemenata, doslovno pod sloganom „prazan prostor“. Rezultat toga je vrhunska dinamika bez povećanja međuosovinskog razmaka ili traga točkova i ekstremno niskog težišta automobila. Automobil je aerodinamičan, a istovremeno njegov veoma upečatljiv dizajn nimalo ne narušava komfor i bezbjednost vožnje. U IFR-u tvrde da sa Aspidom možete lagano ujutro skoknuti do tržnog centra u kupovinu, u podne do grada na kafu, a popodne svoje vještine isprobati na trkačkoj stazi.

 

 

 

 

 

Ovakve performanse pored inovativne šasije, novorazvijenog kočionog sistema i snažnog motora omogućava i veoma napredna centralna ECU procesorska jedinica. „Gomilu“ podataka od senzora koji prate rad mjenjača, motora, sistema oslanjanja i karoserije ova ECU jedinica enormno brzo obrađuje i isto tako brzo „izdaje naredbe“ o podešavanju i usklađivanju pojedinih sklopova na Aspidu. Zanimljivost čini i to da se sve to može pratiti preko centralnog touchscreen ekrana (ekrana osjetljivog na dodir), kao kod iPoda, a cijeli sistem IFR-a ima mogućnost memorisanja pojedinih „želja“ svakog vozača posebno. Sistem „pamti“ stil vožnje, tako da automatski prilagođava vožnju uslovima puta, bez obzira na to da li se radi o gradskoj vožnji ili o vožnji autoputevima.

 

 

Razvoj IFR Aspida dešavao se u zaista „prirodnim“ uslovima. Naime, ispitivanja su vršena na zloglasnom planinskom putu, koji je dio Katalonija rellyja, blizu sjedišta fabrike grada Reusa. Isto tako, u blizini se nalazi i novi tehnološki park sa trkačkim stazama na kojima se razvijao trkački aspekt ovog automobila. Pokretačka snaga IFR Aspida je 2-litarski pogonski agregat koji u atmosferskoj verziji razvija 270 KS, a sa turbo punjačem cijelih 400 KS. Snaga na zadnje točkove se prenosi preko 6-stepenog mjenjača i diferencijala sa ograničenim proklizavanjem (U IFR-u ne navode od kojeg proizvođača uzimaju agregat, ali postoji mogućnost isporuke agregata od raznih proizvođača). Veoma lagana aluminijum-karbon struktura automobila (700 kg, 570 KS/t) omogućava ubrzanje 0-100 km/h za svega 2,8 sekundi i 0-160 km/h za 5,9 sekundi. Još „jači“ podatak je da usporenje od 160 do 0 km/h iznosi svega tri sekunde, a maksimalna brzina je ograničena na 250 km/h.

 

 

Zbog male težine i jakog agregata i emisija štetnih izduvnih gasova veoma je mala. Posebnu ekskluzivnost Aspidu daje i činjenica da, u principu, neće postojati dva identična, jer će se svaki moći prilagoditi željama pojedinog kupca. Ova „otrovnica“ (Aspid je, prema legendi, mala i izuzetno brza vrsta zmije otrovnice, koja je ubila Kleopatru) moći će da se kupi po osnovnoj cijeni od 75.000 GBP (95.000 eura). Draž ovog automobila ogleda se i u tome što u potpunosti zadovoljava evropske standarde sigurnosti, a istovremeno je FIA ovaj automobil homologirala za učestvovanje na službenim autotrkama bez ikakvih dodatnih podešavanja i ojačanja, pa će budući sretni vlasnici poslije radnog vremena „o istom trošku“ moći da se posvete i trkama. Naravno, pod uslovom da ne strahuju da svoju „zmiju ne zgniječe“ na njima.

Datum objave: 02/10/2009
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook