Naslovna > Tehnika > Stoljetna dijeta
FOTO GALERIJA (7)

Audi Lightweight tehnologija

Stoljetna dijeta

Naravno da naslov ne ukazuje na najveću brigu današnjih tinejdžera, već je riječ o naporima Audija, koji kroz vijek unazad nastoji postići savršenstvo u jednom od osnovnih zakona automobilizma, a koji se tiče odnosa snage i težine automobila...

Još 1913. godine preteča Audija, NSU napravio je potpuno aluminijumski model 8/24, a 1936. godine Auto-Union predstavio je model Type C sa 825 kg težine i 520 KS (otprilike odnos snaga/masa kao kod današnjih bolida za 24 časa Le Mana). Nizale su se godine u kojima je Audi konstantno radio na smanjenju težine, da bi 1994. godine u mjestu Neckarsulmu osnovao Audi Lightweight Design Center odnosno, centar za dizajn lakih konstrukcija. Ovaj centar je preimenovan u Aluminium and Lightweight Design Center (ALDC), da bi 2009. konačno dobio naziv Audi Lightweight Design Center, zadržavajući istu skraćenicu. U ovom centru radi oko 180 stručnjaka koji istražuju razne materijale i njihove legure, obradu, kao i metode proizvodnje. Rezultat rada ovog centra jesu četiri nagrade Euro Car Body Award, koje se dodjeljuju na polju izrade karoserija. Sredinom 2010. godine, kao dio ALDC-a, AUDI osniva FRP tehnički centar. Ima oko 30 stalnih i oko 20 privremeno zaposlenih, a usmjeren je na istraživanja u polju vlaknima ojačane plastike (FRP), posebno sa ojačanjima od karbona (CFRP materijali), ali i ojačanja od staklenih vlakana i drugih materijala.

 

 

 

Cilj je dobiti optimum iz svih materijala gledajući na težinu, funkciju i lakoću njihove proizvodnje. Cijeli proces proizvodnje je pod jednim krovom, a ovdje se mogu proizvesti komponente u različitim procesima podsklopova i karoserije, kao na primjer kombinacija čelika i aluminijuma. Proizvedene komponente idu na crash testove i razna ispitivanja i tek nakon toga dobijaju dozvolu za proizvodnju.

 

 

Aluminijumski Audi Space Frame je prije 17 godina donio revoluciju u izradi karoserija i smanjenju njene težine. Sada Audi izradu karoserije podiže na nivo više, uvodeći Multimaterial Space Frame (MSF), koji kombinuje komponente od aluminijuma, čelika i vlaknima ojačane plastike (FRP) jedne sa drugim, a premijeru je ova kombinacija imala na novim modelima A6 i A7 Sportback. Filozofija smanjenja težine kod Audija ide sistemom “od unutra ka van” i uključuje kompletno vozilo od karoserije, motora pa do ožičenja. To znači da svaka komponenta kojoj je smanjena težina uzrokuje i smanjenje težine naredne komponente ili sklopa, pa je po pravilu svaki novi model Audija lakši od prethodnog. Klasični monocoque dizajn karoserije je dao svoj maksimum, smatraju u Audiju. MSF daje puno veću slobodu pri konstruisanju, zahvaljujući novim tehnologijama. Takozvani self-tapping vijci već se koriste u TT modelima i veoma su pogodni za spajanje aluminijuma i CFRP materijala, dok se ljepilo koristi kao antikorozivni spoj i ujedno zaptivač samog spoja.

 

 

Za spajanje čelika i aluminijuma koristi se zavarivanje trenjem, gdje jedna vrsta zakovice od čelika rotira i velikom brzinom i pritiskom prodire u aluminijumske ploče, stvarajući ogromno trenje i tako zavaruje spoj. MSF ima za cilj “pravi materijal na pravo mjesto”, odnosno optimalne performanse uz upotrebu najmanje moguće količine materijala na pravom mjestu. Ovakvim pristupom Audi je poništio spiralu težine, gdje je svaki novi model teži od prethodnog. MSF uz upotrebu aluminijuma sve više koristi čelik i plastiku ojačanu vlaknima, čime karoserija postaje sve čvršća, ali i lakša.

 

 

 

Novi A6 donosi smanjenje težine do 80 kg, zavisno od modela, dok je potrošnja goriva smanjena za 21 posto. Skidanje 100 kg težine smanjuje potrošnju od 0,3 do 0,5 l/100 km, a manja težina karoserije omogućava manji motor, manje kočione i izduvne sisteme, lakše elemente vješanja i manji rezervoar goriva. Automobil težine 1.200 kg do 100 km/h stiže 6 m ranije (39,37 m) nego automobil od 1.300 kg, a manja težina znači i manja opterećenja kod udesa. Novi A6 i A7 Sportback su najbolji u klasi i zahvaljujući MSF čelično-aliminijumskoj konstrukciji lakši su 15 posto od konkurenata, a imaju oko 20 posto aluminijuma, koji je uglavnom koncentrisan u prednjem kraju (branici, poklopac motora, vrata, poklopac prtljažnika, panel ispod instrument table i slično, a čak su i u el. žicama jezgra od aluminijuma, a ne od bakra.). Novi procesi u predobradi materijala osiguravaju da se čelik i aluminijum mogu potpuno lakirati u istu nijansu boje. U principu, novi A6 i A7 Sportback predstavljaju postepen prelaz iz monocoque dizajna u novi Multimaterial Space Frame dizajn.

 

 

 

Posebnost MSF dizajna je da se, na kraju životnog vijeka automobila aluminijum može prikupiti, pretopiti, obraditi i ponovo koristiti u izradi. Svi metalni dijelovi automobila se prikupljaju (limovi, odlijevci i razni metali) i svaki posebno se obrađuje i vraća u proizvodni proces. Za obradu starog aluminijuma koristi se do 95 posto manje energije nego za proizvodnju primarnog aluminijuma, a danas se 38 posto karoserije modela A8 izrađuje od recikliranog aluminijuma. Jedino je još problem izrade CFRP materijala, jer zahtijevaju veću potrošnju energije i znatno teže se recikliraju.
Naravno, u ovih par redova nije moguće obraditi sve aspekte i tehnike MSF koncepta izrade Audijevih automobila, ali treba naglasiti da će svi Audi modeli, što se tiče izrade, imati tri zajednička cilja: jednostavno unapređenje svojstava, izuzetnu sigurnost putnika u zaštitnom kavezu i revolucionarno malu težinu samog vozila.
 

Datum objave: 13/07/2011
Komentarišite ovaj članak


Auto Shop Magazin

Facebook