Naslovna > Tehnika > Štampani novitet

BMW S58 motor sa 3D glavom

Štampani novitet

Nakon što je prethodnu deceniju na 3D printerima „štampao“ manje i složenije dijelove motora BMW je za svoj najnoviji šestocilindraš namijenjen M modelima pomoću ove tehnologije otprintao čitavu glavu…

Iako se gotovo svi proizvođači automobila zvanično izjašnjavaju za što brži prelazak na automobile koje pokreće isključivo električna energija, oni „najbolji“ se još ne odriču olako tehnologije koja ih je proslavila u svjetskim okvirima. Zato se i danas radi na razvoju motora SUS kako vjerna klijentela ne bi bila zakinuta za uživanje u vožnji sa „zvučnom“ kulisom. Iz tog razloga i BMW je razvio novi S58 benzinski motor, koji je izvedenica već postojećeg B58 modularnog trolitarskog rednog šestocilindričnog agregata koji je prošao „kuru podmlađivanja“ kako bi zadovoljio kriterijume BMW-ove M serije i sve strože norme o štetnim izduvnim gasovima.

Aktuelni S58 nasljednik je S55 motora sa kojim se BMW 2013. godine „vratio“ svojim nadaleko poznatim 6-cilindričnim rednim blokovim i koji je prvenstveno bio namijenjen za M3 limuzinu i M4 kupe. BMW je predvidio da novi S58 prvo dobiju X3 M i X4 M, s tim da će se poslije ugrađivati i u nove M3 i M4 modele, a „šlag na torti“ biće ugradnja u M2. Najveći tehnološki napredak ostvaren je u načinu izrade glave cilindara novog S58 motora. Naime, ona je napravljena metodom 3D štampanja, koju je BMW unazad desetak godina koristio za izradu manjih i složenijih dijelova u konstrukciji svojih motora. Tehnologijom 3D štampe su dobijeni novi, složeniji oblici koji su bili „nemoguća misija“ za klasičnu tehnologiju lijevanja metala. Osim toga težina glave svedena je na najniži mogući nivo, uz istovremeno maksimalnu optimizaciju kanala za rashladnu tačnost i protok vazduha, čime se dobio dotok svježeg vazduha bez gubitka pritiska.


Novi S58 motor ima dva turbo punjača, koji snabdijevaju cilindre po sistemu 1-3 i 4-6. Većoj snazi doprinosi i međusobna saradnja, odnosno sinergija kompresora i novog indirektnog interkulera, što je dovelo do boljeg hlađenja samog motora. Naravno, i ovaj motor ima Valvetronic sistem koji upravlja radom usisnih ventila kao i dvostruki Vanos sistem aktivnog podešavanja bregastog vratila čime se dobija brza i efikasna promjena otvaranja i zatvaranja ventila i rad motora na vrlo visokim obrtajima. Dodajmo da elektronski upravljan „westgate“ ventil, koji se veoma brzo zatvara i otvara, znatno poboljšava odziv na komandu gasa, a takođe i povećava efikasnost katalizatora postavljenih blizu samog motora.Treba istaći da S58 motor posjeduje i novi sistem za ubrizgavanje goriva, čija je glavna karakteristika povećanje pritiska sa 200 na čak 350 bara. On u kombinaciji sa finom atomizacijom ubrizganog goriva u komorama za sagorijevanje znatno smanjuje emisiju štetnih izduvnih gasova, naročito kod ubrzavanja i pri maksimalnoj brzini. Radi velikih opterećenja koje motor mora da istrpi u sportskoj vožnji ugrađeni su kovani klipovi i radilica ekstremne torzione krutosti. Rezultat je mogućnost dugotrajnog i nesmetanog „naprezanja“ na visokim obrtajima, pri čemu motoru godi i dodatno smanjenje mase rotirajućih komponenti i nizak nivo trenja između zidova cilindara i samih klipova. Još većoj efikasnosti doprinosi i sistem podmazivanja koji ima ugrađen dodatni hladnjak za ulje i poseban hladnjak ulja za transmisiju, čime se temperatura ulja drži „pod kontrolom“. Pumpa za ulje, koja ima dodatni stepen usisavanja u kombinaciji sa dvokomornim uljnim karterom i integrisanim usisnim kanalom, omogućava kvalitetno i pouzdano podmazivanje i u uslovima velikih bočnih ubrzanja.


Sve to omogućava novom S58 motoru da po pitanju performansi bude superiorniji od svog prethodnika S55, jer njegova „ulazna“ snaga počinje od 480 KS i 600 Nm obrtnog momenta u rasponu od 2.600 do 5.600 o/min i po tome je nadmoćniji od trenutne verzije u modelima M3 CS i M4 CS. Top modeli X3 M Competition i X4 M Competition „počašćeni“ su varijantom od 510 KS i 600 Nm dostupnim u rasponu od 2.600 do 2.950 o/min. U obje verzije maksimalna snaga isporučuje se pri 6.250 o/min, a motori se „zaustavljaju“ na 7.200 o/min, što je jedina „slaba tačka“ u odnosu na S55, jer on špic ima na 7.300 o/min.
Nova perjanica BMW-a uspješno ispunjava najstrože EURO 6d TEMP norme o izduvnim gasovima, a istovremeno omogućava da modeli X3 M i X4 M u slabijoj verziji sa 480 KS do 100 km/h ubrzaju za 4,2 sekunde, odnosno za 4,1 u varijanti sa 510 KS. Najveća brzina sa slabijom varijantom motora elektronski je ograničena na 250 km/h, a sa jačom ograničenje se aktivira na 285 km/h, što su brojke vrijedne divljenja ako se uzme u obzir da je riječ o SUV modelima koji su teški oko dvije tone.

„PLUS“
- Inovativna tehnologija izrade glave motora putem 3D štampe
- Smanjena masa motora, unaprijeđen sistem za ubrizgavanje, hlađenje i podmazivanje motora
- „Superiornije“ performanse u odnosu na prethodnika S55

„MINUS“
- Tehnologija dostupna trenutno isključivo u prestižnim modelima M „divizije“
- Novi motor dolazi u trenutku kada uveliko nastupa era električnih automobila

B E Č K A   R A P S O D I J A

Iako je BMW ponudio novi „proizvod“ za vrhunsko uživanje u domenu motora SUS, vrijeme neupitno radi protiv agregata koji koriste fosilna goriva. Ovu tvrdnju dodatno pojačava i grad Beč koji želi da se do 2030. godine ozbiljno „elektrifikuje“. Naime, prošle godine u Beču je registrovano 3.233 novih električnih automobila, što je porast od 33% u odnosu na 2017. godinu. Gradski oci planiraju da do 2030. godine Bečom „patrolira“ oko 80.000 „električara“ koji će se pogonskom energijom snabdijevati na oko 8.000 stanica za punjenje, sve u cilju smanjenja zagađenja vazduha i smanjenja emisije CO2. U Beču trenutno ima 250 javnih stanica za punjenje električnom energijom u vlasništvu firme „Wien Energie“ a dodatnih 670 punionica nalazi se na „park & ride“ parkiralištima u sklopu tržnih centara i raznih preduzeća,  s tim da „Wien Energie“ nudi građanima i mogućnost punjenja automobila u njihovim garažama ili dvorištima. Do kraja 2019. godine izgradiće se još 550 novih stanica za punjenje, a do kraja 2020. „Wien Energie“ ima za cilj postavljanje još 1.000 novih stanica, što bi u prevodu značilo da bi se u Beču na svakih 400 metara mogla naći jedna stanica za punjenje električnih automobila. U BiH se ovakve punionice danas u većini gradova nažalost još uvijek mogu izbrojati na prste jedne ruke. 

Datum objave: 20/05/2019
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook