Naslovna > Tehnika > Savršenstvo osvjetljavanja
FOTO GALERIJA (42)

Mercedes Digital Light

Savršenstvo osvjetljavanja

Nastavlja se tehnološki rat između Audija, BMW-a i Mercedesa. Naravno, govorimo u prenesenom značenju, a vezano za napore njemačkog automobilskog svetog trojstva da na svoju stranu privuku što više kupaca…

Nakon okršaja na polju hibridne tehnologije ili autonomne vožnje, bitka se seli na polje tehnologije osvjetljavanja puta. Nasuprot Audija i BMW-a, koji zastupaju izradu rasvjetnih elemenata u laserskoj tehnologiji, stoji Mercedes koji budućnost izrade svjetala vidi u digitalnoj tehnologiji pod nazivom „Digital Light“. Podsjećamo da su digitalna svjetla prvi put javnosti predstavljena još 2015. godine u izuzetno naprednom konceptu F015. Riječ je u principu jasnog osvjetljenja puta ispred vozila, bez kontinuiranog dugog svjetla. Softver koji podržava „Digital Light“ tehnologiju umnogome olakšava vožnju, poboljšava performanse i međusobnu „komunikaciju“ učesnika u saobraćaju. Ova tehnologija prednjih svjetala posjeduje čipove koji su upareni sa više od milion mikroogledala, odnosno više od dva miliona po vozilu.

 

 

 


Mercedes je samostalno razvio inteligentni softver za ovu tehnologiju. Algoritmi softvera obrađuju i računaju u realnom vremenu sve podatke o okolini koje dobijaju od senzora u vozilu, što omogućava da vrijednost jačine svjetla pojedinačno za svaki „far“ bude veća od dva miliona piksela. Ovim se dobija idealna distribucija svjetlosti u odnosu na okolinu vozila, a u Mercedesu napominju da je osim naprednog softvera posebno značajna i sama tehnologija izrade farova, koja je razvijena sa dvije partnerske firme, a svaki pojedinačni far je u stvari projektor koji radi u HD rezoluciji sa više od milion mikroogledala, pri čemu se svjetlost dijeli na sitne piksele. Prednost ovog dijeljenja svjetla jeste bolja reakcija na uslove okoline, odnosno svjetlost se može precizno distribuisati u zavisnosti od potreba. Tako se dodatno mogu osvjetliti pješaci i predmeti uz put (naravno bez zasljepljivanja pješaka), dok se istovremeno druga područja mogu djelimično zatamniti, u zavisnosti od situacije do situacije. Svaki far sastoji se od četiri svjetlosna elementa, od kojih svaki ima 1.024 individualne LED-e, odnosno ukupno 8.192 LED-e po vozilu. U Mercedesu naglašavaju da svako od dva miliona mikroogledala može biti usmjereno pojedinačno u bilo kom pravcu, što donosi beneficiju u vidu maksimalno jasne i precizne osvjetljenosti puta ispred vozača, što direktno utiče na samu bezbjednost vožnje svih učesnika u saobraćaju.

 


Ovako precizna raspodjela svjetla omogućena je primjenom tehnologije koja uključuje kamere, radar i senzore. Oni omogućavaju ranu detekciju ostalih učesnika u saobraćaju, a podatke koji ovi elementi daju obrađuju snažni računari. Oni u saradnji sa digitalnim karticama u milisekundi daju naredbu farovima da prilagode svjetlosni snop datoj situaciji, pružajući vozaču optimalan pogled na put ispred vozila. Tehnologija „Digital Light“ donosi dodatne prednosti, kao što je pomoć vozaču u kritičnim situacijama, npr. kod vožnje pri radovima na putu. Uz to, moguće je projektovati svjetlosne „tragove“ na put kao zamjenu za izblijedile linije na putu ili davati svjetlosne „poruke“ u vidu strelica ili upozorenja koje se projektuju na put ispred vozača. Mercedes se ponosi i činjenicom da će preko „Digital Light“ tehnologije vozila „komunicirati“ sa ostalim učesnicima u saobraćaju tako što će za pješake moći  npr. projektovati pješački prelaz za siguran prelazak puta ispred vozila. Sve u svemu, tehnologija „Digital Light“ predstavlja još jedan važan korak prema maksimalnoj sigurnosti vožnje, odnosno težnji proizvođača ka saobraćaju sa nultom stopom nesreća i samoj autonomnoj vožnji. Vozila demonstratori već su u „pogonu“ od novembra 2016. godine, i preko njih se vrši testiranje i unapređenje tehnologije „Digital Light“ prednjih svjetala u realnim uslovima noćnih vožnji. Da li će Mercedes, uz pomoć ove tehnologije, „pobijediti“ Audi i BMW ostaje nam da sačekamo neko vrijeme.

 


P L U S
* Povećana bezbjednost vožnje,
* Maksimalna interakcija i „komunikacija“ između svih učesnika u saobraćaju,
* Još jedan korak ka autonomnoj vožnji i vožnji sa „nultim“ stepenom nesreća.
* Sistem radi u realnom vremenu.


M I N U S
* Tehnologija koja je skupa i u prvom redu namijenjena „premium“ vozilima,
* Još uvijek u razvojnoj, eksperimentalnoj fazi.

 


Veće je bolje
Da kupci, odnosno potražnja, „određuju“ u kom smjeru će se kretati ponuda određenog proizvođača odavno je poznato. Ali kada takva potvrda dođe od najodgovornijeg za prodaju BMW-ih automobila, onda prva rečenica zaista dobija na značaju. Naime, šef prodaje BMW-a Ian Robertson je u jednom nastupu „priznao“ da će BMW znatno manje pažnje posvetiti „manjim“ automobilima. Globalna urbanizacija mijenja i sklonosti kupaca ka dimenzijama automobila, pa je prema njegovim riječima potražnja za kupeima i kabriolet varijantama automobila sve manja u tzv. premium segmentu. BMW posebno „boli“ činjenica da je u SAD-u prodao samo 1.187 primjeraka modela Z4. Zato iz BMW-a najavljuju nove modele, i to X2 i X7 jer kako ističe Ian Robertson, kupci sve više preferiraju automobile sa četvoro vrata, nauštrb „malih“ automobila iz premium segmenta. To je razlog zašto će kupea i kabrioleta biti znatno manje u ponudi. Naravno, prednost dobijaju „čiste“ tehnologije pa će iz BMW-a, uz saradnju sa kompanijama „Intel“ i „Mobileye“, lansirati potpuno novi autonomni automobil sa „nivoom 5“ autonomije, što podrazumijeva kretanje bez ljudske „pomoći“. Ipak, ni ljubitelji kupea i kabrioleta neće „ispaštati“ jer će uskoro biti predstavljeni Z5, I8 kabrio te serija 6 kupe i kabrio.


 

Datum objave: 15/04/2017
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook